Scheluw deur krom

Straatman52

Nieuw lid
15 jan 2018
11
0
Ik heb van hardhout een schuifdeur geraamte gemaakt voor mijn tuinkas. Ik heb de stijlen (4x4 cm.) vlak en haaks neergelegd (halfhoutverbinding) en vervolgens gelijmd. Na droging blijkt het geraamte toch scheluw te zijn. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen. Ik kan hem op een hoek weer doorzagen en een nieuwe verbinding maken, maar zou graag willen weten of iemand dit al eens succesvol heeft toegepast en hoe ik het beste te werk kan gaan.
 

tuoh

Oud hout
Was het hout recht en van scheluwte voor de verlijming? Was de ondergrond waar op gelijmd werd vlak en van scheluwte?
Voor gelijk welke deur is een houtmaat van 40 x 40mm sowieso veel te weinig, dat is praktisch niet recht te houden.
 

Straatman52

Nieuw lid
15 jan 2018
11
0
Ja, het was vlak, haaks en de ondergrond ook vlak. Ik snap dit dan ook niet.
Was het hout recht en van scheluwte voor de verlijming? Was de ondergrond waar op gelijmd werd vlak en van scheluwte?
Voor gelijk welke deur is een houtmaat van 40 x 40mm sowieso veel te weinig, dat is praktisch niet recht te houden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Dat laatste kan wel eens de oorzaak zijn. In een balk die je gaat verzagen komen de spanningen anders te zitten dan voor het zagen, waardoor de daarmee gemaakte latten krom trekken.
En als je in een andere ruimte hebt gelijmd dan de balk al die tijd heeft gelegen (andere temperatuur en vochtigheid) kan dat ook hebben meegespeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.