De Profi-lijn of de Industrial-lijn van EcoTools?

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Als het er vanaf kan & je het vaak genoeg gebruikt, 2 bladen kopen.

Om te schulpen dat met het minste tanden dat er is (is ook een stuk goedkoper dan andere zaagbladen) (b.v. 12, 14 of 16 tanden). Voor multiplex, mdf, afkortwerk een universeler blad b.v. 40 tanden of wat meer als je het wat fijner wil. Als je met blad met 40 tanden gaat schulpen, gaat dat ten eerste niet zo goed, en ten tweede is de standtijd beduidend korter, waardoor je er al snel niets goed meer mee kan.

Ik gebruik hier in de werkplaats doorgaans drie bladen: een ruw om te schulpen, een 'universeel' voor afkortwerk en formaatzagen van MDF, multiplex en consoorten, en een fijn blad dat uitsluitend gebruikt wordt voor meubelpanelen of fijner plaatmateriaal in combinatie met voorritser.

IK zoek advies voor een nieuw zaagblad, wordt gebruikt op een tafelzaag diameter 250 en een as van 30 mm. Hoofdzakelijk voor plaatmateriaal en wat te schulpen.
De vraag is hoeveel tanden en welke tand.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik heb nu twee keer industrie bladen bij ecotools gekocht en beide keren was het eigenlijk niks. Speciaal 60 tands voor mijn mafell invalzaag voor plaatwerk. Gaat er moeilijk doorheen en zaagsnede is lelijk met brandvlekken. Ook het blad voor mijn afkortzaag ging slecht. Te dik en trillingen in de zaag.
Blijkbaar ben ik een uitzondering. Maar ik ben er effe klaar mee. Verder ben ik trouwens erg tevreden met ecotools.

Om een dergelijk fijn blad te kunnen draaien heeft een machine een pak meer vermogen nodig dan bij een blad met minder tanden. Zou denk ik ook wel eens de oorzaak kunnen zijn bij een invalzaag... Had dat probleem op vorige combiné: machine kon bladen tot 30 cm diameter draaien, maar een blad van 30 cm met teveel tanden was een ramp (ook met kwaliteitsbladen à la 120 -150 euro voor een zaagblad); een fijn blad van 25 cm ging wel zéér goed.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Voor mijn 6cm dikke buitenlucht-droge eiken schaaldelen heb ik uiteindelijk de Ecotools Industrial 20T 250mm gekozen, een wereld van verschil met mijn nog jonge Parkside (Einhell/Scheppach) 24T blad, absoluut geen spijt van deze aankoop!

 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
iedereen bedankt voor de reactie's , ik kom er nu wel uit denk ik
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Voor mijn 6cm dikke buitenlucht-droge eiken schaaldelen heb ik uiteindelijk de Ecotools Industrial 20T 250mm gekozen, een wereld van verschil met mijn nog jonge Parkside (Einhell/Scheppach) 24T blad, absoluut geen spijt van deze aankoop!

Correctie.. het is de Ecotools Industrial 24T..
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Even alvast een schopje.....ik heb voor mijn al wat oudere groene Bosch PMC-8S onderstaand blad besteld

https://www.ecotools.nl/hm-afkortzaagblad-industrial-210-x-30-mm-t-48

Reden om voor de Industrial lijn te gaan is dat ik toch hier en daar lees dat het iets beter is (stiller, stabieler, iets mooiere zaagsnede) en nog steeds goedkoper als het origienle blad van Bosch (even bij de Gamma navragen omdat ik er toch was leert dat ze daar ruim 100 euro durven te vragen, die zijn echt gek, online zo rond de 40-45 euro.

zal mijn bevindingen, voor wat het waard is als diy-er, even hier neer zetten :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou het blad is binnen op de zaag gezet.

Verzonden in een grote doos en het blad zelf zat in een mooie kartonnen omslag en, vanwege de olie op het blad, in een plastic hoes.
De zaagtanden waren beschermd middels een rubberen slang. Prima verpakt verzonden dus.
Het oude blad eraf gehaald en het nieuwe zat zo op zijn plek.

Het nieuwe blad maakte een prima indruk wat kwaliteit betreft voor zover ik wat van zaagbladen weet. Netjes afgewerkt en geen bramen of andere gekke dingen. Pasvorm van de 30mm asgat was ook netjes. Wel blij dat ik het industrieblad pakte dat iets dunner is dan het Pro-blad omdat dat laatste blad zo dik is als het maximum wat er op mag, dus dat is meer gevoelsmatig.
oud.jpg
nieuw1.jpg
nieuw2.jpg
nieuw3.jpg
nieuw4.jpg

Binnenkort maar eens testen :)

EDIT:

Ecotools heeft me het PROF blad gestuurd en niet het INDU-blad, ik heb ze gebeld en een vriendelijke meneer stuurt me het juiste blad toe met een retoursticker voor de verkeerde.

fijne service, morgen even de postbode afwachten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.