Mijn eerste doosjes (van iepenhout)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Een goede kennis heeft mij gevraagd om een doosje te draaien van olijfhout die zij kado wil gaan doen. Ik heb een erg leuk boekje gevonden via de Vlaamse Houtdraaiers (op de ODH 2018) genaamd 40 Turned Boex (uitg. GMC) en heb twee voorbeelden gedraaid uit iepenhout. Het eerste (wiebel) doosje is uitgekozen en wordt uit olijfhout gedraaid (onderweg van Masave). Het tweede is een soort van koeltoren en de naad is vrijwel onzichtbaar omdat er een paar groefjes boven zitten en omdat deze iets beter gelukt is.

De eerste (dia plm 70 mm) is afgewerkt met Verbeterde Houtolie en Crystaline Wac en het tweede (dia 70 mm) met friction polish.



DSC_6428.jpgDSC_6425.jpgDSC_6441.jpgDSC_6439.jpgDSC_6435.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik vind het eerste doosje ook het mooiste Hans, als het taps toelopend doosje gewoon recht of iets bolvormig was, dan was dat m.i. mooier geweest.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Het eerste doosje was bedoeld om de kennis te laten zien hoe het er ongeveer uit zou komen te zien (maar deze heeft ze ook gekocht) en voor mij om te zien wat ik tegen zou kunnen komen. In feite heb ik iets van 6 mm verspeeld door de sponning aan de verkeerde kant te zetten (bovenkant ipv onderkant) en daardoor loopt de nerf iets minder fraai door. Verder is de kraal ietwat grof uitgevallen (met de guts gemaakt) en bij de volgende gebruik ik een ringschraper. Boven en onder hebben ook iets teveel tussenruimte maar dat corrigeer ik nog voordat hij naar de kennis gaat.

Het tweede doosje is een soort proefje voor mij om te zien (ha dik dus ergens gelezen) of je vrijwel naadloos kunt werken door een paar groefjes extra te steken boven of onder en jawel hoor dat gaat inderdaad. Verder is daarbij al iets beter opgelet dat de hoogte van de messing (noem je dat zo?) netjes past bij de sponning in de bovenkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.