De Profi-lijn of de Industrial-lijn van EcoTools?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Normaal gesproken wel, maar met zo'n 20.000 leden hoef ik niet opnieuw het wiel uit te hoeven vinden.. Hoop ik.

Oftewel... wie kan hier meer over zeggen uit eigen ervaring?

De industrial heeft meer vlees op de tanden en kan dus vaker geslepen worden. En zou in z'n geheel van betere materialen zijn gemaakt volgens de site.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
slijpen van zo een zaagblad is duurder dan een nieuw zaagblad. Sowieso ben je voor een zaagblad van een beetje merk al snel het dubbele of meer van een ecotools industrial zaagblad. Kortom, ik zou voor die paar euro niet te moeilijk doen. En herslijpen sowieso niet eens overwegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik laat de industrie bladen gewoon slijpen. Dat is goedkoper dan een nieuwe. En ik vind het onzin om een blad wat alleen maar geslepen hoeft te worden in de oud ijzer bak te gooien. De profi serie heb ik geen ervaring mee.
 

Thijsk

Nieuw lid
17 jan 2013
12
1
Boxtel
Ben een paar maanden geleden bij hun in de winkel geweest. De verkoper vertelde mij toen dat er eigelijk weinig tot geen verschil in zit.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik vind de Industrial lijn toch wel wat beter en netter zagen dan de profi lijn. Maar zoals bij zoveel dingen geldt hier ook. Het product is twee keer zo duur maar het verschil in kwaliteit is geen factor twee. Eerder anderhalf keer zo goed. Maar voor mij genoeg reden om voor de Industrial lijn te kiezen want zelfs de Industrial lijn is niet heel duur vind ik.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Weet er iemand of die bladen op een recente felder (met asverlenging om groeven te frezen) passen? De bladen van mijn vorige machines passen niet: asgat is hetzelfde, boring van de meenemers verschilt: meenemers zijn dikker en staan ietwat anders t.o.v. asgat. Wist eigenlijk niet dat er meerdere varianten bestonden. Is die boring in de loop van de laatste jaren veranderd en zal elk hedendaags blad (wat hier ligt is allemaal minstens 6 - 8 jaar oud) passen? Worden varianten van deze boring op een of andere manier aangeduid op een zaagblad?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zie je het verschil in bladen?
de profi lijn heeft gestanste bladen.
de industrie lijn lasergesneden bladen.
Kijk maar naar de expansie groeven.
recht is gestanst.
met een bochtje (staf van sinterklaas) gelaserd.
ook heeft de industrie lijn meerdere anti vibratie sleuven in het blad waardoor je blad strakker zaagd en minder herrie maakt.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik wil graag een 254mm 24T blad inzetten voor het verzagen van zo'n 20 meter 6cm dikke buitenlucht-droge eiken schaaldelen, ik wil er tuinbanken van maken. Is het vanwege de dikte van de "planken" beter een industrieel blad te gebruiken of speelt de dikte van het hout in dit verband geen rol?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Prijzen en kwaliteiten van zaagbladen kunnen om verschillende redenen verschillen. Ik laat het belangrijkste, de kwaliteit, even buiten beschouwing. De hoeveelheid HM. Een dun blad heeft minder weerstand dan een dik blad. Zou dus sneller kunnen zagen met minder houtverlies en minder motervermogen. Blad kan wel minder keren geslepen worden. De afvoer van warmte en het geluid wat het blad produceert. Je ziet soms een koperenbus in het blad zitten en ook zie je soms een gezaagd zigzag patroon in je blad. Voor elk voordeel is er ook een nadeel.
Ik zou voor het schulpen een zo grof mogelijk blad nemen met een rechte of wisseltand. Zelf kies ik altijd voor de beste kwaliteit bij eco tools.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik heb nu twee keer industrie bladen bij ecotools gekocht en beide keren was het eigenlijk niks. Speciaal 60 tands voor mijn mafell invalzaag voor plaatwerk. Gaat er moeilijk doorheen en zaagsnede is lelijk met brandvlekken. Ook het blad voor mijn afkortzaag ging slecht. Te dik en trillingen in de zaag.
Blijkbaar ben ik een uitzondering. Maar ik ben er effe klaar mee. Verder ben ik trouwens erg tevreden met ecotools.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zeer goede ervaringen met deze bladen, haal ze voor mn invalzaag, zaagtafel en afkortzaag.
Ik heb toevallig nog vorige week mijn Bosch afkortzaagblad vervangen voor een Ecotools industrial en dit zaagt stiller (beduidend) en strakker.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb nu twee keer industrie bladen bij ecotools gekocht en beide keren was het eigenlijk niks. Speciaal 60 tands voor mijn mafell invalzaag voor plaatwerk. Gaat er moeilijk doorheen en zaagsnede is lelijk met brandvlekken.
Dan heb je waarschijnlijk de Dak-Tand bladen gehad, die 60 tands is volgens mij alleen in die vorm te krijgen, die is meer bedoeld voor kunststof dan voor hout. Als je de 48 tands gebruikt heb je waarschijnlijk stukken betere resultaten met plaatmateriaal, tenzij het Trespa plaat is natuurlijk.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dan heb je waarschijnlijk de Dak-Tand bladen gehad, die 60 tands is volgens mij alleen in die vorm te krijgen, die is meer bedoeld voor kunststof dan voor hout. Als je de 48 tands gebruikt heb je waarschijnlijk stukken betere resultaten met plaatmateriaal, tenzij het Trespa plaat is natuurlijk.

Ik heb ook de vlak-dak-tand gebruikt met een positive hoek dus gewoon voor plaat materiaal en die slingerde gewoon. Daarna ben ik overgestapt op CMT (https://www.venditautensili.it) iets duurder maar veeel beter.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
IK zoek advies voor een nieuw zaagblad, wordt gebruikt op een tafelzaag diameter 250 en een as van 30 mm. Hoofdzakelijk voor plaatmateriaal en wat te schulpen.
De vraag is hoeveel tanden en welke tand.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb nu twee keer industrie bladen bij ecotools gekocht en beide keren was het eigenlijk niks. Speciaal 60 tands voor mijn mafell invalzaag voor plaatwerk. Gaat er moeilijk doorheen en zaagsnede is lelijk met brandvlekken. Ook het blad voor mijn afkortzaag ging slecht. Te dik en trillingen in de zaag.
Blijkbaar ben ik een uitzondering. Maar ik ben er effe klaar mee. Verder ben ik trouwens erg tevreden met ecotools.

60 tanden op een diameter van 160mm is heel erg veel. Daarmee is dit blad alleen geschikt voor heel erg dun materiaal. Denk dan aan triplex of dun multiplex. Als je dikker materiaal ermee gaat zagen verbrand de boel.

IK zoek advies voor een nieuw zaagblad, wordt gebruikt op een tafelzaag diameter 250 en een as van 30 mm. Hoofdzakelijk voor plaatmateriaal en wat te schulpen.
De vraag is hoeveel tanden en welke tand.
Freud, verkrijgbaar bij Toolstation. 60 of 40 tanden, 40 is voor algemeen gebruik en 60 voor (dun) plaatmateriaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.