graden vs cm berekenen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben met de opbouw van de mancave bezig, nu wil ik berekenen hoeveel de hoek (of andersom)

klopt het dat elke 1 graden een verschuiving geeft van 1,74 graden (=

Als ik uitga van een radius van 1 meter, dan is de diameter 2 meter, dat is een omtrek van 628cm, gedeeld door 360 graden dan kom ik op 1.74
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Toxiq,

Dat is me niet helemaal duidelijk.
Bedoel je dat je de verplaatsing tussen het einde van een radius van 1m wilt bepalen bij een hoekverdraaiing van 1 graad?
In dat geval is het sommetje simpel: (2r x PI) / 360
Maar dat had je zelf ook al door.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Best Toxiq,

Indien je bedoelt dat elke 1,74 cm op de omtrek van een cirkel 1 graad is dan heb je gelijk.

Alleen vraag ik me af wat je nu exact wil berekenen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat wilde ik berekenen....

Ik ben een opbouw voor de garage aan het maken
Een rechte wand is een wand/muur, als die een paar graden naar binnen staat is het een dak
ik mag een nok op 5 meter, dakgoot op 3 meter, dus ik moet vanaf 3 meter een paar graden naar binnen
Ik had een tekening gemaakt, en de maten daarin beschreven, ik moest alleen nog het aantal graden terug rekenen

De staande balk/wand word 176cm hoog, ik wilde 10 cm naar binnen, dus ik moest even rekenen...
That's all
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Die berekenen je niet op jouw manier.... ik herinner me SOS CAS TOA....

Jouw rechte zijde is 176, de korte zijde 10cm. Via Pythagoras bereken je dan dat de la ge (schuine zijde) de wortel van 10^2 + 176^2 = Wortel 31076 = 176,28

De Cosinus van de hoek tussen de 176 en 176,28 is dan 176/176.28 - 0.9984
(CAS is namelijk de Cosinus van een hoek = de aanliggende zijde (176) / de schuine zijde (176,28) )

De hoek is dan in graden 3.23

De onderste hoek 86.77 graden
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou die wand zelf overigens veel verder naar binnen trekken, van 30 tot 50 centimeter ga je helemaal geen last hebben in de praktijk en ziet er waarschijnlijk een stuk esthetischer verantwoord uit en zal de controleur van de gemeente ook een stuk milder stellen dan wanneer je overduidelijk de grenzen aan het oprekken bent. Zelfs als je op dat punt gelijk zou krijgen loop je het risico dat ze iets gaan "zoeken" om hun zin te krijgen.

Het is overigens de vraag of je een plat dak mag maken want dat moet natuurlijk van jouw nok naar de muur lopen... niet altijd zijn platte daken toegestaan.

Ik neem ook niet aan dat je de wand binnenin helemaal recht wou aftimmeren zodat je alsnog een rechte wand had?

- - - Updated - - -

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soscastoa

Hier staat het uitgelegd
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
en wat er niet instaat.... van het getal dat je berekend naar het aantal graden gaat via de Inverse Sinus/Cosinus/Tangens functie op je rekenmachine of in Excel. Op je rekenmachine op je iPhone (scherm draaien zodat je de wetenschappelijke calculator krijgt) de 2nd functie en dan Sinus/Cosinus/Tangens.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is overigens de vraag of je een plat dak mag maken want dat moet natuurlijk van jouw nok naar de muur lopen... niet altijd zijn platte daken toegestaan.

Ik neem ook niet aan dat je de wand binnenin helemaal recht wou aftimmeren zodat je alsnog een rechte wand had?


Dak word niet plat, want dan heb ik geen nok
Het dak krijgt een helling van 9 graden
Daarmee voldoe ik aan alle eisen, 5 meter hoog de nok, dakgoot op 3 meter

En zoeken, gaan ze zeker niet doen, dit was het idee van de gemeente zelf (naar aanleiding van een eerdere tekening met een lessenaarsdak)
Geloof het of niet, maar de gemeente denkt mee hier ! zelfs zover om te kijken wat mogelijk was binnen de grenzen van het bestemmingsplan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dak word niet plat, want dan heb ik geen nok
Het dak krijgt een helling van 9 graden
Daarmee voldoe ik aan alle eisen, 5 meter hoog de nok, dakgoot op 3 meter

Dat de gemeente meedenkt is top, das al een mooi uitgangspunt, meestal is het andersom :)

Wat je beschrijft heeft volgens mij de potentie om er niet echt fraai uit te zien. Wellicht kun je de dakhelling van 9 graden en die schuine wand die paar graden uit lood staat om een dak te worden maskeren door er een zuiver haaks front op te maken waarachter de dakhelling zit. Lijkt mij er een stuk fraaier uitzien dan 2 net niet vlakke of loodrechte vlakken. neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel met het masker. Het zouden ondergeschikte delen van het bouwwerk zijn en daarmee wel vlak mogen lopen. Dan ziet je huis er straks tenminste nog verantwoord uit.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
2 meter verval (5 meter nok, 3 meter goot), dan moet je dus bij een dakhoek van 9 graden (tan 9grad = 2/overspanning) een overspanning maken van 12.6 meter.

Wellicht begrijp ik niet wat je bedoelt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het staat niet aan mijn huis vast hoor
Dat maskeren kan altijd nog, eerst maar eens dit bouwen

In denk dat je het inderdaad niet snapt Jberends
Vanaf 3 meter, 176 omhoog en een paar graden naar binnen
de overspanning die overblijft word niet vlak maar loopt 9 graden omhoog
Zeg maar een punt dak met een hele flauw helling
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik sluit me nochtans aan bij de lezing van JBerends. Kan je niet even gewoon een doorsnede tonen? Je laatste bericht doet me vermoeden dat je een mansardedak gaat bouwen, i.e. twee hellingshoeken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Bij de meeste gemeente hebben ze dit trucje allang onmogelijk gemaakt.
Zoek eerst even goed uit wat in jouw gemeente geld als definitie van de goothoogte (te vinden in het bestemmingsplan)
Dit is namelijk bijna nooit de hoogte van de goot indien aanwezig.

meestal betreft dit het (denkbeeldige) snijpunt van een dakvlak met de gevellijn knikken of overstekken helpen daar daar niet aan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.