mdf eiken fineerplaat:weet niet meer wat eiken is en wat backing zijde

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb een plaat mdf gefineerd eiken gekocht voor een kastproject. Bij de handelaar de plaat alvast grof op maat laten zagen.

Nu ik er mee bezig ben ben ik ernstig aan het twijfelen wat nu de eiken kant is. Allebei de kanten vindt ik wel mooi, maar 1 kant lijkt iets lelijker, met wat grijze
vlekjes erin.

Kunnen jullie zien wat nu de eiken zijde is en wat de verkeerde zijde is. Waarschijnlijk oukeme fineer.

Je ziet ook aan de zijkant dat 1 laagje dikker is. Maar gezien alles in planken is gezaagd is dit niet meer overal terug te zien.

Beide zijden lijken heel erg op elkaar.

IMG_1477.jpgIMG_1478.jpgIMG_1479.jpgIMG_1480.jpg
 
P

Pel

Guest
Op de foto's is het allemaal eiken, het verschil tussen okoume of eiken is normaal toch duidelijk te zien omdat het veel bruiner is. Maar is het MDF misschien soms aan beide kanten gefineerd?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Hallo Pel,

Ja het is aan beide zijden gefineerd. Maar ik dacht dat maar 1 zijde met eiken was gefineerd en de andere zijde met een goedkopere versie, enkel tegen het kromtrekken.
1 zijde heeft een aantal lichte beschadigingen en ook heleboel kleine grijze vlekjes erin.

1 zijde is ook veel dikker. Met een beitel op een reststukje dit proberen weg te steken. Is meer dan 0.6mm.

Toen de plaat nog heel was had ik het idee dat het veel duidelijker was wat de mooie en de lelijke kant was. Nu het opgezaagd is zie ik bijna geen verschil.

Maar het zou wel lullig zijn van die dure plaat als ik uiteindelijk de lelijke kant naar voren heb zitten.

Als de 2 nisjes klaar zijn wil zal ik de randen afwerken met eiken kantenband. En daarna nog iets van olie ofzo erop. Daar ben ik nog niet over uit hoe en wat omdat er veel te veel keus is.
 
P

Pel

Guest
Gewoon de mooiste kant in het zicht houden, platen die aan twee kanten gefineerd zijn hebben vaak een mooie, en een mindere kant. Even merken zodat je niet vergist.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
alles is eiken.
sorteer per plank de mooiste kant en hou deze boven.

heb je de bon nog of zat er een stikker of iets dergelijks op de plaat dan kan je zien of de kanten verschillende kwaliteiten hebben of gewoon in de zelfde klasse vallen
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Alle planken naast elkaar leggen. Probeer of je de nerfstructuur door kan laten lopen. Dan zie vanzelf welke kanten van de planken bij elkaar horen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De foto waar een kruis op het plankje staat is de achterzijde van de plaat. Deze gaat soms ook over in een andere vlam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.