Inschakelautomaat 400V gezocht

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Als je wilt weten of je Startrite in driehoek of in ster geschakeld is, dan kan je het beste even wat scherpe foot's maken van de bedrading op de motor zelf door het dekseltje even te verwijderen. Zorg ervoor dat je de miniscule lettertjes (U1, V1, W1 ÉN U2, V2, W2) naast de draadeindjes op het aansluitblok óók meefotografeerd, voor zover mogelijk.

Hoi Boktor,
Dank voor het meedenken! Ik heb de stekker van Rakuten besteld. Gezien de reacties van Matthieu en Spinningwheels, zal het wel loslopen. Zoniet, dan duik ik de stoffige kast van de Startrite in om een foto van de contacten te maken.

groeten,

michel
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Ik heb hiermee en een 230V 3 fase relais een master-slave schakeling gemaakt. Niet heel lastig maar je moet wel weten wat je doet.
Voor een 3 fase machine en een 1 fase afzuiging is het nog eenvoudiger zie de handleiding van het product.
En als de juiste fase kiest werkt deze dan ook voor 1 fase.
Er is een nadeel aan dit ding. De draden zijn achterlijk dik(4mm2) en 5/10 cm lang bijna niet mee te werken.

Succes.

Handleiding: http://www.produktinfo.conrad.com/d...-MASTER_SLAVE_SCHALTER__de_en_fr_es_pl_ru.pdf

Hoi Frank,

Dank voor de tip. Ik denk dat er ongetwijfeld andere forumleden op dit draadje zullen stuiten die met je tips aan de gang kunnen. Zelf heb ik net een vacuumtafel en een geluidsisolatiebox voor mijn pomp gebouwd. Ik kies nu even voor de makkelijke uitweg en koop de schakelaar, dan kan ik eindelijk weer echt mooie dingen maken :)

michel
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Ik ga straks even kijken of mijn Hammer in ster of driehoek staat. Maar de meeste motoren staan in ster op 3 x 400 Volt. Dan zijn ze ook bruikbaar voor netten van 3 x 220 Volt. Bij Rakuten spreken ze niet van ster of driehoek. Ik zou me daar eigenlijk helemaal geen zorgen over maken. Of uitleg vragen bij Baptist (ben eigenlijk wel benieuwd), maar ik vermoed dat ze een iewat vreemd antwoord gaan geven omdat er geen echte reden voor is.
De geschakelde uitgang is wel voor de afzuiging. De stroom voor de hoofdmachine (zaag) gaat gewoon van stekkerdoos naar stekkerdoos (in/uit). Daar zit niets tussen. Over één van de fasen zit een spoel die detecteert als er stroom vloeit door de draad. Wordt stroom gedetecteerd, dan wordt het relais geschakeld en loopt de aanzuiging aan.
Deze schakeling is zelfs beter dan die van Felder wat ik heb want er zit standaard ook een startvertraging van 3 seconden op voor de afzuiging.

Super! Ik heb 'm besteld. Kan niet wachten om hem aan te sluiten! Die Alkojet van me maakt niet alleen gigantisch veel herrie, maar ik ook dermate groot dat hij in de hoek van mijn kleine werkplaats staat en ik er steeds heen moet lopen om hem aan te zetten. Het is tot nu toe zo'n gehannes geweest om hem te bedienen dat ik af en toe maar gewoon zonder afzuiging zaagde...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Super! Ik heb 'm besteld. Kan niet wachten om hem aan te sluiten! Die Alkojet van me maakt niet alleen gigantisch veel herrie, maar ik ook dermate groot dat hij in de hoek van mijn kleine werkplaats staat en ik er steeds heen moet lopen om hem aan te zetten. Het is tot nu toe zo'n gehannes geweest om hem te bedienen dat ik af en toe maar gewoon zonder afzuiging zaagde...

laat hier even weten of die bevalt...de prijs <100 euro staat me ook wel aan
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
laat hier even weten of die bevalt...de prijs <100 euro staat me ook wel aan

Hoi Marcel,
De automaat is vandaag binnen gekomen. Ik heb 'm meteen uitgebreid getest tijdens het maken van een buigmal voor een stoel.
IMG_2623.jpg
Afwisselend zagen en frezen. Mijn lintzaag op de 380 aansluiting en mijn kopieerfrees op 220V. De automaat doet wat ie moet doen zonder dat ik iets aan de motoren heb moeten instellen. Ervan uitgaande dat hij dit ook nog jaren blijft doen ben ik dik tevreden met de aankoop :)

groet

michel

IMG_2610.jpgIMG_2611.jpg
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Mag ik even jou topic kapen? :D
Ik had graag mijn vlak/vandiktebank en tafelzaag van 400 V en de lintzaag van 230 V aangesloten op een inschakelautomaat...
Is dat iets zoals deze?

https://www.rakuten.de/produkt/klin...it-umschaltung-fuer-absaugung-2338278440.html

OF

https://www.rakuten.de/produkt/klingerborn-einschaltautomatik-fuer-3ph-400v-230v-1121528861.html

Iemand die de inschakelautomaten van rakuten (of diegene voor één machine) al in gebruik heeft?


bedankt,

Christophe

dat je een topic kaapt is tot daar aan toe, maar dat je het niet leest is wel erg droevig, de TS heeft je vraag al beantwoord
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
dat je een topic kaapt is tot daar aan toe, maar dat je het niet leest is wel erg droevig, de TS heeft je vraag al beantwoord

Hey Marcel G,

De Topicstarter is ondertussen geholpen en heeft al zo'n inschakelingsmaat gekocht. Ik heb dit topic weldegelijk helemaal gelezen, mholper heeft een inschakelautomaat gekocht voor 1 toestel op 400 V en 1 op 230V + stofafzuiging...
Misschien was mijn vraag een beetje overbodig maar wou liever zekerheid, ik wou graag weten of het type dat ik doorgaf dus 3 machines op 400V en 1 op 230 volt tegelijk zou kunnen aansluiten...
Ik dacht dat het niet nodig was om hier een nieuw topic over aan te maken. Bedankt voor de hulp alvast!

Mvg,

Christophe
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hey Marcel G,

De Topicstarter is ondertussen geholpen en heeft al zo'n inschakelingsmaat gekocht. Ik heb dit topic weldegelijk helemaal gelezen, mholper heeft een inschakelautomaat gekocht voor 1 toestel op 400 V en 1 op 230V + stofafzuiging...
Misschien was mijn vraag een beetje overbodig maar wou liever zekerheid, ik wou graag weten of het type dat ik doorgaf dus 3 machines op 400V en 1 op 230 volt tegelijk zou kunnen aansluiten...
Ik dacht dat het niet nodig was om hier een nieuw topic over aan te maken. Bedankt voor de hulp alvast!

Mvg,

Christophe

Je kan er drie machines op 400 en eentje op 230 aansluiten. Wel er opletten dat je het maximale vermogen niet overstijgt (7,5 Kw). Als je nu met vaste stopkontacten werkt, zou je de automaat ook in de toevoerleiding kunnen zetten (eentje met één aansluiting). Dan hoef je niet alle machines te herkableren of met verlengkabels te werken. Wel er een automaat van 16 A voorzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.