Lintzaag loopt steeds van de band af.

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Hoi

ik heb een oudere Elektra Beckum Bas 315 gekocht. De zaag hiervan loopt steeds van het onderste wiel af. De zaag kruipt naar voren en schiet er steeds af. Is er een manier om dit te stellen? Met het stallen van het bovenwiel alleen lukt het me niet.
AF86D385-8C3B-4176-90E2-016A0C457399.jpg
39A3955B-ACFA-4A33-9240-484C60378280.jpg

Ik heb een nieuw zaagblad en de banden ook vervangen.

Help!!!!
 

tuoh

Oud hout
Meer dan waarschijnlijk zit er een kink in het lint. Haal het eens van de machine en leg het met de rug op een vlakke ondergrond (tafel), het lint moet dan overal de ondergrond raken.
Probeer ook eens met een ander lint.
Kan ook zijn dat de lagering van onder- of bovenwiel kaduuk is.

Om nog even duidelijk te maken, de regeling van het lint gebeurt door de stelbout achter het bovenwiel, niet die bovenaan het wiel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Is het onderste wiel niet verschoven? Je kunt dit iets naar voren zetten door de boutjes links boven de motor aan de achterzijde los te draaien.

$_86.JPG


(ik bedoel de 4 boutjes rond de as die je hier tussen de zwarte motor en de aluminium hoekverstelling van het blad ziet).

Maar let wel op 2 dingen. Deze boutjes zorgen er ook voor dat het wiel naar voren/achteren en naar links/rechts gekanteld kan worden. Zorg dus dat dit goed blijft bij het verstellen. Daarnaast moet de poelie van het wiel in de lijn van de poelie van de motor blijven, anders kan de riem sneller slijten of eraf lopen.

Overigens kan het ook zijn dat het bovenste wiel te ver naar voren staat, waardoor het lint er onder vanaf loopt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als er niet met de machine gerommeld is moet dit goed staan en zou ik aan het onderste wiel niks stellen.
Zou eerder naar de lagering kijken, zoals Tuoh voorsteld.
Lint verwacht ik niet, want dat heb je al vervangen volgens je zegt.
Heb je vlakke of bolle banden?
Bij vlakke banden tanden net buiten bovenste wiel, bij bolle, dal van de tanden midden op bovenste wiel.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook van het onderste wiel voorlopig zeker afblijven, dat is door de fabrikant zo ingesteld, mits er niet mee gerommeld.

Groet Pel
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Bedankt voor de reacties. Ik heb een vlak wiel. Ik wist niet dat dan de tanden er net voor moesten staan. Dat zal ik eens proberen. Ik heb gisteren ook het onderste wiel iets gesteld en nu loopt het lint er niet meer vanaf. Ik zal het straks eens testen met wat druk op de zaag. Wordt vervolgd!

ik geb de machine tweedehands gekocht. Dus ik weet niet precies of ie al goed stond.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Getest en succes! Bekijk bijlage 81789

Wat een verschil met een scherpe zaag. :)
Als door boter door 10cm beuken.

En het blad ligt er nog op.

Niet helemaal zoals het zou moeten Overigens

onder met de tandjes er net voor en bovenop nog op de band. Maar zo loopt ie goed en blijft alles op zijn plek.

en ja, de linker geleider is zojuist afgebroken. :mad:
 

tuoh

Oud hout
Dan is er toch met de stand van de wielen gerommeld in het verleden. Het onderste wiel moet normaal gezien voor het bovenwiel staan.
Elke fabrikant zorgt ervoor dat het lint onderaan volledig op het wiel loopt en bovenaan met de tanden net over de rand.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dan is er toch met de stand van de wielen gerommeld in het verleden. Het onderste wiel moet normaal gezien voor het bovenwiel staan.
Elke fabrikant zorgt ervoor dat het lint onderaan volledig op het wiel loopt en bovenaan met de tanden net over de rand.

