Vers omgezaagde esdoorn - wat doe ik ermee?

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Nogmaals doe ik als beginnend houtbewerker graag beroep op jullie advies.
Er is mij een vers (vandaag) omgezaagde esdoorn aangeboden, deze ligt nu in een klein aantal flink grote stukken en wat kleinere stukken te wachten in de voortuin van vrienden tot ik er iets mee doe.

De hoofdstam (in het midden op de foto) heeft een diameter van ca. 55cm, lengte bijna 3 meter. Dit om de afmetingen van andere stukken op de foto wat in te kunnen schatten.

Wat maak ik ermee, en vooral, hoe verzaag ik nu het natte hout om er later echt iets aan te hebben. Ik denk aan schalen draaien (beginnerscursus houtdraaien is gevolgd), bandsaw-boxes, snijplanken, meubels???

Op dit moment heb ik tot mijn beschikking: kettingzaag, lintzaag met max hoogte ca. 40cm, makita tafelzaag, toegang tot een draaibank bij een vriend, en het gebruikelijke hand en accugereedschap. Vlak/vandiktebank staat op het wensenlijstje en zal de eerste aankoop zijn als ik binnenkort krachtstroom in de werkplaats heb (en een goede tweedehands kan vinden). O ja, en een aanhanger waar ik tot max 4-500kg per rit mee kan vervoeren, met een handliertje.

Dusss....hoe zouden jullie dit aanpakken? Of is het beter geschikt als brandhout?

34A3505E-6D24-48D6-AAD5-FC7AB7517737.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je zou het hout wat je niet onmiddellijk kan/gaat verwerken kunnen klieven en zo laten drogen. De stam in stukken van een meter zagen en dan doormidden klieven. Op Youtube zijn daar genoeg filmpjes over te vinden. Deze delen leg je ergens op een rustig plekje en over enkele jaren kan je verder verwerken.
Nat voordraaien van schalen kan ook.
Het gaat waarschijnlijk wel een balans zoeken zijn tussen snel genoeg drogen om schimmel geen kans te geven en niet te snel om barsten te voorkomen.
 
P

Pel

Guest
De koppen enkele keren met verdunde houtlijm insmeren.

Groet Pel.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Hebben jullie nog advies over in welke formaten ik dit het beste verzaag? De meeste stukken zijn nog ontransporteerbaar groot.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je het uit 1 lengte laat (3meter) kan je er later nog alle kanten mee op
De stam naar de aanhanger rollen, of met hondjes (de sterkte soort)
Daar kan je hem met 2 balken als hefboom omhoog wrikken en dan tegels er onder, eenmaal op hoogte met een paar man er in schuiven
Dat lukt best met wat ellebogenstoom
Een zager heeft liever een langere stam dan korte stukken, hij is ook sneller klaar, dus goedkoper om te zagen
Té korte stukken kunnen ze niet opspannen, een meter is denk ik wel minimaal de lengte, misschien zelfs al te kort

Schalen: diameter is lengte + iets extra (dus als ze 55 zijn hou je als lengte 60 aan)

Kan je dat niet kwijt, ook geen probleem.... dan pb je ome Toxiq, die heeft daar geen moeite mee :p
 

Huub Tuin

Nieuw lid
15 dec 2014
6
0
Kijk ns of je in de buurt iemand hebt met een Logosol. Hiermee verzaag je zo’n stam makkelijk. Als je in de buurt vd noord Veluwe woont kom ik graag zagen!
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb het meegenomen in stukken die ik nog denk te kunnen verwerken.
De hoofdstam is overlangs doorgehaald met de kettingzaag omdat deze voor mij anders echt onhandelbaar is. Bedoeling is om hier een paar blokken te zagen voor schalen, de rest gaat onder de lintzaag door om er planken van te zagen. Laat ik het hout eerst drogen om later planken te zagen, of nu verzagen en dan laten drogen?

De kruin heb ik nog laten liggen...geen idee hoe ik daar aan moet beginnen 😂

Bedankt ook voor de tips en aangeboden hulp met zagen, ik woon echter in de buurt van Antwerpen, en voorlopig gaat het beschikbare budget integraal naar machines, dus wil ik het hout zo gratis mogelijk verwerken 😉
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het is een idee om de stammen of delen daarvan nog even lekker buiten te laten liggen tot aan het begin van de zomer. Er komt namelijk een prachtige slaaptekening in het esdoornhout. Wel tricky wanneer je het hout naar binnen moet halen om te drogen voordat het te ver heen is. Ik zou het in ieder geval proberen.

esdoorn bijzetter A1.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Het is een idee om de stammen of delen daarvan nog even lekker buiten te laten liggen tot aan het begin van de zomer. Er komt namelijk een prachtige slaaptekening in het esdoornhout. Wel tricky wanneer je het hout naar binnen moet halen om te drogen voordat het te ver heen is. Ik zou het in ieder geval proberen.

Bekijk bijlage 82394

Dat is zeer zeker een (nog) mooi(er) stukje hout geworden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.