verbinding multiplex voor tv kast?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
In onze woonkamer willen we een laag tv-meubel/kast/... Liefst over de gehele lengte van de muur. Dat komt neer op ongeveer 8 meter.
Idee is een lage kast (40 cm hoog), afwisselend deurtjes en open delen.
Qua lengte denken we aan zoiets als dit (maar dan minder diep):

hout-001_kleiner.jpg


Qua uitzicht iets in deze vorm, delen open, delen dicht...:
01_2044.jpg


Omdat dit bij een schrijnwerker flink wat kost, ben ik momenteel aan het overwegen om dit zelf met multiplex (evt. afgewerkt met notelaar) te maken.
Nu is mijn vraag hoe ik als amateur de meest eenvoudige verbindingen kan maken, zonder alles vol schroeven te moeten draaien. Ik heb geen lamellenfrees...
wat heb ik wel: tafelzaag, invalzaag, bovenfrees, boorkolom, beitels, handzagen, handschaaf, wipzaag, ...
Is lijmen alleen voldoende? Of met deuveltjes werken...of zijn er andere systemen die handig zijn?

Alvast bedankt voor jullie tips!

ps: leuke "how to" filmpjes, zijn altijd welkom :eek:)
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Hoeveel spaar je nu uit door niet naar een meubelmaker te gaan? Daarvan kun je toch best een lamellofrees oid kopen? Heb je meteen een machine die in de toekomst ook gebruikt kan worden. Gezien de rest van je gereedschap klus je regelmatig met hout...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Op zich kan je het bassis meubel helemaal schroeven. Of je rijdt even naar IKEA of een bouwmarkt en haalt een standaard wit ladenblok. Hier rood getekend............

wandkast I.jpg

Daarna neem te houten panelen en zaagt die er om heen hier blauw doorzichtig.

wandkast II.jpg

Die timmerpanelen kun je vanuit de binnen kant schroeven zodat het niet zichtbaar is
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Indien het niet de bedoeling is dat er timmerpanelen of een extra omkasting rondkomt, zou je ook kunnen opteren voor een dado. Die groef kan met de tafelzaag, de bovenfrees.

Indien je dit toch met timmerpaneel gaat werken is methode hierboven veruit de gemakkelijkste.
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Genoeg opties volgens mij, dado's vind ik zelf het leukste. Maar deuvels of pocket holes (kreg jig) kunnen ook. En gewoon schroeven ook als je toch met notelaar gaat afmaken.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
01_2044.jpg


Als ik goed naar die kast kijk waar je je looks op wil baseren dient de oplossing zich al snel aan.
Er is daar links een gelakte (MDF) kant die bovenop de multiplex ligt. Dus je kan perfect schroeven zoveel je wel zolang je op sommige plekken maar zo'n gelakte MDF erop schroeft (die schroef je dan wel van binnen naar buiten :)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Sleuven frezen/lijmen of voor niet al teveel een domino huren (or lenen bij de buren).
Ik maak momenteel iets vergelijkbaars waar ik de Mafell DDF40 voor aangekocht heb (= deuvels).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Met een bovenfrees en een zelfgemaakte mal kun je ook deuvelen. En met een bovenfrees kun je ook sleuven van 4 mm frezen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Bedankt allemaal voor de tips!
Lamellenfrees had ik niet aan gedacht wegens te duur ( dacht ik). Maar op Google zie ik toch enkele toestellen waar de prijs van meevalt...zijn er merken in het lagere / midden segment de moeite zijn? Of merken waar ik met grote boog omheen moet?

Kan zo'n dado ook zonder geschroefd te worden?

Bedankt
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Kan zo'n dado ook zonder geschroefd te worden?

In principe wel, mits goed verlijmd, maar bij multiplex lijm je voornamelijk 'kops' op 'langs' en dat is niet ideaal.
Bij niet al te grote belasting is het veelal ok.

Wb lamellenfrezen: de goedkopere zijn in de handhaving problematisch. Niet exact genoeg, niet voldoende vermogen. Voor incidenteel gebruik is het waarschijnlijk bruikbaar, maar ik zou eerder zien of je een goede occasion kunt vinden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bedankt allemaal voor de tips!
Lamellenfrees had ik niet aan gedacht wegens te duur ( dacht ik). Maar op Google zie ik toch enkele toestellen waar de prijs van meevalt...zijn er merken in het lagere / midden segment de moeite zijn? Of merken waar ik met grote boog omheen moet?

Kan zo'n dado ook zonder geschroefd te worden?
Bedankt

Een tijdje geleden heb ik een MAKITA LXT lamellofrees gekocht nadat ik de BOSCH van mijn broer had gebruikt. De keren dat ik hem gebruikt heb was ik zeer tevreden over het resultaat.
Gebruiken vereist handigheid en misschien een hulpstuk, en vooraf wat proefstukken maken om gevoel te krijgen.
De mijne was 160E zonder accu op AMAZON.de, de Bosch van mijn broer was over de 300E.

Je zou ook een bovenfrees met bijpassende frees kunnen gebruiken en zo strips inlijmen om nog meer sterkte te krijgen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
In plaats van rechte sleuven zou je ook een zwaluwstaart kunnen toepassen. Zelfs als de lijm verbinding dan niet optimaaal is, kan het paneel er nog niet uit. En voor je die verbinding breekt, ben je wel serieus wat kracht aan het zetten.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Na het multiplex stapelbed, staat nu deze kast op de bouwplannen.
Zo'n lange kast zal, ga ik van uit, uit meerdere 'losse' delen/kasten bestaan.
Hoe breed maak ik best zo één kast?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Na het multiplex stapelbed, staat nu deze kast op de bouwplannen.
Zo'n lange kast zal, ga ik van uit, uit meerdere 'losse' delen/kasten bestaan.
Hoe breed maak ik best zo één kast?
Ik zou de standaard breedtes hanteren, ik geloof 600mm. Daarmee kun je bijvoorbeeld de legborden etc gewoon bij de IKEA halen:) En bij 600mm kun je maximal gebruik maken van de standaard maten waarin plaatmateriaal wordt geleverd.
Een ander voordeel is dat de grote deuren ook nog een beetje hanteerbaar blijven.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het hangt ook een beetje van de constructie af. Wordt het een inbouwkast met deuren? Of ook open planken? Krijgt het wel of niet een achterwand? Hoe flexibel moet de indeling worden?

Voorbeeld: ik heb een kastenwand gemaakt in mijn washok. Open, dus geen deuren. Wel achterwanden vanwege techniek erachter — wat weer inhield dat een deel van die wanden uitneembaar moest zijn.
Die kast bestaat uit twee corpussen links en rechts (en ja, tegen de 60 cm breed omdat zulks economischer is) en het middendeel bestaat in principe uit losse planken die middels speciale bevestigingen aan de buitencorpussen vast zitten. Vanwege ongelijke vloer alles op een onderstel met verstelbare voetjes.
Het wordt dus al snel ingewikkeld, wil ik maar zeggen.
Tip (als je het Duits enigszins eigen is): Wolfgang Nutsch: Handbuch der Konstruktion: Möbel und Einbauschränke. ISBN 978-3-421-04019-0
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.