Kwaliteit: Digitale hoekmeter

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb die, naar aanleiding van dit topic, vorige week in huis gekregen.
Nog niet gebruikt en enkel ‘getest’ met behulp van mn (prehistorische) middelbare school geodriehoek en op 45 en 90 graden zit er 0,15 graad verschil in.
Geen exacte wetenschap (dichter in de buurt van de natte vinger), maar het lijkt dus best goed.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
en op 45 en 90 graden zit er 0,15 graad verschil in.


Maar zit dat in het digi apparaatje of in je prehistorische geodriehoek

0.15 lijkt me best veel, op zo een korte afstand niet, zeg je moet een vierkant frame maken van balken, 1 meter lang, dan zou elke balk 2,61mm uit de richting staan, 2 balken (hoek maakt dat 5,22 mm)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik durf niet te zeggen waar het in zit, kan beide zijn.
Ik weet niet of je voor een apparaat als dit een afwijking in een hoek moet gaan doorrekenen op een lengte, het heeft er meer mee te maken of bijvoorbeeld een hoek in verstek mooi sluit.
Dat zou ik kunnen proberen door plankjes te zagen voor een vier (of meer) kant, maar daar ga ik voorlopig niet aan toe komen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vandaag toch nog even een poging ondernomen, maar ik vind het geen fijn ding. Het ding is te gevoelig/instabiel waardoor de weergegeven waardes blijven verspringen (mijn paar honderd kg zaagtafel staat toch vrij stabiel....) en ik twijfel aan de accuraatheid. Waar ik mijn zaagblad met de haak haaks zet (welke volgens mij toch echt zuiver is), wijkt de digitale meter daar dan toch een kleine 2/10 van af.

Ik vind het nog niet direct een aanrader dus.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Vandaag toch nog even een poging ondernomen, maar ik vind het geen fijn ding. Het ding is te gevoelig/instabiel waardoor de weergegeven waardes blijven verspringen (mijn paar honderd kg zaagtafel staat toch vrij stabiel....) en ik twijfel aan de accuraatheid. Waar ik mijn zaagblad met de haak haaks zet (welke volgens mij toch echt zuiver is), wijkt de digitale meter daar dan toch een kleine 2/10 van af.

Ik vind het nog niet direct een aanrader dus.

En als de digitale hoekmeter daarna aan de andere kant van het zaagblad zet?

jaap
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Vandaag toch nog even een poging ondernomen, maar ik vind het geen fijn ding. Het ding is te gevoelig/instabiel waardoor de weergegeven waardes blijven verspringen (mijn paar honderd kg zaagtafel staat toch vrij stabiel....) en ik twijfel aan de accuraatheid. Waar ik mijn zaagblad met de haak haaks zet (welke volgens mij toch echt zuiver is), wijkt de digitale meter daar dan toch een kleine 2/10 van af.

Ik vind het nog niet direct een aanrader dus.

Het ding werkt als een digitaal waterpas. Dat je zaag haaks staat zegt niks, want dat is relatief aan het werkblad, dit ding werkt relatief aan de aardbol. Als je zaagmachine niet waterpas staat, kan je zaagblad nog altijd wel haaks staan.
Maar dankzij de digitale revolutie kun je het ding ook op nul zetten. Dus als je zaagblad met de winkelhaak haaks staat, zet je de hoekmeter op nul en ga je daarna de hoek van je zaagblad instellen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
En dan is die nog te kalibreren in een paar stappen.
Van de week ook even gespeeld met dat ding, op het blad zetten op 0 zetten toen tegen het zaagblad en kwam goed overeen met de schaalverdeling op de machine, wil het ook nog een keer nameten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Met 90 graden maakte dat geen verschil, onder hoeken niet geprobeerd of dat een verschil in weergave/meting geeft. Ik verwacht van niet eigenlijk.

Als je de nauwkeurigheid wil weten dan zal de hoekmeter, door aan beide zijden van het zaagblad te meten, een verschil geven wat aan beide kanten even groot is. Bij precies haaks/waterpas, is dat dezelfde waarde en daarna op en aflopend gelijk aan elk van de zijden. Alleen een verschil meten met een winkelhaak is onvoldoende. Wat ook belangrijk is, om te kijken of er elke keer dezelfde waarden uitkomen bij het herhalen van dezelfde meting.

jaap
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ok, ik heb deze dus gekocht. Nu (op verzoek) wat gebruikservaringen.

- Een heel helder een duidelijk display.
- Werd geleverd zonder batterijen (stond ook op de site dacht ik), maar wel met een mooi opbergtasje.
- De schroefjes voor het kapje voor de batterijen, verdwijnen in messing busjes en zitten dus niet direct in het plastic. Geen wegwerpkwaliteit dus.
- Ik vind het lastig om hem op 0 te zetten. Als je wat op de behuizing drukt om hem op z'n plaats te houden verspringen de getallen al weer enkele honderdsten tot tienden.
Dat gebeurt ook als je hem loslaat. Je kunt niet zero-en als je hem niet vasthoudt. Lastig dus.
- Na wat prutsen stelde ik vast dat het zaagblad al (door mijzelf met een blokhaak) tot ca. 0.1° nauwkeurig was gesteld Gezien het voorgaande weet ik nog niet hoe ik het beter krijg.

Hoe werkt jullie apparaatje in de praktijk? Ik lees het graag.
 
Laatst bewerkt:

KristofWouters

Nieuw lid
8 jan 2019
14
0
Een magnetisch oppervlak helpt, maar ik stel ook zonder problemen mijn zaagblad af tov alu roltafel.

Ik voel mij toch altijd goed bij CMT, ik heb de mijne al een jaar of 2 in gebruik nu. Nog steeds heel tevreden mee! Het loont wel om in Italië te bestellen, daar kost deze 34€. Er is nu ook een aanbieding samen met een elektrische hoogtemeter en zweihaak:

https://www.mobiltecnica.com/it/misurazioni-precise-promo-pack

Door jou schuld (lees: goeie tip) heb ik me er zo’n setje besteld 😂😂😂
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Op wat voor ondergrond staat je zaag?

Beetje late reactie, excuses.

Ik heb een kleine combi machine van 200-300 kg (gietijzer, een oud ding), staat op wielen (4x dubbel wiel, geremd), op een houten ondergrond (maar met een opbouw als volgt: beton, 5cm pir, 2x18mm spaanplaat + 22mm grenen, vrij massief dus). Ik verwacht dat je met je vraag wilde uitzoeken of het mogelijk is dat de machine heeft staan wiebelen, naar mijn idee staat het als een huis en verwacht ik niet dat daar een oorzaak in zit.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Beetje late reactie, excuses.

Ik heb een kleine combi machine van 200-300 kg (gietijzer, een oud ding), staat op wielen (4x dubbel wiel, geremd), op een houten ondergrond (maar met een opbouw als volgt: beton, 5cm pir, 2x18mm spaanplaat + 22mm grenen, vrij massief dus). Ik verwacht dat je met je vraag wilde uitzoeken of het mogelijk is dat de machine heeft staan wiebelen, naar mijn idee staat het als een huis en verwacht ik niet dat daar een oorzaak in zit.

Klopt. Die krengen zijn zeer gevoelig voor kleine bewegingen, maar dat wist je al. Dat merk je al als je hem wilt kalibreren naar de absolute 0. Het zou mij niets verbazen als je vloer toch wat veert...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.