Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

verbinding multiplex voor tv kast?

In onze woonkamer willen we een laag tv-meubel/kast/... Liefst over de gehele lengte van de muur. Dat komt neer op ongeveer 8 meter.
    Idee is een lage kast (40 cm hoog), afwisselend deurtjes en open delen.
    Qua lengte denken we aan zoiets als dit (maar dan minder diep):

Qua uitzicht iets in deze vorm, delen open, delen dicht...:

Omdat dit bij een schrijnwerker flink wat kost, ben ik momenteel aan het overwegen om dit zelf met multiplex (evt. afgewerkt met notelaar) te maken.
    Nu is mijn vraag hoe ik als amateur de meest eenvoudige verbindingen kan maken, zonder alles vol schroeven te moeten draaien. Ik heb geen lamellenfrees...
    wat heb ik wel: tafelzaag, invalzaag, bovenfrees, boorkolom, beitels, handzagen, handschaaf, wipzaag, ...
    Is lijmen alleen voldoende? Of met deuveltjes werken...of zijn er andere systemen die handig zijn?

Alvast bedankt voor jullie tips!

ps: leuke "how to" filmpjes, zijn altijd welkom )

Hoeveel spaar je nu uit door niet naar een meubelmaker te gaan? Daarvan kun je toch best een lamellofrees oid kopen? Heb je meteen een machine die in de toekomst ook gebruikt kan worden. Gezien de rest van je gereedschap klus je regelmatig met hout...
    Gereedschap kent geen kuren, het zijn de handen die het sturen...

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Als het van wand tot wand is, ga je schroefgaten dus niet zien. Dan wist ik het wel... Lijmen en schroeven!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Ik zou ook eerder een goedkope lamellenfrees gaan halen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Op zich kan je het bassis meubel helemaal schroeven. Of je rijdt even naar IKEA of een bouwmarkt en haalt een standaard wit ladenblok. Hier rood getekend............

wandkast I.jpg

Daarna neem te houten panelen en zaagt die er om heen hier blauw doorzichtig.

wandkast II.jpg

Die timmerpanelen kun je vanuit de binnen kant schroeven zodat het niet zichtbaar is
    Jeroentje

Indien het niet de bedoeling is dat er timmerpanelen of een extra omkasting rondkomt, zou je ook kunnen opteren voor een dado. Die groef kan met de tafelzaag, de bovenfrees.

Indien je dit toch met timmerpaneel gaat werken is methode hierboven veruit de gemakkelijkste.

Genoeg opties volgens mij, dado's vind ik zelf het leukste. Maar deuvels of pocket holes (kreg jig) kunnen ook. En gewoon schroeven ook als je toch met notelaar gaat afmaken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Hoeveel lijmklemmen heb je? je zult wel een aardig aantal moeten hebben om alles vast te zetten als je gaat lijmen.

Als ik goed naar die kast kijk waar je je looks op wil baseren dient de oplossing zich al snel aan.
    Er is daar links een gelakte (MDF) kant die bovenop de multiplex ligt. Dus je kan perfect schroeven zoveel je wel zolang je op sommige plekken maar zo'n gelakte MDF erop schroeft (die schroef je dan wel van binnen naar buiten

Sleuven frezen/lijmen of voor niet al teveel een domino huren (or lenen bij de buren).
    Ik maak momenteel iets vergelijkbaars waar ik de Mafell DDF40 voor aangekocht heb (= deuvels).

Forum Rechten