Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Nieuwe zaagtafel HBM 600: Soort van review

Goedemorgen,

Ik heb mezelf vorige week een cadeautje gedaan, een cadeautje genaamd 'zaagtafel'

Mijn vrouw heeft me vervloekt omdat wij willen gaan verhuizen maar als houtbewerker zonder zaagtafel (ik heb het geprobeerd, ik kan het niet!) is als robin van persie zonder benen.
    Dus tijdens de verhuizing zal deze leuke jongen van +/- 200 kg mee moeten.

Het is de HBM 600 geworden, in Engeland ook wel bekend als de SIP 01332.
    Hier is deze mening maal afgevuurd, over het water wordt hij bejubeld. Omdat in mijn budget ook nog een nieuwe frees moest zitten is het deze geworden, voor dit geld koop je bijna nergens een cabinet saw, nieuw althans. Dat was eigenlijk de overweging, 800 euro voor een nieuwe of voor een goede 2e handse. Ik koos voor nieuw.

Er zaten wat bekende minpunten aan, zoals de afkortgeleider en het zaagblad. Deze heb ik vervangen door 2 dingen die ik al erg graag wilde, een Freud zaagblad en een Incra 1000se (met milimeters)

Het vooroordeel is enigzins waar, de chinese makelij is niet altijd even degelijk als de duitse. Dat verklaart ook de prijs. Een dol schroefje, oude zaagblad niet haaks, gradenindicator kon je niet aanpassen na het instellen van het zaagblad. Dus ik heb hier en daar een aanpassing moeten doen. Gaatje bijboren, schroefje uitboren, de insert van het zaagblad wat op moeten hogen en nog wat meer en dat heeft me een volledige dag gekost. Loont wel de moeite want nu staat er een volledig, goed afgestelde, zuiver zagende en mooie zaagtafel.

Degene die meer willen weten stel je vraag want ik weet dat 95% van jullie denkt, stop met praten, wij willen FOTOS!

Hier komen ze:

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Re: Nieuwe zaagtafel HBM 600: Soort van review

Ik denk dat als je 'm goed calibreert je een prima zaagtafel hebt.
    Hij lijkt erg op mijn Jet zaagtafel en die bevalt prima

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bart,met de gekocht accessoires kan je goed aan de slag. Staat de tafel op wielen?

Freud zaagbladen schijnen het neusje van de zalm te zijn.

Rick, hij staat officieel niet op wielen, deze heb ik erg zelf onder gemonteerd. Moesten uiteraard zware jongens zijn voor zo'n tafel

Freud bladen vind ik écht top. En helemaal niet zo duur uit Engeland.

Hoe is de langsgeleider? Daar had ik altijd het minst vertrouwen in (deflectie, niet exact etc.) als ik weer eens in waddinxveen stond te kijken en te denken voor dat geld kan toch allemaal niet (en ik krijg het niet omhoog op zolder...)....

De langsgeleider is na wat stellen met schroefjes ook loepzuiver. Hoe lang?? Ik hoop zo lang mogelijk.

Zo.. even een korte update

Al enkele dagen het beestje flink de kost gegeven en hij gaat er prima mee om.
    Ik heb het huidige spouwmes aangepast naar mijn wensen, beetje slijpen, vijlen en schuren.
    Van een spouwmes naar een amerikaanse variant, het riving knife

Gelukkig niet meer verwijderen als ik een groef of sponning wil zagen en geen zin heb om de frees te voorschijn te halen.

Verder denk ik nu alles zeer goed afgesteld te hebben, dat is echt nodig voor dit apparaat, als je denkt hem zo uit de doos te gebruiken dan is deze zaag niet voor jou. Het is echt noodzakelijk om veel afstellen, her en der een gaatje bij boren, nieuw boutje plaatsen etc.

Attached files

Is de zaagtafel na enkele maanden gebruik nog steeds de moeite ?
    Ik kan er eentje 2ehands aanschaffen, maar vroeg me af of de nadelen opwegen tegen de voordelen van een grote zaagtafel.

Is het de 220 volt of de 380 volt versie ?

waar heb je die geleider gekocht???

GR Remco

Forum Rechten