Tuoh wat jij zegt klopt wel, maar wat ik wel vreemd vind is dat er wordt gezegd dat de tanden van het lint op het bovendste wiel net buiten het wiel moeten zitten om te voorkomen dat de zetting van de tanden wordt veranderd, terwijl dit op het onderste wiel niet van toepassing is........!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.057
2.582
Bij mijn lintzaag loopt de zaag bij beide wielen met de tanden voor het beleg. Is toch gewoon een kwestie van afstellen?
 

tuoh

Oud hout
Dat verschil word door de fabrikant bewust gecreëerd omdat het onderste wiel het geheel aandrijft. Alle kracht van de motor word via het onderwiel overgezet op het lint. Om een optimale krachtoverbrenging te krijgen moet het lint onderaan volledig op het wiel liggen. Bij grote machines ligt het lint onderaan ongeveer in het midden van dit wiel. Is dit niet het geval dan kan bij het zagen van grote diktes (veel machinevermogen nodig) het lint spontaan van het onderwiel glippen.

Bij de kleinere machines is dit niet zo dwingend, maar wel aan te bevelen.
Zelf voorzie ik het onderwiel altijd van een flauwe facetkant, zo loopt de tandzetting vrij maar blijft het lint meer op het midden van het onderwiel lopen.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Heren,

Goede tips hier trouwens over de stand van de wielen tov elkaar. Daar ga ik zeker goed naar kijken als ik m'n nieuwe linten binnen heb.
Andere vraag nog: ik heb een Record Power RPBS12 lintzaag (da's hetzelfde model als deze) en daar is de aandrijfriem van gebroken. Moet ik om deze te vervangen het hele onderste wiel eruit halen? Of zie ik een veel minder ingrijpende manier over het hoofd?
@tuoh: hoe maak je die facetkant aan het onderwiel? Pas je dan het rubber aan?

Groet,
Arie.
 

tuoh

Oud hout
Als de poulie achter het onderwiel zit zal het niet anders gaan dan dit wiel te demonteren. Tenzij de binnenmaat van de riem groter is dan de diameter van het wiel.
Er bestaan ook deelbare (kunststof) V-riemen, deze draaien een stuk rustiger dan de gewone V-riem, maar zijn wel duurder in aankoop.

Die facetkant kan je op meerdere manieren aanbrengen, maar een blokje hout met daarrond een stuk schuurpapier van K60 werkt perfect.
Zaaglint van de machine halen, motor starten zodat enkel het onderwiel draait en het blokje met schuurpapier er tegen houden. Hou het blokje altijd tegen het wiel bij het onderste kwart van het wiel, en dit terwijl het wiel naar je toe draait. zo kan er niks gebeuren en heb je volledige controle. Telkens er even tegenhouden en weer wegnemen, zo vermijd je dichtslibben van het schuurpapier.

Afmeting facetkant, breedte op het wiel minimaal gelijk aan de diepte van de tanden, en de diepte van de facet iets meer dan de halve zetting.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.057
2.582
Tuoh ik vind het een mooi verhaal, maar op het aandrijfgedeelte ben je niets opgeschoten. Het kontaktvlak is nog even groot. Het ligt alleen op een andere plek van het wiel. Als je zaag er van af loopt, zou ik de zaagspanning verhogen.
 

tuoh

Oud hout
Je bent wel degelijk iets opgeschoten op deze manier, het lint ligt nu meer naar het midden onderaan. Hoe meer het lint naar de buitenrand loopt onderaan hoe groter de kans dat het er af loopt bij (zware) belasting.
Je kan het fenomeen vergelijken met wat vroeger soms gebeurde bij transmissieassen, de riemen liepen nogal eens van de poelies bij zware belasting. Ongeacht de "gekroonde" loopvlakken.

Een fabrikant gaat niet voor niks de stand van de wielen zo bepalen, daar zit jaren (gebruikers)ervaring achter.
Moet hier nog ergens een tekening liggen hebben van C. Philips, een Belgische machinefabrikant die al tientallen jaren zware lintzagen bouwt. Ook daar word nadrukkelijk gewezen op de versprongen stand van beide wielen op de machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.057
2.582
Zodra het lint op het afgeschuinde gedeelte komt zal het er af lopen. Bij de oude aandrijvingen loopt de riem er van af, omdat door de te hoge krachten de uitlijning veranderd. Dan loopt de riem van de poelies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.