Robland Xz zaagtafel roltafel afstellen

dekock

Nieuw lid
8 apr 2012
3
0
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met het afstellen van de roltafel van een robland xz zaagtafel ( vergelijkbaar met d x31 maar dan enkel de zaag). Ik heb hem al een paar jaar maar de roltafel is verzakt en loopt niet meer parallel aan de zaag. Ik krijg hem met geen mogelijkheid goed afgesteld . Mede vanwege het gewicht. Een zoektocht via internet gaf aan dat er bij robland in de fabriek speciale metalen beugels voor gebruikt worden. Robland zelf kan/wil ze echter niet leveren.

Iemand een alternatief?

Groeten,

Michael
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Zonder deze beugels is het veel moeilijker maar niet onmogelijk om de roltafel opnieuw uit te lijnen. Je moet wel de kleine roltafel hebben hiervoor. (Maar die heb je ook nodig voor de manier met beugels)

Ik heb het gedaan door de roltafel met een lijmklem vast te klemmen aan de rails. En dan met een rechte balk hout weer vast geklemd aan de roltafel en aan de gewone tafel, met een paar velletjes papier er tussen om de roltafel iets hoger af te stellen dan de gewone tafel.
Op deze manier kan je eerst aan de achterkant en daarna aan de voorkant enz. de tafel af stellen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken. Zo niet dan zal ik proberen een foto te maken van hoe en wat. Het is echt een .... werk maar er is wel te doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.