Voorstellen: Hamari

Hamari

Nieuw lid
18 nov 2018
2
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Harm en gisteren heb ik mij aangemeld op dit mooie forum. Ik heb altijd erg veel interesse gehad in handarbeid en het werken met hout. Verder heb ik ook een zwak voor mooie meubels. Nu ik wat meer ruimte tot mijn beschikking heb, ben ik voornemens om zelf te gaan experimenteren met het maken van meubels, iets wat al lang door mijn hoofd speelt. De drang om iets te creëren wordt steeds groter.

Afgelopen week heb ik mijn AutoCAD skills afgestoft en een ontwerp gemaakt voor een wandmeubel. Inmiddels heb ik meerdere varianten ontworpen op basis van afmetingen van hardhouten latten bij Gamma en Praxis. Vol goede moed ging ik gisteren naar de Praxis om daar een aantal eikenhouten latten te kopen en op maat te laten zagen. Tot mijn schrik waren de latten zo scheef als een hoepel en daarmee totaal ongeschikt voor mijn wandmeubel. Zodoende kwam ik via een Google sessie op dit forum terecht. Ik zal binnenkort eens een tekening van mijn ontwerp posten zodat jullie erop kunnen schieten. Een vraag die ik heb is met wat voor hout ik het best kan beginnen. Ik heb op verschillende sites van houthandelaren gekeken maar zie door de bomen het bos niet meer ;) Wellicht hebben jullie een tip?

Door het lezen van een aantal topics heb ik al gemerkt dat ik nog zeer onervaren ben. Ik hoop dat daar, door te lezen en af en toe aanspraak te maken op jullie expertise, snel verandering in komt.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Harm, fijn dat we er weer een forumlid bij hebben, de eerste fout die je gemaakt hebt is dat je hout gekocht heb bij de Gamma of Praxis. Maar daar ben je inmiddels zelf ook al achter gekomen, je kunt beter naar een fatsoenlijke houthandel gaan, en daar om droog eikenhout wat ± 12% RV (rest vocht) heeft. Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zullen zeker houthandels bij jou in de buurt zijn die droog meubelhout verkopen.

Groet Pel.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste Harm,

Eerst en vooral welkom op het forum.

Hout haal je bij de houthandel. De ene houthandel is natuurlijk de andere niet. En niet bij elke houthandel kun je terecht voor alles.
Indien je kleine hoeveelheden nodig hebt of je wenst het hout graag reeds voorbewerkt (bv. schaven etc) dan kun je niet meer overal terecht.
Een houthandelaar waar ik persoonlijk heel goede ervaringen mee heb is Rick van Masave.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vol goede moed ging ik gisteren naar de Praxis om daar een aantal eikenhouten latten te kopen en op maat te laten zagen. Tot mijn schrik waren de latten zo scheef als een hoepel en daarmee totaal ongeschikt voor mijn wandmeubel.


Welkom, post je ook je plaatjes wat je ontworpen hebt, leuk

Les 1: zaken als gamma, praxis en dergelijke komt (bijna) niks goeds vandaan

Hout is krom, schroeven breken af als je er naar kijkt en ga zo maar door
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Masave stuurt het gewoon op als het niet te groot is. Toevallig wel van het weekend heel behoorlijke underlayment gehaald bij de Praxis. Het blijft altijd wel een verrassing. Soms is het onbruikbaar krom en een andere keer is het keurig recht. Ik heb ook nog even staan kijken naar eiken planken bij de Praxis. Die zagen er op het eerste oog wel ok uit.

Praxis verkoopt soms best wel kwaliteit, maar je betaald echt de hoofdprijs daar.
 

Hamari

Nieuw lid
18 nov 2018
2
0
Bedankt voor het welkom allemaal!

Gelukkig heb ik geen hout (voor zover je daarvan mag spreken getuigen de reacties hierboven) bij de Praxis gekocht. Via dit forum kwam ik ook op Masave uit. Redelijk dicht in de buurt dus ga daar binnenkort maar eens langs. Wat natuurlijk mooi is, is dat ik dan niet meer aan standaard afmetingen gebonden ben. Ik ga dus eerst maar even mijn ontwerp herzien en dan een bestelling plaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eikenhouten latten te kopen


Kijk op marktplaats naar vloerdelen, zaag ze door op de groef (die op de achterkant zit)
even door de vandikte bank en lijmen maar
Voor weinig geld toffe dingen maken

Wil je bredere planken, dan niet zagen, meteen door de vandikte bank en wegschaven tot de groef er uit is (meestal ca 4 a 5)
Eventueel plak je er 2 op elkaar en dan heb je weer dikke planken

Je kan zo veel geld besparen, dus heb je geen vandikte bank dan is dat geen excuus, met wat je uitspaart kan je vast een leuk gebruikte machine kopen (hoorde onlangs de een fraaie kity met een schaaf/vlak breedte van 26cm voor 350 euro is weggegaan)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.