Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 40
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door workingwithwood Bekijk Berichten
    Ik koop deze. Eigenlijk ook omdat ik nog nooit wat bij Alie heb gekocht. Eens ervaren hoe dat gaat. De meeste ervaringen zijn positief dacht ik, dus een enorme gok is het niet.

André
    Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 05-12-18 om 18:07.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ik heb die, naar aanleiding van dit topic, vorige week in huis gekregen.
    Nog niet gebruikt en enkel ‘getest’ met behulp van mn (prehistorische) middelbare school geodriehoek en op 45 en 90 graden zit er 0,15 graad verschil in.
    Geen exacte wetenschap (dichter in de buurt van de natte vinger), maar het lijkt dus best goed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    en op 45 en 90 graden zit er 0,15 graad verschil in.

Maar zit dat in het digi apparaatje of in je prehistorische geodriehoek

0.15 lijkt me best veel, op zo een korte afstand niet, zeg je moet een vierkant frame maken van balken, 1 meter lang, dan zou elke balk 2,61mm uit de richting staan, 2 balken (hoek maakt dat 5,22 mm)
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ik durf niet te zeggen waar het in zit, kan beide zijn.
    Ik weet niet of je voor een apparaat als dit een afwijking in een hoek moet gaan doorrekenen op een lengte, het heeft er meer mee te maken of bijvoorbeeld een hoek in verstek mooi sluit.
    Dat zou ik kunnen proberen door plankjes te zagen voor een vier (of meer) kant, maar daar ga ik voorlopig niet aan toe komen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Vandaag toch nog even een poging ondernomen, maar ik vind het geen fijn ding. Het ding is te gevoelig/instabiel waardoor de weergegeven waardes blijven verspringen (mijn paar honderd kg zaagtafel staat toch vrij stabiel....) en ik twijfel aan de accuraatheid. Waar ik mijn zaagblad met de haak haaks zet (welke volgens mij toch echt zuiver is), wijkt de digitale meter daar dan toch een kleine 2/10 van af.

Ik vind het nog niet direct een aanrader dus.

Vandaag toch nog even een poging ondernomen, maar ik vind het geen fijn ding. Het ding is te gevoelig/instabiel waardoor de weergegeven waardes blijven verspringen (mijn paar honderd kg zaagtafel staat toch vrij stabiel....) en ik twijfel aan de accuraatheid. Waar ik mijn zaagblad met de haak haaks zet (welke volgens mij toch echt zuiver is), wijkt de digitale meter daar dan toch een kleine 2/10 van af.

En als de digitale hoekmeter daarna aan de andere kant van het zaagblad zet?

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Met 90 graden maakte dat geen verschil, onder hoeken niet geprobeerd of dat een verschil in weergave/meting geeft. Ik verwacht van niet eigenlijk.

Het ding werkt als een digitaal waterpas. Dat je zaag haaks staat zegt niks, want dat is relatief aan het werkblad, dit ding werkt relatief aan de aardbol. Als je zaagmachine niet waterpas staat, kan je zaagblad nog altijd wel haaks staan.
    Maar dankzij de digitale revolutie kun je het ding ook op nul zetten. Dus als je zaagblad met de winkelhaak haaks staat, zet je de hoekmeter op nul en ga je daarna de hoek van je zaagblad instellen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

En dan is die nog te kalibreren in een paar stappen.
    Van de week ook even gespeeld met dat ding, op het blad zetten op 0 zetten toen tegen het zaagblad en kwam goed overeen met de schaalverdeling op de machine, wil het ook nog een keer nameten.

Met 90 graden maakte dat geen verschil, onder hoeken niet geprobeerd of dat een verschil in weergave/meting geeft. Ik verwacht van niet eigenlijk.
    Als je de nauwkeurigheid wil weten dan zal de hoekmeter, door aan beide zijden van het zaagblad te meten, een verschil geven wat aan beide kanten even groot is. Bij precies haaks/waterpas, is dat dezelfde waarde en daarna op en aflopend gelijk aan elk van de zijden. Alleen een verschil meten met een winkelhaak is onvoldoende. Wat ook belangrijk is, om te kijken of er elke keer dezelfde waarden uitkomen bij het herhalen van dezelfde meting.

jaap

Forum Rechten