Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lintzaag loopt steeds van de band af.

Hoi

ik heb een oudere Elektra Beckum Bas 315 gekocht. De zaag hiervan loopt steeds van het onderste wiel af. De zaag kruipt naar voren en schiet er steeds af. Is er een manier om dit te stellen? Met het stallen van het bovenwiel alleen lukt het me niet.
    AF86D385-8C3B-4176-90E2-016A0C457399.jpg
    39A3955B-ACFA-4A33-9240-484C60378280.jpg

Ik heb een nieuw zaagblad en de banden ook vervangen.

Help!!!!

Meer dan waarschijnlijk zit er een kink in het lint. Haal het eens van de machine en leg het met de rug op een vlakke ondergrond (tafel), het lint moet dan overal de ondergrond raken.
    Probeer ook eens met een ander lint.
    Kan ook zijn dat de lagering van onder- of bovenwiel kaduuk is.

Om nog even duidelijk te maken, de regeling van het lint gebeurt door de stelbout achter het bovenwiel, niet die bovenaan het wiel.

Is het onderste wiel niet verschoven? Je kunt dit iets naar voren zetten door de boutjes links boven de motor aan de achterzijde los te draaien.

(ik bedoel de 4 boutjes rond de as die je hier tussen de zwarte motor en de aluminium hoekverstelling van het blad ziet).

Maar let wel op 2 dingen. Deze boutjes zorgen er ook voor dat het wiel naar voren/achteren en naar links/rechts gekanteld kan worden. Zorg dus dat dit goed blijft bij het verstellen. Daarnaast moet de poelie van het wiel in de lijn van de poelie van de motor blijven, anders kan de riem sneller slijten of eraf lopen.

Overigens kan het ook zijn dat het bovenste wiel te ver naar voren staat, waardoor het lint er onder vanaf loopt.

Als er niet met de machine gerommeld is moet dit goed staan en zou ik aan het onderste wiel niks stellen.
    Zou eerder naar de lagering kijken, zoals Tuoh voorsteld.
    Lint verwacht ik niet, want dat heb je al vervangen volgens je zegt.
    Heb je vlakke of bolle banden?
    Bij vlakke banden tanden net buiten bovenste wiel, bij bolle, dal van de tanden midden op bovenste wiel.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou ook van het onderste wiel voorlopig zeker afblijven, dat is door de fabrikant zo ingesteld, mits er niet mee gerommeld.

Groet Pel

Bedankt voor de reacties. Ik heb een vlak wiel. Ik wist niet dat dan de tanden er net voor moesten staan. Dat zal ik eens proberen. Ik heb gisteren ook het onderste wiel iets gesteld en nu loopt het lint er niet meer vanaf. Ik zal het straks eens testen met wat druk op de zaag. Wordt vervolgd!

ik geb de machine tweedehands gekocht. Dus ik weet niet precies of ie al goed stond.

Getest en succes! Bijlage 81789

Wat een verschil met een scherpe zaag. :-)
    Als door boter door 10cm beuken.

En het blad ligt er nog op.

Niet helemaal zoals het zou moeten Overigens

onder met de tandjes er net voor en bovenop nog op de band. Maar zo loopt ie goed en blijft alles op zijn plek.

en ja, de linker geleider is zojuist afgebroken.

Dan is er toch met de stand van de wielen gerommeld in het verleden. Het onderste wiel moet normaal gezien voor het bovenwiel staan.
    Elke fabrikant zorgt ervoor dat het lint onderaan volledig op het wiel loopt en bovenaan met de tanden net over de rand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Dan is er toch met de stand van de wielen gerommeld in het verleden. Het onderste wiel moet normaal gezien voor het bovenwiel staan.
    Elke fabrikant zorgt ervoor dat het lint onderaan volledig op het wiel loopt en bovenaan met de tanden net over de rand.
    Tuoh wat jij zegt klopt wel, maar wat ik wel vreemd vind is dat er wordt gezegd dat de tanden van het lint op het bovendste wiel net buiten het wiel moeten zitten om te voorkomen dat de zetting van de tanden wordt veranderd, terwijl dit op het onderste wiel niet van toepassing is........!
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Bij mijn lintzaag loopt de zaag bij beide wielen met de tanden voor het beleg. Is toch gewoon een kwestie van afstellen?

Forum Rechten