High gloss afwerking schaakbord

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hans, bedankt voor de duidelijke beschrijving. Die video's van Paul Sellers heb ik ook bekeken. Maar die brengt het aan met de kwast en maar 3 of 4 laagjes.
Anderen politoeren doe je niet met de kwast maar met een politoer doek. Verschil is neem ik aan de hoeveelheid glans.

Roelof

Nee,
Het essentiële verschil is de hoeveelheid shellac die je per keer opbrengt. Een politoerdot bevat maar een heel klein beetje shellac met veel alcohol.
Daarmee gelijk het antwoord op je vraag over de 150 lagen:
Je gaat continu door.
Doordat je zo weinig shellac opbrengt droogt het vrijwel direct. Je kunt dus 10-tallen lagen achter elkaar opbrengen.
Als je serieus politoeren overweegt raad ik je aan het door mij genoemde boekje te kopen. Heb je een hoop plezier van.
Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Voor alle duidelijkheid:
Een politoerdot is niet zo maar een doek waarmee je de shellac opbrengt.
De dot bestaat uit een (katoenen) doek met daarin een wollen sok gevuld met poetskatoen.
Het idee daar achter is om op een heel gereguleerde manier continu een minimale hoeveelheid shellac af te geven.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Een paar opmerkingen politoeren is niet eenvoudig en zeker niet in een achternamiddag te leren. Er bestaan wel verschillende goede instructie filmpjes op YouTube. Schaakborden worden normaal niet (hoog) glanzend afgewerkt. Wees voorzichtig met schuren; door kleurverschil van de velden heb je kans op vervuiling tussen Z/W velden. Beter is met een schraapstaal bord glad te maken. Een goede afwerking is verdunde politoer (150 gr/l), een keer is voldoende. Tweede keer geeft al een glans. Olie of was geeft een goed resultaat voor een schaakbord.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Een paar opmerkingen politoeren is niet eenvoudig en zeker niet in een achternamiddag te leren. Er bestaan wel verschillende goede instructie filmpjes op YouTube. Schaakborden worden normaal niet (hoog) glanzend afgewerkt. Wees voorzichtig met schuren; door kleurverschil van de velden heb je kans op vervuiling tussen Z/W velden. Beter is met een schraapstaal bord glad te maken. Een goede afwerking is verdunde politoer (150 gr/l), een keer is voldoende. Tweede keer geeft al een glans. Olie of was geeft een goed resultaat voor een schaakbord.

Ben ik toch niet met je eens.
Wat maakt politoeren in jouw ogen dan zo lastig?
Doordat je met je dot continu extreem dunne laagjes aanbrengt krijg je juist heel gemakkelijk een spiegelglad resultaat.
Persoonlijk vind ik het veel makkelijker dan het opkwasten van shellac.
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.