Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    En hoe zit het met de aansluiting van de draden in de stopcontacten ? Zitten die nog goed ? Of in de aftakdozen, de Waco stekkers.

Het lijkt bijna een probleem met je electrische installatie ... maar hoop van niet.

Jos

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Misschien een reststroom op de neutraal? Check met een spanningzoeker, ook in de contactdozen. Misschien is er ergens een sluiting.

Onwaarschijnlijk, maar het is mogelijk....
    De stroom (net) al eens doorgemeten ?
    Met een hamer past alles...

probeer je machine even op een andere groep bijvoorbeeld met een verlengsnoer vanuit de keuken

Mijn vader heeft een multimeter, volgend weekend zal ik de aftakkingen eens nakijken. Ondertussen wel de verlengkabel nar de keuken geprobeerd.... helaas geen verschil voor beide machines. De draaibank en andere elektrische aparatuur blijft wel overal werken. De draaibank heft wel een frequentieomvormer en de andere machines zijn mss lichter. Zou het kunnen dat er een probleem is op de afrakkingen waardoor toch de schakelaars van de lintzaag en de tafelzaag kapot gegaan zijn?

Even afwachten wat de metingen zeggen, maar ik begin te denken dat ik beter een professional inschakel en mss beter meteen een aparte zekeringskast kan laten installeren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ruben,
    Wat je zeker moet controleren is :

1) krijg je voldoende vermogen binnen (van het net) ?

2) ik weet niet of je 3 x 380V + N binnen krijgt, maar het kan zijn dat alles op 1 faze hangt, en dan kan die lijn bij jou overbelast zijn waardoor die lijn onder de 200V is ipv 240. Als je dan iets aanzet dat piekvermogen nodig heeft (bv zaagtafel zonder softstarter) lukt dat niet meer. Splitsen is dan de boodschap of op de machines een soft-starter plaatsen.

3) Verlichting en stopcontacten zijn altijd gescheiden door een andere zekering. Verlichting is max 16A, Stopcontacten max 25A., tenzij je 1 kabel hebt liggen naar je werkplaats vanuit je zekering kast. (Dus die 2 TL Lampen zijn niet belangrijk.) Is die kabel dan ook voldoende gedimentioneerd (min 2.5mm²) ?

Jos

Jos ik ben er alvast zeker van dat alles (verlichting + stopcontacten) van 1 kabel is afgetakt en dus 1 zekering heeft in de zekeringskast v/h huis.
    De rest controleer ik dit weekend.

maar wat ik raar vind is dat de lintzaag een week geleden wel nog werkte met dezelfde belasting. De tafelzaag ben ik niet zeker van of die nog gedraaid heeft sinds ik de lintzaag kocht. ik dacht dat het aantal machines op zich geen kwaad kon zolang ze maar niet tegelijk draaien/gestart worden voor de zwaardere.
    in dit geval waren enkel de lichten aan (geen stofafzuiging of zo).

bedoel je met splitsen een 2de kabel trekken naar de werkplaats of een extra zekeringskast installeren met die ene draad als invoer?

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ruben,
    ik zou een apparte kabel trekken van de hoofd-zekeringen-kast (met eigen zekering-automaat) naar een "tussen-kast" in je werkplaats en vandaar verdelen naar de stopcontacten.

Ik ken jou situatie niet, maar vroeger werd er al eens een aftakking gemaakt ...ergens in de keuken of zo, en dan naar de achterbouw. Later van de achterbouw naar de garage . en nog later van de garage naar het tuinhuisje... (lintbebouwing )

Iedere aftakking kan problemen veroorzaken (en brand) en ergens een slecht contact zodat je problemen krijgt (zeker met toestellen met een houd-relais).

Jos

Ik denk gewoon je nullastschakelaar stuk is, die hoort magnetisch vast te houden en dat doettie niet, zelf ook gehad. Je kunt hem demonteren en schoonblazen, check even of de contactjes schoon zijn.
    Kun ook een gewonen schakelaar inbouwen ligt er aan hoe belangrijk je veiligheid vind

Forum Rechten