Zaagtafel slaat onmiddellijk uit

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb sinds kort een probleem met mijn axminster zaagtafel. Als ik de startknop induw voel ik dat die 'trilt' om af te slaan.
Dat lijkt mij een soort beveiliging dus heb ik al het stof eens verwijderd (wat ik wel regelmatig doe). Darna het zaagblad verwijderd en enkele kleine stukjes hout gevonden in de bak die rond het blad zit. Ook de stofafzuigingslang aan de motor onderaanwas los.

Geen van deze dingen lijken mij de oorzaak, maar het probleem bljft. Als ik de startknop ingrdrukt hou, draait de machine normaal.
Iemand enig idee?
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Geen idee, het is in ieder geval niet tijdens het werken gebeurd denk ik. Het was zo als ik wou starten.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ruben,
Vermoedelijk is het houdrelais defect of zit er vuil tussen de interne contacten van het relais (stof of verbrand).

Controleer ook eens of alle contacten nog goed aangesloten zijn. of er een breuk is in de print-plaat (indien zo gebouwd, kan je dit gewoon oversolderen) .

Jos

Start-Stop.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Als de schakelaar nog goed is denk ik dat de condensator defect is

Bij een defecte condensator loopt de motor niet aan, ligt die gewoon te brommen, ook al hou je de start-knop ingedrukt.
Je kunt dan bij wijze van "onvoorzichtig zijn" de zaag helpen op te starten door ze een klein duwtjete geven in de juiste richting. de motor gaat dan langzaam op toeren komen. Laat je dan de startknnop los, blijft ie lopen omdat de motor spanning blijft krijgen.


Jos
 
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi,

Heb je de aansluitdraden al eens los gehaald en weer aangesloten?
Als dit het geval is, kan het zijn dat je de draden hebt omgedraaid.
Het lijkt erop dat ik jouw probleem ook wel eens heb gehad.
Bij het inschakelen ging de schakelaar aanzienlijk brommen en wilde niet inschakelen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Bedankt iedereen voor de tips, ik zal ze dit weekend allemaal testen.

@Klaasjandiederik: ik heb deze machine al een paar jaar, dus verwacht ik dat de draden wel correct zijn aangesloten...
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb vandaag de schakelaar los gemaakt en achter de start knop hangt een doorschijnend bakje met wat op de tekening hierboven als M is aangeduid. Dat bakje zat halfvol stop, dus dat heb ik eens leeg gemaakt. Daarna alles in elkaar gezet, maar helaas geen verschil. Ik dacht dan zal de schakelaar kapot zijn... maar doe 3 stappen naar mijn splinternieuwe tweemaal gebruikte lintzaag en lots heeft die hetzelfde probleem.

Op dit moment brandde er enkel 2 dubbele TL lampen, dus belasting kan ook het probleem niet zijn. De koude lijkt mij ook geen probleem op dit moment. Zou het puur toeval kunnen zijn dat beide machines hetzelfde voorhebben?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
En hoe zit het met de aansluiting van de draden in de stopcontacten ? Zitten die nog goed ? Of in de aftakdozen, de Waco stekkers.

Het lijkt bijna een probleem met je electrische installatie ... maar hoop van niet.

Jos
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
probeer je machine even op een andere groep bijvoorbeeld met een verlengsnoer vanuit de keuken
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mijn vader heeft een multimeter, volgend weekend zal ik de aftakkingen eens nakijken. Ondertussen wel de verlengkabel nar de keuken geprobeerd.... helaas geen verschil voor beide machines. De draaibank en andere elektrische aparatuur blijft wel overal werken. De draaibank heft wel een frequentieomvormer en de andere machines zijn mss lichter. Zou het kunnen dat er een probleem is op de afrakkingen waardoor toch de schakelaars van de lintzaag en de tafelzaag kapot gegaan zijn?

Even afwachten wat de metingen zeggen, maar ik begin te denken dat ik beter een professional inschakel en mss beter meteen een aparte zekeringskast kan laten installeren.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ruben,
Wat je zeker moet controleren is :

1) krijg je voldoende vermogen binnen (van het net) ?

2) ik weet niet of je 3 x 380V + N binnen krijgt, maar het kan zijn dat alles op 1 faze hangt, en dan kan die lijn bij jou overbelast zijn waardoor die lijn onder de 200V is ipv 240. Als je dan iets aanzet dat piekvermogen nodig heeft (bv zaagtafel zonder softstarter) lukt dat niet meer. Splitsen is dan de boodschap of op de machines een soft-starter plaatsen.

3) Verlichting en stopcontacten zijn altijd gescheiden door een andere zekering. Verlichting is max 16A, Stopcontacten max 25A., tenzij je 1 kabel hebt liggen naar je werkplaats vanuit je zekering kast. (Dus die 2 TL Lampen zijn niet belangrijk.) Is die kabel dan ook voldoende gedimentioneerd (min 2.5mm²) ?

Jos
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Jos ik ben er alvast zeker van dat alles (verlichting + stopcontacten) van 1 kabel is afgetakt en dus 1 zekering heeft in de zekeringskast v/h huis.
De rest controleer ik dit weekend.

maar wat ik raar vind is dat de lintzaag een week geleden wel nog werkte met dezelfde belasting. De tafelzaag ben ik niet zeker van of die nog gedraaid heeft sinds ik de lintzaag kocht. ik dacht dat het aantal machines op zich geen kwaad kon zolang ze maar niet tegelijk draaien/gestart worden voor de zwaardere.
in dit geval waren enkel de lichten aan (geen stofafzuiging of zo).

bedoel je met splitsen een 2de kabel trekken naar de werkplaats of een extra zekeringskast installeren met die ene draad als invoer?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ruben,
ik zou een apparte kabel trekken van de hoofd-zekeringen-kast (met eigen zekering-automaat) naar een "tussen-kast" in je werkplaats en vandaar verdelen naar de stopcontacten.

Ik ken jou situatie niet, maar vroeger werd er al eens een aftakking gemaakt ...ergens in de keuken of zo, en dan naar de achterbouw. Later van de achterbouw naar de garage . en nog later van de garage naar het tuinhuisje... (lintbebouwing :) )

Iedere aftakking kan problemen veroorzaken (en brand) en ergens een slecht contact zodat je problemen krijgt (zeker met toestellen met een houd-relais).

Jos
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik denk gewoon je nullastschakelaar stuk is, die hoort magnetisch vast te houden en dat doettie niet, zelf ook gehad. Je kunt hem demonteren en schoonblazen, check even of de contactjes schoon zijn.
Kun ook een gewonen schakelaar inbouwen ligt er aan hoe belangrijk je veiligheid vind
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.