Inschakelautomaat 400V gezocht

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Heeft er iemand toevallig een 400V inschakelautomaat waar hij vanaf moet? Ik begrijp niet helemaal waarom die dingen nieuw 200 euro of meer moeten kosten. Dat is 1/3 van de prijs van mijn Startrite zaagtafel waar ik m aan wil hangen!

alvast hartelijk dank!

groeten,

michel
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Je kan ook een duurdere zaagtafel kopen, dan komt die verhouding meteen een stuk plezieriger te liggen... 😂
Anyway, ik heb zo'n ding gekocht bij Felder. 122 eurtjes ex btw. Doet 220 en 380. Bevalt goed!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Haha ik had precies de zelfde tekst ingetypt en dacht nee plaatsen doe ik het ook niet doe jij het :)

Is die afzuiging ook 400V?
Anders misschien zelf wat in elkaar zetten. Kemo heeft een master/slave schakelaar module master aan/slave aan, master uit/slave uit heeft geen naloop en je moet er zelf wat omheen bouwen met contact dozen en een behuizing.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik vond het ook een duur geintje dus heb een stekkerdoos gebouwd met aan/uit schakelaar voor de afzuiger. Die naast de aan/uit van mijn zaag geplakt, scheelt de wandeltocht naar de afzuiger. Lasdoos met schakelaar en wat stukken kabel kostte me in totaal €50 bij de elektro groothandel.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor de reacties jongens! Haha...ik zou erg graag een mooiere zaagtafel willen...en meer atelierruimte.. en een dikkere portemonnee :) maar goed. Heb m net bij Felder besteld. 180 euro inc. niet spotgoedkoop maar wel de goedkoopste die ik kon vinden. Verbaas me regelmatig dat ze op verschillende producten hele faire prijzen vragen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Ik heb er eentje liggen , maar je hebt er al een besteld . Als er iemand anders interesse heeft hoor ik het wel .
Alleen heb ik er nu even geen foto van .

Willem
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor het meedenken. Haastige spoed is zelden goed merk ik. Ik heb de bestelling geannuleerd zodat ik er eventjes wat langer over na kan denken!

Dit is wat ik zoek: een inschakelautomaat voor 400V afzuiger, 400V uitgang voor grote machines en 220V uitgang voor kleine machines

(stofzuiger is Gjerde Alkojet 120 (2.2 kW) op 400V, Hammer N4400 (2,5kW) en Startrite Tilt Arbor (2,2 kW) op 400 V dmv 400 V splitter, 220V bovenfrees en schuurmachines met 220V splitter.

Kortom: mijn oog viel vervolgens op:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...chakelautomaat-met-vertraging-230-en-400-volt

maar hier lees ik dat dit alleen werkt voor 400V machines die in een sterschakeling zijn aangesloten. Van 400V elektra weet ik helaas weinig dus ik weet niet of mijn machines geschakeld zijn met een ster- of driehoekschakeling. Is dit te zien op de bijgevoegde foto's? Kan ik de aansluiting zomaar veranderen als ze in driehoek geschakeld staan of is het beter als ik een elektricien laat langskomen?

startrite
IMG_2587.jpg

hammer
IMG_2592.jpg

@ Willempie: ik ben geinteresseerd in jouw automaat. Kan ik hiermee 220 en 400 schakelen?

@ Marcel: die prijzen zien er al een stuk beter uit. Volgens mij komen al die apparaten bij Felder, Baptist, etc uit dezelfde fabriek maar met een ander stickertje!
 
Laatst bewerkt:

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
IMG_2590.jpgIMG_2588.jpg

ik zou nog eventueel op de motor van de Startrite kunnen kijken indien nodig. Dan moet ik de kast even openmaken. Hopelijk kun je hier iets mee!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik vind dat wel vreemd dat ze aangeven dat een driehoekaansluiting niet zou werken. Ik zie geen reden waarom dit zo zou zijn. In die verdeeldoos zit gewoon een relais dat de spanning naar de betreffende stekker vrijgeeft. De schakeling weet niet wat voor verbruiker er achter zit. Mogelijk bedoelen ze motoren in driehoek op een net van 3 x 220 Volt. Maar dat is bij jou niet het geval.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Mathieu,

Je bedoelt dat mijn machines al een ster-schakeling hebben?

Dat ding van Rakuten
zou toch gewoon moeten werken? Ik lees "gesamtlast (master en slave) (max) 16A of 7,5 kW"... dat is afzuiger en zaagmachine, " max ausgangslast (geschaltet): 4 kW" dat is volgens mij gewoon de zaagmachine die in mijn geval max 3kW is. Of maak ik hier een denkfout?

Ik wil vooral voorkomen dat ik door mijn gebrek aan elektrische kennis mijn motor kapot maak :)
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
ben het wel met mahieu eens het zou niet uit moeten maken . helaas is er niets te zien aan it type plaatje meestal staan er ster driehoek symbooltjes op
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoi Mathieu,

Je bedoelt dat mijn machines al een ster-schakeling hebben?

Dat ding van Rakuten
zou toch gewoon moeten werken? Ik lees "gesamtlast (master en slave) (max) 16A of 7,5 kW"... dat is afzuiger en zaagmachine, " max ausgangslast (geschaltet): 4 kW" dat is volgens mij gewoon de zaagmachine die in mijn geval max 3kW is. Of maak ik hier een denkfout?

Ik wil vooral voorkomen dat ik door mijn gebrek aan elektrische kennis mijn motor kapot maak :)

Ik ga straks even kijken of mijn Hammer in ster of driehoek staat. Maar de meeste motoren staan in ster op 3 x 400 Volt. Dan zijn ze ook bruikbaar voor netten van 3 x 220 Volt. Bij Rakuten spreken ze niet van ster of driehoek. Ik zou me daar eigenlijk helemaal geen zorgen over maken. Of uitleg vragen bij Baptist (ben eigenlijk wel benieuwd), maar ik vermoed dat ze een iewat vreemd antwoord gaan geven omdat er geen echte reden voor is.
De geschakelde uitgang is wel voor de afzuiging. De stroom voor de hoofdmachine (zaag) gaat gewoon van stekkerdoos naar stekkerdoos (in/uit). Daar zit niets tussen. Over één van de fasen zit een spoel die detecteert als er stroom vloeit door de draad. Wordt stroom gedetecteerd, dan wordt het relais geschakeld en loopt de aanzuiging aan.
Deze schakeling is zelfs beter dan die van Felder wat ik heb want er zit standaard ook een startvertraging van 3 seconden op voor de afzuiging.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden

Ik heb hiermee en een 230V 3 fase relais een master-slave schakeling gemaakt. Niet heel lastig maar je moet wel weten wat je doet.
Voor een 3 fase machine en een 1 fase afzuiging is het nog eenvoudiger zie de handleiding van het product.
En als de juiste fase kiest werkt deze dan ook voor 1 fase.
Er is een nadeel aan dit ding. De draden zijn achterlijk dik(4mm2) en 5/10 cm lang bijna niet mee te werken.

Succes.

Handleiding: http://www.produktinfo.conrad.com/d...-MASTER_SLAVE_SCHALTER__de_en_fr_es_pl_ru.pdf
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Als je wilt weten of je Startrite in driehoek of in ster geschakeld is, dan kan je het beste even wat scherpe foot's maken van de bedrading op de motor zelf door het dekseltje even te verwijderen. Zorg ervoor dat je de miniscule lettertjes (U1, V1, W1 ÉN U2, V2, W2) naast de draadeindjes op het aansluitblok óók meefotografeerd, voor zover mogelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.