Esdoorn blad behandelen

stef1

Nieuw lid
16 jun 2017
6
0
Dag iedereen.

Een aantal jaar geleden heb ik een massief esdoornblad uit een stuk gekocht en laten drogen.
Hiervan wil ik een eettafel maken van 260 cm lang.
Heb het blad al volledig gevlakt met de bovenfrees en opgeschuurd tot korrel 240.
Nu heb ik het blad behandeld met een transparante watergedragen nootkleurige lak.
Het resultaat is bizar triest.
De verf droogde zo snel dat er direct strepen en vlekken ontstonden.
Ik dacht dat het met een 2e laag niet meer zo snel in het hout zou trekken en langzamer zou drogen.
Dit was helaas niet het geval en het ziet er net zo lelijk (al dan niet lelijker) uit.
Is het mogelijk om het blad af te werken met een hardwaxolie of beter met een terpentine houdende verf?
Wat zijn jullie tips en ervaringen?
Ben van plan het hout weer helemaal kaal te schuren en vanuit daar weer verder te werken.

Groet Stef
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond Stef, ik kan me heel goed voorstellen wat het resultaat is bij Esdoorn met een nootkleurige lak die er te snel in trekt,.. helaas.
1 van de betere afwerking voor deze toepassing zou zijn Rubio monocoat walnut. het is een 2 componenten olie welke voornamelijk op het hout ligt. hier is veel over te vinden op het internet. Succes! mvg wilco
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Esdoorn is een moeilijk materiaal om effen transparant af te werken. In de gitaarbouw gebruiken ze speciale voorbereidende middelen. Heb dat tenminste wel eens voorbij zien komen. "Pre-stain sealer" of iets dergelijks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.