Pot uit walnoot met slaap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Deze week heb ik een pot uit een dikke tak walnoot gedraaid. De boom was ter plaatse afgestorven en het hout heeft nog meer dan een jaar op de grond gelegen.

IMG-2185.jpg

IMG-2189.jpg

IMG-2192.jpg

IMG-2192.jpg

De natuurrand is niet ongeschonden gebleven. Bij het draaien was er al een stukje uitgebroken en ik heb teveel (te snel) van het zachte hout weg geschuurd.
Over de vorm heb ik ook een beetje twijfels. Ik denk dat de buik iets minder rond had gemogen (een kleinere diameter).
De afwerking binnenin kan ook nog beter. Maar het draaien met de Crown Revolution heb ik nog niet helemaal onder de knie. De beitels stuitert behoorlijk tijdens het draaien. Tips om dit te voorkomen zijn welkom.
Opgeschuurd met Yorkshire Grit en afgewerkt met tungolie.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik vind hem helemaal top !!!.
hout super, vorm mooi en zo te zien wanddike netjes.

ik heb geen ervaring met crown uitholbeitel... maar heb je een leunspaan die ver naar binnen kan. Misschien ook eens een beetje experimenteren met de hoogte instelling van je leunspaan.
soms kan 1cm een heel verschil maken hoe een beitel/guts snijd.
 
P

Pel

Guest
Ik vind hem prachtig Mathieu, het lijkt net op zo'n pot wat je wel eens op 16e eeuwse schilderijen ziet. Het stuiteren van de Crown kan misschien zijn dat je hem te grof hebt afgesteld?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De leunspaan naar binnenbrengen moet ik proberen. Probleem is dat er niet zo heel veel ruimte is en dat ik dan niet meer zie wat ik doe. Maar dat is wel vaker zo met diep uithollen. Wanddikte is inderdaad geslaagd. Drie tot vier mm, bodem is iets dikker.
Ik heb het beiteltje geslepen en de spaanbegrenzer al op minimum gezet, maar dat helpt niet echt. Volgende keer nog wat experimenteren. Ik heb wel een plan in mijn hoofd om een houdertje te maken voor een snijplaatje van Wiedemann HSS. Ik heb daar al twee rechte uitholbeitels voor gemaakt en ben erg tevreden over het resultaat. Deze snijplaatjes doen het prima en hebben een lange standtijd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, je draait in weze dwarshout, dat is toch altijd lastiger dan langshout voor een uitholbeitel.

Als je die rand met een gasbrander blakert voor het schuren, vallen de ontbrekende stukken minder op t.o.v. de zwarte schors.

Ik vind de ronding prachtig, zeker niet te veel.
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Dat.... is een mooie pot.
En 3 tot 4 mm wanddikte is knap. De ronding is goed zoals die is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt voor de reacties!
Het blakeren van de rand is een goed idee. Ga ik onthouden voor de toekomst. Nog even denken of ik deze rand nog ga bijwerken.
Als afwerking zit er nu één laagje tungolie op. Vandaar dat de glans ook nog niet is wat het zou moeten zijn. Nog heel wat laagjes te gaan.
Wat de vorm betreft. Ik heb er voor gezorgd dat de top van de bolling in het midden zit tussen de hals en de voet. Hals en voet hebben de zelfde diameter. Zowel top als diameter heb ik nagemeten (en een beetje tot mijn verrassing zat de top zonder meten exact in het midden en was de voet maar een halve centimeter groter dan de hals). De bolling zelf heb ik niet gecontroleerd op symmetrie.
Nu vraag ik me wel af of er iets is als een 'gulden snede' voor zulke vormen. Maar ook voor bijvoorbeeld een vaas.
Wat ik nu wel altijd voor ogen ga houden is de uitspraak van Ronald in het filmpje over hem: vorm heeft altijd voorrang op het hout, hoe mooi het ook is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.