Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Inlands hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Inlands hout

Beste forummers , enkele weken geleden heb ik een vracht brandhout gekocht. Stammen , levend vers. Vooral eik , es en am. kerselaar. Blijkbaar is er bij de zagerijen hier ten lande niet veel animo voor zulk hout, maar ik vind dat er nog mooie plakken uit te zagen zijn. Diameter van de stammen is tussen 25 en 80 cm. Ik wil hiermee geen handelaars voor de voeten lopen, het komt dus ook niet op tweedehands of andere verkoopsite. Ik verbruik jaarlijks ongeveer 18 stère brandhout en heb het grootste gedeelte nodig. Maar er zitten mooie stukken in die beter verdienen dan tot brandhout verwerkt te worden. Als er geïnteresseerden moesten zijn, hieronder enkele fotos.
    gr,
    Danny

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Inlands hout

Danny,

Je maakt zelf toch ook meubels e.d. Voor dergelijke hoeveelheden zou je een mobile zaaginstallatie kunnen laten komen. Zo heb je ook een voordelige manier straks een mooie voorraad timmerhout.Het is maar een idee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Danny,

Je maakt zelf toch ook meubels e.d. Voor dergelijke hoeveelheden zou je een mobile zaaginstallatie kunnen laten komen. Zo heb je ook een voordelige manier straks een mooie voorraad timmerhout.Het is maar een idee.
    Hallo Denny

Als jij zo'n mobile zager laat komen ?????? "Ik heb er van gehoord/gelezen "dan wil ik daar graag naar komen kijken. Gewoon uit interesse in de techniek en de verrassing die vers gezaagd hout te bieden heeft. Ik kan zelf niet zo veel met nat hout en heb nog geen droogoven :lol: :lol:
    Ik hoop het te lezen als jij het laat verzagen, of wat je er mee gaat doen

Hartelijke groet Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Misschien heb ik het verkeerd voorgesteld. Ik heb momenteel nog een 6 kuub droge eik liggen ( gezaagd in balken , planken, al dan niet bekantrecht) Aan meubelhout dus geen gebrek. Al zou je dat niet zeggen als je mijn kleerkastje gezien hebt . Deze stapel stammen is ons brandhout. Ruw geschat zal 90% van die stapel stammen op bullen gezaagd en gekloven ( gekliefd ?) worden om binnen 2 jaar in de kachel te belanden.
    Af en toe kom ik tijdens het zagen een mooi stuk tegen - tamelijk recht, mooie draad, niet te dik en niet te dun, niet teveel knoesten, lengte variërend tussen 1m en 2,2 m - dat ik dan zelf in plakken zaag. Hiervoor heb ik een geleider om over de kettingzaag te zetten ( voor de liefhebbers AlaskanMill III ) en maak ik dus balken die ik wegberg om te laten drogen en dan later met de lint- of cirkelzaag bekantrecht. Het gaat dus om die enkele plakken....
    Een fotootje van een paar balkjes . :lol:
    Tip : Als jullie mobiele zagen in actie willen zien : De land- en bosbouwfoire in Libramont. Ieder jaar het laatste weekend van juli. Allen daarheen! :lol:

Attached files

Het is wel niet helemaal on-topic, maar ik vraag me af hoe je 18 stère per jaar in een kachel krijgt geduwd. Daar kom ik bijna vier jaar mee toe.
    En bedoel je met Amerikaanse kers niet Amerikaanse vogelkers?

Mathieu

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Die am.kers zal wel vogelkers zijn, maar het is wel mooi rood kernhout. Ik ken niet er zoveel van. Je hebt ook zoveel soorten eik, winter- en zomereik , moeraseik, franse eik, inlandse eik, soorten amerikaanse eik. Die is makkelijk te herkennen aan een andere schors en rood hout.
    In de catalogi van de houtverkopen hier in België staat het aangeduid als am. kerselaar.
    Wat het brandhout betreft : onze hoofdverwarming is een grote Jötulkachel waar wij bijna het ganse huis mee verwarmen. Deze kachel brandt dus 7 maanden aan één stuk door, dag én nacht, alleen om de zoveel dagen de asse verwijderen. Vandaar die 18 stère.
    gr,
    Danny

Hallo Denny

Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen wat betreft het hout en het zagen. Ik dacht : mooi verzagen en planken van maken. Maar dat was meer MIJN idee en ik snap nu, niet de jouwe.

Je zal er wel lekker warm bij zitten deze/volgende winter.

Hartelijke groet Hugo

Forum Rechten