High gloss afwerking schaakbord

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Mijn schaakbord nadert zijn voltooiing.
Nu komt het nog aan op de afwerking. Ik wil graag een High gloss afwerking.
Als eerste op YT beginnen ze dan met een "Grain filler"
Wat is dat precies? Is porienvuller hetzelfde?
Of kan ik een vloeibare oplossing maken met mijn Frencken Cellocol? Geeft dat hetzelfde resultaat.

En dan de vervolgstappen. Verschillende methodes gevonden op internet. Maar ik kan niet zien welke het meest slijtvast is.
(Ga ervan uit dat het schaakbord redelijk gebruikt wordt)

Iemand ervaring hiermee?




schaakbord.jpg


Groet roelof
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoogglans is natuurlijk erg gevoelig voor krasjes
Ik zou in ieder geval alle stukken voorzien van vilt aan de onderkant
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoogglans is natuurlijk erg gevoelig voor krasjes
Ik zou in ieder geval alle stukken voorzien van vilt aan de onderkant

Uiteraard. Volgens mij hebben de betere schaakstukken al standaard vilt aan de onderkant.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Echte high gloss bereik je met meerdere vernislagen die tussendoor dan ook weer zeer fijn worden opgeschuurd. Een stukje dashboard van een Rolls Royce heeft tussen de acht en tien vernislagen. Neem aan dat je voor een dergelijke afwerking wil gaan.

Politoeren is ook een optie, maar dat is ook bewerkelijk. Persoonlijk vind ik een hardwax afwerking voor zo'n mooi schaakbord een veel fraaiere afwerking.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Echte high gloss bereik je met meerdere vernislagen die tussendoor dan ook weer zeer fijn worden opgeschuurd. Een stukje dashboard van een Rolls Royce heeft tussen de acht en tien vernislagen. Neem aan dat je voor een dergelijke afwerking wil gaan.

Politoeren is ook een optie, maar dat is ook bewerkelijk. Persoonlijk vind ik een hardwax afwerking voor zo'n mooi schaakbord een veel fraaiere afwerking.

Hardwax heb ik een paar keer gezien op YT. Maar dan doen ze na een paar lagen schellak dacht ik . Is dat de juiste manier? Heb jij er ervaring mee hoe dit precies op te brengen?

Roelof
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Het vullen kan je ook doen met de pu lak.
20181028_180618706_iOS.jpg
Deze tafels heb ik kaal gemaakt en opgeschuurd tot korrel 320.
Daarna vier lagen epifanes op vernis extra en na schuren met 320 afgewerkt met perfection plus van international. Voor eben echt mooi resultaat zou je het inderdaad moeten polijsten.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Weet je wel zeker dat je hoogglans wilt?
Reflecties van bijvoorbeeld een lamp kunnen zeer irritant zijn.
Daarnaast zijn de reguliere Staunton schaakstukken ook niet in hoogglans gelakt.
Ikzelf heb zoals William al aangaf het bord gepolitoerd, dus shellac opgebracht met een dot.
Je kunt dan zelf de mate van glans bepalen. Daarna nog een laagje wax.
Ik ben daar zeer tevreden over.

Groet,
Hans
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Weet je wel zeker dat je hoogglans wilt?
Reflecties van bijvoorbeeld een lamp kunnen zeer irritant zijn.
Daarnaast zijn de reguliere Staunton schaakstukken ook niet in hoogglans gelakt.
Ikzelf heb zoals William al aangaf het bord gepolitoerd, dus shellac opgebracht met een dot.
Je kunt dan zelf de mate van glans bepalen. Daarna nog een laagje wax.
Ik ben daar zeer tevreden over.

Groet,
Hans


Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.
Ook Politoeren heb ik bekeken, maar hoe meer ik hierover lees hoe moeilijker mij dat lijkt.
Ik kan nergens echt duidelijk "Stappenplan " vinden. Alleen als over shellac heb ik dan al weer vragen. Zelf maken met schilfers?
En voor de schellak, eerst met puinsteen/Ethanol als filler?
Tot welke korrel schuren?
Schuur/polijst je ook nog weer na het opbrengen van schellac?
Of is het hoe meer schellac hoe glanzender?
En dan, welke wax?

Het is natuurlijk maar "een schaakbordje" maar zou er wel van balen als het helemaal mislukt.

