Eiken tafeblad met skylt

Kiwietje

Nieuw lid
19 nov 2018
3
1
Beste Woodworkers,

Ik heb onlangs een onbehandeld eikenhouten tafelblad gekocht (2.2x1m). Deze komen ze deze week brengen. Ik zou hem graag behandelen met skylt of trae lyx om zijn natuurlijke kleur en look te laten behouden.

Gezien mijn werkrooster, zou ik graag eerst de bovenkant 3x lakken en 1 a 2 dagen daarna de onderkant 3x lakken.

Gezien ik geen ervaring heb met onbehandeld eikenhout vroeg ik mij af of het blad kan beginnen kromtrekken als ik enkele dagen wacht met het lakken van de onderkant.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis84

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Direct beide kanten lakken, eerst de onderkant, draaien en dan de bovenkant. Als je paar latten neemt en daar schroeven in draai die een stukje uitsteken, dan kun je daar de natte onderkant opleggen. Wel na het omdraaien de bovenkant even goed afnemen met kleefdoekje oid.
Is het hout goede meubel droog?

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kromtrekken kan heel snel gaan, ligt ook aan de vochtigheid van het hout en de omgeving, of beter het verschil daartussen
Echter....trae lyx droogt heel snel, skylt dacht ik ook
Dus als je in de ochtend een laag doet dan kan je omkeren en de andere kant doen, je krijgt dan (als je het doet zoals jaap voorstelt) een paar plekjes) waar je ziet dat de lak was rommelig is door de schroeven, maar dat is dan de onderkant en zie je niks van
Met een beetje geluk kun je in de middag al een 2e laag doen (leg de goede kant even op latjes zonder schroeven als je de onderkant voor de 2e keer lakt anders beschadig je die weer)
 

Kiwietje

Nieuw lid
19 nov 2018
3
1
Bedankt voor de tips! Zo te zien heb ik nog een extra paar handjes nodig de dag om het blad om te draaien (gezien het gewicht van het blad) . Kan dus het beste met de onderkant beginnen. Bij skylt kun je na 2a3 nogmaals lakken, als ik vroeg begin dan moet het ook wel lukken om begin middag een tweede laag te doen ( en 's avonds wellicht een 3e laag)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bij skylt kun je na 2a3 nogmaals lakken, als ik vroeg begin dan moet het ook wel lukken om begin middag een tweede laag te doen ( en 's avonds wellicht een 3e laag)

Even voor de zekerheid, 2e/3e laag dus met omdraaien he, niet op een en de zelfde kant. 's Ochtends vroeg een laagje lakken (ik zou trouwens eerst de primer opzetten), rond het middaguur omdraaien en dan de andere (boven)kant een eerste laag opzetten. Eventueel tegen de avond weer omdraaien en weer een laagje opzetten, of lekker laten uitharden en de volgende dag het ritueel van twee laagjes weer herhalen.
Neem met dit soort zaken vooral de tijd, haastige spoed ......
 

Kiwietje

Nieuw lid
19 nov 2018
3
1
Ha Joris,

Bedankt voor je reactie . Ik bedoelde inderdaad de manier waarop jij het voorstelt.

Ik begrijp dat ik niet al te haastig moet zijn, want we willen lang van deze tafel genieten. Ondanks vroeg me af of ik ook het volgende ritme kon aanhouden:

(voorbeeld tijdsschema)

07:00 laag 1 onderkant
10:00 laag 2 onderkant
13:00 - Tafel draaien: Laag 1 bovenkant
16:00 laag 2 bovenkant.

Of loop ik hier het risico mee dat de tafel krom gaat trekken? Indien dit het geval is, doe ik rustig aan en trek ik er een extra dag voor uit.

Edit: De laatste 2 laklagen doe ik dan de volgende dag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
We verwerken hier een heleboel skylt en laten het eigenlijk altijd een dag uitharden voordat we de andere kant doen. Het zal ongetwijfeld sneller kunnen maar deze methode werkt voor ons het meest prettig. We plannen het dan wel zo dat we meerdere bladen in 1 x doen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn ervaring met skylt is, dat de eerste laag sneller droogt, dan de tweede laag. Daarom zou ik ook eerst de onderkant doen, daarna gelijk omdraaien en op kleine stukje lat oid leggen, en dan gelijk de bovenkant ook mee lakken.
Van de afdrukken van de latjes op de onderkant zie je nooit weer wat van.

Dan zou ik de volgende dag hetzelfde ritueel nog een keer herhalen, en een dag later weer. Zo ben je zeker dat je beide kanten gelijk behandeld, en kans op kromtrekken nihil is.

Vergeet je ook niet te schuren tussen de lagen? Na de eerste keer lakken gaan de vezels overeind staan, en met schuren krijg je een strakker resultaat.

En wat omdraaien betreft, als je stevige bokken hebt, waar je de tafel op hebt liggen, of als de tafel op de grond ligt, dan is omdraaien in je ééntje ook wel te doen. Maar nog makkelijker is natuurlijk om de poten er gelijk onder te zetten. Dan heb je met lakken van de onderkant iets meer werk, maar hoef je de tafel niet te draaien.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
skylt is een twee componenten lak en naar een uur of twee droog
maar voor een mooi resultaat moet je in ieder geval naar de eerste laag nog even schuren.
het is een stuk makkelijker om dit pas de volgende dag te doen voor een strak resultaat
en daarna eventueel 3 lagen in 1 dag op te zetten
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Let wel op dat je de delen A en B lak en harder goed afmeet en goed mengt zoals op de verpakking vermeld staat.
Ik vond het opbrengen met een foamroller het makkelijkst.
wel dik opbrengen.
en probeer de witte aanzetstrepen te vermijden die blijf je soms zien.
Eerst is het heel wit glimmen daarna droogt het vrij transparant en mat op.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Ik schuur het zelf ook, één keer na de eerste laag... super spul, ik heb het tot zover altijd met een kwast gedaan alleen opletten met aanzetten (uiteindelijk ziet alleen degene het die het gelakt heeft ;) )

mocht je wat over hebben, koel bewaren, met warmte dikt het snel op
volgende dag roeren, en gaan voor de tweede laag !
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Jep hier ook hoor, koelkast in of kelder in, en heb mijn vloer, vensterbanken, salontafels getest, vloeistof blijft er op liggen... je hebt ook lang niet zoveel nodig als beschreven word.. ik ken ook iemand die het spuit dat schijnt ook te kunnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.