Nieuwe zaagtafel HBM 600: Soort van review

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Goedemorgen,

Ik heb mezelf vorige week een cadeautje gedaan, een cadeautje genaamd 'zaagtafel'

Mijn vrouw heeft me vervloekt omdat wij willen gaan verhuizen maar als houtbewerker zonder zaagtafel (ik heb het geprobeerd, ik kan het niet!) is als robin van persie zonder benen.
Dus tijdens de verhuizing zal deze leuke jongen van +/- 200 kg mee moeten.

Het is de HBM 600 geworden, in Engeland ook wel bekend als de SIP 01332.
Hier is deze mening maal afgevuurd, over het water wordt hij bejubeld. Omdat in mijn budget ook nog een nieuwe frees moest zitten is het deze geworden, voor dit geld koop je bijna nergens een cabinet saw, nieuw althans. Dat was eigenlijk de overweging, 800 euro voor een nieuwe of voor een goede 2e handse. Ik koos voor nieuw.

Er zaten wat bekende minpunten aan, zoals de afkortgeleider en het zaagblad. Deze heb ik vervangen door 2 dingen die ik al erg graag wilde, een Freud zaagblad en een Incra 1000se (met milimeters)

Het vooroordeel is enigzins waar, de chinese makelij is niet altijd even degelijk als de duitse. Dat verklaart ook de prijs. Een dol schroefje, oude zaagblad niet haaks, gradenindicator kon je niet aanpassen na het instellen van het zaagblad. Dus ik heb hier en daar een aanpassing moeten doen. Gaatje bijboren, schroefje uitboren, de insert van het zaagblad wat op moeten hogen en nog wat meer en dat heeft me een volledige dag gekost. Loont wel de moeite want nu staat er een volledig, goed afgestelde, zuiver zagende en mooie zaagtafel.

Degene die meer willen weten stel je vraag want ik weet dat 95% van jullie denkt, stop met praten, wij willen FOTOS!

Hier komen ze:

Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik denk dat als je 'm goed calibreert je een prima zaagtafel hebt.
Hij lijkt erg op mijn Jet zaagtafel en die bevalt prima :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bart,met de gekocht accessoires kan je goed aan de slag. Staat de tafel op wielen?

Freud zaagbladen schijnen het neusje van de zalm te zijn.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Rick, hij staat officieel niet op wielen, deze heb ik erg zelf onder gemonteerd. Moesten uiteraard zware jongens zijn voor zo'n tafel

Freud bladen vind ik écht top. En helemaal niet zo duur uit Engeland.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoe is de langsgeleider? Daar had ik altijd het minst vertrouwen in (deflectie, niet exact etc.) als ik weer eens in waddinxveen stond te kijken en te denken voor dat geld kan toch allemaal niet (en ik krijg het niet omhoog op zolder...)....
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
De langsgeleider is na wat stellen met schroefjes ook loepzuiver. Hoe lang?? Ik hoop zo lang mogelijk.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Zo.. even een korte update

Al enkele dagen het beestje flink de kost gegeven en hij gaat er prima mee om.
Ik heb het huidige spouwmes aangepast naar mijn wensen, beetje slijpen, vijlen en schuren.
Van een spouwmes naar een amerikaanse variant, het riving knife



Gelukkig niet meer verwijderen als ik een groef of sponning wil zagen en geen zin heb om de frees te voorschijn te halen.

Verder denk ik nu alles zeer goed afgesteld te hebben, dat is echt nodig voor dit apparaat, als je denkt hem zo uit de doos te gebruiken dan is deze zaag niet voor jou. Het is echt noodzakelijk om veel afstellen, her en der een gaatje bij boren, nieuw boutje plaatsen etc.

Attached files
 

zephyr

Nieuw lid
15 sep 2011
19
0
Is de zaagtafel na enkele maanden gebruik nog steeds de moeite ?
Ik kan er eentje 2ehands aanschaffen, maar vroeg me af of de nadelen opwegen tegen de voordelen van een grote zaagtafel.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Hallo BvR,
Ik heb zo’n zelfde machine en wil hem verrijdbaar maken, wat voor soort wielen heb je hiervoor gebruikt? En wat zijn de kosten daarvan?
Alvast bedankt, misschien dat andere hier ook een idee over hebben.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
bert1950, ik heb de poten er af gehaald en zelf twee planken geplaatst met goede wielen er onder. Voor mij was het belangrijk dat hij makkelijk te verrijden was. Ik heb heel weinig ruimte en moet hem constant verplaatsen over een slechte ongelijke vloer. Dit gaat nu super simpel. Met het onderstel van HBM ging dit voor geen meter.
De poten had ik er af gehaald zodat de tafel gelijk kwam met mijn werkbank die nu als uitvoer te gebruiken is. Wel wil ik nog wat bessey klemmen gaan gebruiken om hem vast te zetten op zijn plek wanneer ik hem verplaatst heb. Dacht aan de Bessey
STC-IHH25 schuifstangspanner met basisplaat of een van een ander merk (goedkoper :rolleyes: ideeën iemand?)

Ik zal even wat foto's maken als je wilt en deze hier posten. Was echt heel makkelijk te doen en het apparaat van 150 kilo lijkt nu super licht.

groeten,
Aaron
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Hoi Aaron, dank voor je reactie,
Ik zit inderdaad met hetzelfde probleem, te kleine ruimte.
Mijn werkbank staat nu tegen de muur, ik denk er aan om die weg te halen en een werkbank achter de zaagtafel te creëren dan hou ik meer ruimte over.
Ben dan wel van plan om de werkbank incl. zaagtafel verrijdbaar te maken dan kan ik hem eventueel aan de kant schuiven als dit nodig is.
Inderdaad 4 zwenkwielen eronder maar je moet hem wel vast kunnen zetten! Zwenkwielen met rem vind ik niet goed vast staan.
Ik zit veel op youtube te kijken hoe andere dit doen, misschien heb je hier wat aan.
https://www.youtube.com/results?search_query=Table+saw+mobile+base
Maar als jou werkbank op een vaste plek staat zou je de zaagtafel ook met een gewone lijmtang aan de werk vast kunnen zetten of met een bout met vleugelmoer, er zijn zoveel oplossingen te bedenken!
ik vind dit ook wel een mooie oplossing maar te licht voor jou zaagtafel denk ik, of je moet met metaal aan de gang ook een optie!
http://www.talkfestool.com/vb/woodw...nchcrafted-split-top-roubo-bench-build-6.html
Ik zie je foto’s wel als ze gepost zijn!
gr Bert
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi bert1950,
Met die klemmen hoop ik hem toch goed vast te kunnen zetten. Heb dat ook wel online gezien.
Alles in mijn werkplaats staat op wielen, ook mijn werkbank. Handig als ik wat grotere projecten heb die overhangen.
Ik heb tot nu toe nog niet heel veel problemen met het weglopen van mijn zaagtafel, alleen als iets heel stroef loopt. Even sparen en dan die klemmen kopen, dan blijft ie wel staan.

Hier een foto en een video.
Groeten,
Aaron

IMG_2879.jpg

 
Laatst bewerkt:

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Ik hoop voor je dat het lukt met de bessey klem Aaron ik heb geen idee hoe je dat wilt doen.
Zelf ben ik er nog niet uit wat ik ga doen, het mooiste wat jij hebt is de zaagtafel en de werkbank op een hoogte en op wielen.
Mocht ik zo ver zijn maak ik wat foto’s, succes verder!
Groet, Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.