Groet Roelof
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roelof,
Laat je niet gek maken door alles wat je leest over Shellac/politoeren!
Shellac is misschien wel het meest vergevingsgezinde afwerkingsproduct (en nog milieuvriendelijk ook).
Ik gebruik het steeds vaker.
Mijn kennis van politoeren komt uit het “handboek politoeren” van Richard Vermeulen (Meubelrestauratieshop).
Dit boekje geeft je in beknopte vorm alle info die je nodig hebt.
Maar ook dit boekje volg ik niet volledig, je kunt het jezelf zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt.

Het aller, aller, aller belangrijkste: Begin met een grote verdunning!
Door extreem dunne laagjes aan te brengen krijg je een prachtig egaal oppervlak.
Dat is eigenlijk de essentie van politoeren. Letterlijk honderden microscopisch dunne laagjes shellac opbrengen.

Als jouw werkstuk al mooi egaal is zou ik het puimen achterwege laten (ik doe het nooit).
Hoeveel lagen je aanbrengt bepaal je zelf, soms politoer ik een aantal lagen en pak dan nog een kwast met een wat hogere concentratie.
Is vast “vloeken in de kerk”, maar ik krijg er een prima resultaat mee.

Ik maak mijn shellac zelf van schilfers, is erg eenvoudig. Mijn shellac heb ik bij Dieter Schmidt (finetools) gekocht. Tot op heden gebruik ik altijd blonde shellac, maar ik wil ook nog wel eens gaan experimenteren met amber.

Ik gebruik tot slot een laagje Renaissance wax (ook meubelrestauratieshop). Ben ik erg tevreden over.

Mijn advies:
Gewoon proberen. Shellac leent zich bij uitstek om te experimenteren. Zolang je je maar houdt aan de extreem dunne laagjes kan je eigenlijk niets gebeuren omdat iedere nieuwe laag de onderliggende lagen oplost.

Paul Sellers heeft over Shellac ook een aantal video’s en blogs gemaakt. Is ook erg leerzaam.

Succes,
Hans
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hardwaxolie is niet met schellac, maar tungolie waar carnaubawax inzit. Dit geeft een matig beetje meer glans als gewone olie. De varianten van De Cokerije en van Osmo worden hier het meeste toegepast, en het is niets meer dan olie aanbrengen en de niet ingetrokken olie na uiterlijk een half uur wegnemen.

Het is een afwerking die veel voor meubels, en dus ook tafels wordt gebruikt.
Het mooie hiervan vind ik de natuurlijke uitstraling van het hout, maar ook het feit dat je er geen kennis voor nodig hebt om het aan te brengen.

Slechts één belangrijk punt, olie hoort in het hout en niet erop, dus echt binnen een half uur afvegen, anders krijg je een plakkerige eiglans op je hout, het is de meest gemaakte fout bij olie, dat het wordt aangebracht als een beits.

De lakoplossing van Jan (Maja) in het filmpje van MTM Wood is wat ik al aangaf hetzelfde als de delen in de interieurs van luxe auto's, maar dat is echt niet eenvoudig.

Ik heb op gelijkwaardige manier de kap van mijn platenspeler zo opgepoetst, perspex dat steeds fijner is geschuurd en dan is gepoetst met de poetsmachine, maar daar is vaardigheid voor nodig. En daar hoefde ik niet te lakken, wat het lastigste is.

Mijn advies is dan ook, als je echt voor de lak/hoogglansoplossing wil gaan, om dit eerst uit te proberen op een stuk resthout, voordat je het op je mooi schaakbord doet.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Of je werkt het af met blanke lak.

Eerst een laag rollen, daarna schuren p600, daarna nogmaals rollen, weer schuren met 600/1000, en dan laag blanke lak spuiten.

Ik heb zo op mijn werk gitaar van mijn overleden broer zo gespoten.

Gr Danny
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Paul Sellers heeft over Shellac ook een aantal video’s en blogs gemaakt. Is ook erg leerzaam.

Succes,
Hans

Hans, bedankt voor de duidelijke beschrijving. Die video's van Paul Sellers heb ik ook bekeken. Maar die brengt het aan met de kwast en maar 3 of 4 laagjes.
Anderen politoeren doe je niet met de kwast maar met een politoer doek. Verschil is neem ik aan de hoeveelheid glans.

Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Shellac. Ben je even mee bezig maar zéér mooi resultaat !

Hoe meer videotjes ik zie hoe enthousiaster ik wordt. Maar als je 150 laagjes wil aanbrengen en iedere laag een uurtje laat drogen ben je wel heel lang bezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.