Doosjes,doosjes

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Erg leuke doosjes Rick, de eerste en de laatste leveren me weer de nodige inspiratie op!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie ontwerpen Rick. Vooral het laatste doosje spreekt mij bijzonder aan.
Het heeft iets weg van het Nederlandse paviljoen op de expo in Hannover (2002?).
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rick, mooie doosjes, speciaal de wenge taxes doosje vind ik erg mooi, leuk doosje voor sierraden, zou het maar aan je vrouw geven, of als die het niet wil hebben aan mij :mrgreen:
Zo te zien ben je omgeturnd, heb al meer van die mooie doosjes van je gezien, hoe zit het met je draaibank, vervroegd met pensioen gestuurd ;)
Evengoed een mooie hobby hoor, vind het alleen maar knap dat jij ook mooie doosjes kan maken.
Ad
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Uiteraard drie mooie doosjes,

maar vooral de tweede en de derde vind ik apart en geven ideeën voor eigen dingen.

Vooral doorgaan!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooie kleurcontrasten! Ik kan alleen de rest beamen dat de taxus en wengé combi erg fraai is. Leuke onorthodoxe vorm van doosjes 2 en 3. Vooral de vorm van de laatste spreekt me aan.

Met welke gereedschappen maak je deze doosjes?? Informatie over de werkwijze gaat er vast al koek in hier.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom begin je geen doosjes- bedrijfje: Rick Koorman wooden Boxes.

Steeds weer laat je me verbazen van de creativiteit die jij in een doosje kunt stoppen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Fijne mensen,

Het "gele"doosje is mijn eigen favoriet. Het doosje is "in verstek" aan elkaar verlijmd. de deksle bestaat uit allerlei reststukken aan elkaar geplakt.

De 2 wenge/taxus doosjes hebben het formaat van een ringdoosje. Allemaal "koud"tegen elkaar gelijmd en toen in een vrije vorm geschuurd met de schijfschuurmachine.

De laatste 2 doosjes uit wenge en esdoorn zijn echt een probeersel. Het begon met het verkeerd zagen van een deksel. Toen zag ik er iets in wat ik eens op tv zag. Een soort busstation is een golvende vorm. Dit type doos zal ik blijven proberen te verfijnen.

Alles wordt gemaakt op mijn ruime werkplaats met lila-vloer.

Mocht iemand meer info willen over de constructie laat dat dan even weten.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Rick,

Dat heb je weer snel voor elkaar gemaakt.
Het zijn weer mooie projectjes.
Voor mij heeft de gele ook de voorkeur.
Hoe lang ben je hier nou mee bezig gegweest?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Rick,
Wat een productie :eek: . Hoe snel gaat dit allemaal?
Ik raak geinspireerd door de vormen die je steeds weer weet te bedenken.
Ik kan de afwerking op de foto niet goed zien, maar het 'Mondriaan' deksel ziet er mooi uit.
Hoe is het deksel gemonteerd? Scharniertjes?

Kor
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De doosjes heb ik de afgelopen tijd gemaakt. Normaal ligt mijn werktempo hoog maar door omstandigheden de laatste tijd een stuk lager. Ik had geen zin in ingewikkelde projecten vandaar deze simpele bouwsels.

Het gele doosjes heeft geen scharnier, het wordt een deksel die je er van boven af moet tillen.

Dergelijke doosjes maak je in een uurtje tot 1 1/2 uur. De hele kleine zijn helemaal snel klaar.

Het zijn voor mij echt probeersels geweest die ik wil gaan verfijnen. Ik heb ook wat spullen liggen voor een doosje die "rondloopt".....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.