Kwaliteit: Digitale hoekmeter

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag allemaal,

Ik zou graag een digitale hoekmeter (digital angle gauche) kopen en zie dat ze sterk in prijs verschillen.

De belangrijkste vraag is of ze in jullie ervaring verschillen in kwaliteit vertonen. Zijn er modellen die je beter niet kunt kopen.

Ik vind bijv.:
- CMT bij Gereedschap PRO à € 49,95 (Actie)
- Toolcraft bij Conrad à € 25,49
- Of luxer (laserliner) bij Conrad à € 67,99

Je hebt ook nog deze:
- Wixey bij Gereedschap PRO à 67,99

Voor het gebruik denk ik dat een magnetisch oplegvlak een vereiste is.

Is 0,1° voldoende voor het stellen van een zaagblad? Het klinkt weinig deze hoek, maar als ik een mitered box maak is deze nauwkeurigheid dan voldoende?
[Mitered = in verstek? weet niet zeker]

Alvast bedankt voor uw reacties.

André
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Een magnetisch oppervlak helpt, maar ik stel ook zonder problemen mijn zaagblad af tov alu roltafel.

Ik voel mij toch altijd goed bij CMT, ik heb de mijne al een jaar of 2 in gebruik nu. Nog steeds heel tevreden mee! Het loont wel om in Italië te bestellen, daar kost deze 34€. Er is nu ook een aanbieding samen met een elektrische hoogtemeter en zweihaak:

https://www.mobiltecnica.com/it/misurazioni-precise-promo-pack
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@rjmulder

Ja, dat is het hem nu net. Doorgaans ben je niet in de gelegenheid om dat te doen. In de praktijk moet je eigenlijk ook kijken hoe een product in de loop van de tijd bevalt.
Daarom hoop ik dat iemand zegt, je moet die kopen om die en die reden of juist niet die om deze reden.



@Petrolhead

Bedankt, interessant!

André
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb er ook eentje. Van Alie, ik meen iets van €23. Volgens de gegevens nauwkeurig op 5/100e.

Als je m op een gewone waterpas zet, dan registreert de waterpas (60 cm) veel nauwkeuriger dan de digitale. Er zitten dan echter geen cijfertjes gekoppeld aan die luchtbel. Best jammer. Ik zou haast zeggen dat de nauwkeurigheid van een waterpas naar de 1/10.000e gaat, in vergelijking met die digitale.
Vanmiddag zal ik eens testen of het fijn werkt met een zaagblad in een tafelzaag.

De waterpas op je foon heeft dezelfde digitale mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb er ook eentje. Van Alie, ik meen iets van €23. Volgens de gegevens nauwkeurig op 5/100e.

Als je m op een gewone waterpas zet, dan registreert de waterpas (60 cm) veel nauwkeuriger dan de digitale. Er zitten dan echter geen cijfertjes gekoppeld aan die luchtbel. Best jammer. Ik zou haast zeggen dat de nauwkeurigheid van een waterpas naar de 1/10.000e gaat, in vergelijking met die digitale.
Vanmiddag zal ik eens testen of het fijn werkt met een zaagblad in een tafelzaag.

De waterpas op je foon heeft dezelfde digitale mogelijkheden.

De nauwkeurigheid van een waterpas wordt gegeven als een lineaire afwijking over een gegeven lengte. Deze lengte is gestandaardiseerd op 1 meter.

De gemiddelde waterpas heeft een maximale afwijking/nauwkeurigheid van 1mm per meter, de betere zoals de Sola of Stabila waterpassen die de norm zijn in de bouw doen 0,5mm per meter. 1/10.000e zegt dus niets. Dat zal waarschijnlijk een hoek in graden zijn.

Voor het vergelijk, een goed machinewaterpas doet 0,03mm per meter. Nauwkeuriger is met een waterpas niet meer mogelijk, de lengte en kromming van het glas kan niet meer beter, bovendien wordt de wachttijd voordat de libel in het midden staat te groot, bij onze machinewaterpassen sta je gerust 10 minuten te wachten, voordat de libel stabiel stil staat.

De elektronische waterpassen zijn geen waterpas, want een libel kun je niet digitaal maken. Dit is een stukje elektronica dat relatief aan de zwaartekracht werkt.

Ga er maar vanuit dat al die goedkope hoekmeters dezelfde elektronica hebben als die in je telefoon.
Een echte goede inclinometer zal je een duizend of twee verder brengen, daar zit je met al die tientjesapparaten ver vandaan. De werking en nauwkeurigheid zal dan ook niet veel verschillen.

Ik zou alleen de lokale (lees Nederlandse, Europese) leverancier altijd verkiezen boven de Ali's. Voor dat ene tientje verschil gun ik Sander en Pierre hun bestaansrecht wel.

En dan krijg je er nog een Nederlandse handleiding bij!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
doet er niet toe als je je zaagblad met een zaagdiepte van ca. 50mm op 0,1 graad nauwkeurig kan afstellen kan je een prima verstek zagen.
wordt je zaagbereik wat groter zou ik voor minimaal 0,05 graad gaan.

wil je weten hoe groot 0,1 graden afwijking is op jouw zaagdiepte pak dan even een gradenboog
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Vanmiddag zal ik eens testen of het fijn werkt met een zaagblad in een tafelzaag.

Dat viel dus nx tegen. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht. Mijn referenties waren 2 tekendriehoeken van 45/45/90 en 30/60/90 graden. (Moet wel toegeven dat ik niet het perfecte licht had achter mn lichtlijn, maar desondanks lijkt ie perfect aan te geven.)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@De Boktor en anderen.

De verzendkosten blijven £ 15,00 en ze verdedigen zich met de voordelen die hun wijze van verzenden zou hebben.
Ik heb even vergeleken. Bij Axminster bijv. rekenen ze £ 9,95.
Je kunt natuurlijk te schraperig zijn maar ik ben ook wel eens bang dat een deel van de verzendkosten als een soort opslag bij de leverancier blijft hangen. Ieder mag daar het zijne van denken.

Tja, koop ik nu wat bij Sander of toch van Alie Express. Ik koop deze. Eigenlijk ook omdat ik nog nooit wat bij Alie heb gekocht. Eens ervaren hoe dat gaat. De meeste ervaringen zijn positief dacht ik, dus een enorme gok is het niet.

Bedankt voor alle input! Goed forum!

André
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ziet er goed uit. Met verlichting is echt handig (heb ik niet). Én mm per meter. Én op 1/100e "nauwkeurig".
Laat jouw ervaringen tegen die tijd maar eens weten.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je kunt natuurlijk te schraperig zijn maar ik ben ook wel eens bang dat een deel van de verzendkosten als een soort opslag bij de leverancier blijft hangen. Ieder mag daar het zijne van denken.

En als je gewoon even de moeite zou nemen om naar de tarieven van de Royal Mail te kijken dan had je zelf ook kunnen zien dat die GBP 15 rekenen.... Daar denk ik dus het mijne van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.