rammelaar met gevangen ringen

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Even een aardigheidje voor de kleinsten onder ons.
Een rammelaar met gevangen ringen en steentjes in de klankkast.
Klankkast ongeveer 1 mm dik op ronde zijde voor een heldere klank.
Gemaakt van rozenhout - palissander rosa (ooit overgenomen van een stoppende blokfluitbouwer.
Afgewerkt met schuurpasta.
Lengte 16 cm bij 5 cm klankkast.
Een kleine beitel aangepast om ringen te kunnen steken.
vr.gr. Jan Pranger.

PB140001.jpg

PB140002.jpg

PB140003.jpg

PB140004.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad prachtig hout Peter. Draait ook geweldig. Lag al jaren in de schuur en bleef goed op kleur.
In de felle zon zal ie wel wat verbleken neem ik aan. Het is wel zaak om steeds de goede volgorde van werken in de gaten te houden .i.v.m. de wisselingen van het inspannen. Dus leuk maar precies werkje. Vooral om de holle ruimte mooi dun te krijgen voor een betere klank en oppassen dat de ringetjes niet breken bij het afsteken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kon je de overgang steel/kop niet gebruiken om uit te hollen? Dan had je die naad in het holle gedeelte niet gehad. Overigens denk ik dat de rammelaar voor een baby nogal groot is, toch? Of zijn Friese baby's gelijk al groot en sterk ?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jurriaan.
Inderdaad de Friese baby,s zijn van formaat "grutte Pier". De genen van deze Friese vrijheidsstrijder uit Kimswerd (binnenkort verfilmd) vind je terug in elke Fries. Ik kwam op het idee door een andere sterke Fries aan de rekstok Epke Zonderland, die onlangs vader werd.
Een rekstok draaien is niet zo,n uitdaging, vandaardat ringen geworden zijn.
Je hebt gelijk het formaat is louter decoratief. Het uithollen van onderuit is mij bekendvan de lessen bij Christiaan Jorg.
De grap bij gevangen ringen isdatdie opgesloten zitten tussen hetmassievehout - dus uit een stuk. Zoals je vast wel bekend is.
Gewoon leuk om even te maken.
Wie goed kijkt ziet in de onderste bolling enige onregelmatigheden. Vanwege de dunne schaal durfde ik niet een laatste haal te doen met de platte beitel of met de sedan.
Dank voor jullie reacties overigens.
Vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.