Rubriek jigs & tricks

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weet eigenlijk niet zo goed waar dit te plaatsen dus als de moderators een beter plek weten.....

Nu behoor ik zelf tot de leeftijd catagorie 60 (-1) en links en recht rammelt het wat denk dat we het allen wel herkennen en zag dit filmpje van wood work web met daar in wat tips en ideeen (zelf heb ik deze nog >.........niet nodig ).

Is een rubriek Jigs & tricks niet handig ?

 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Weet eigenlijk niet zo goed waar dit te plaatsen dus als de moderators een beter plek weten.....

Nu behoor ik zelf tot de leeftijd catagorie 60 (-1) en links en recht rammelt het wat denk dat we het allen wel herkennen en zag dit filmpje van wood work web met daar in wat tips en ideeen (zelf heb ik deze nog >.........niet nodig ).

Is een rubriek Jigs & tricks niet handig ?


Al het een Engelstalig forum was, wel.....
 
P

Pel

Guest
De man heeft wel handige hulpmiddelen Rendew, zeker voor mensen die wat last hebben van bijvoorbeeld reuma, die triplex plaat waar de cirkelzaag in hangt is ook wel handig. Ik zit altijd met die moer te klooien, er is zo verdomd weinig ruimte om hem er op te draaien. dan valt hij weer in die bak, kun je gaan vissen met een magneet om hem eruit te halen, zou daar geen hulpmiddel of in goed Nederlands een jig voor bestaan?;) Als je de as rond kon draaien hoefde je de alleen maar de moer met een waterpomptang er tegenaan te houden, en draaide het zich zelf vast.

Groet Pel.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Pel mij gaat het meer om of zo’n rubriek niet handig is . Zoals bv die bench dog trekker laatst... normaal denk je er niet zo bij na zolang je geen problemen hebt maar met reuma / artritis of als de knijpkracht weinig is speel dat opeens wel mee wat de hobby wel moeilijk
maakt.

Dan denk ik dat zo’n verzameling van truukjes en andere hulpstukken voor de handwerker of de machinale wel handig is .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Pel krijg op eens een briljant idee als dat jigje maakt voor circelzaagblad te plaatsen daar zit ook een gat in voor de as maw plak daar zo’n sterke magneet onder valt dat %4*€. (=potjandorie /getver etc.etc) naar beneden >....wordt door de magneet opgevangen (denk ik)
 
P

Pel

Guest
Dan kan ik beter een groter bakje onder de onderkant van dat triplexplaatje maken, dan valt de moer daarin. Uiteindelijk komen wij 2 Willie wortels er wel aan uit Rendew, en hebben we weer een nieuwe jig bedacht.

Groet Pel.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Sorry dat ik zo binnen kom vallen. Maar is dit topic nu officieel bedoelt voor "Tips en Truuks" of echte jigs (de soort verbinding) en de bijbehorende tips?
Zelf heb ik te weinig ervaring met hout om daarover goede tips te plaatsen. Ik heb nog net niet de leeftijd en handigheid bereikt om mijn eigen (graf-) kist te kunnen maken. Maar ik hoop wel snel te leren, want de tijd dringt. ;):):D
En mocht dit toch een tip-topic zijn, dan ben ik nu zo brutaal om er 1 te plaatsen.
Een tijdje terug kon ik met mijn beide handen bijna niks meer oppakken. Toen ben ik op een gegeven moment maar "eenhands snelspan lijmklemmen" gaan gebruiken. Het tijdelijk vastzetten van een plankje (op de werkbank) deed ik toen door met mijn gewicht op de handgreep te "steunen/leunen" en dat ging toen heel goed. Nu kan ik gelukkig weer een citroen uitknijpen, maar die "eenhands snelspan lijmklemmen" gebruik ik nog heel graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.