Lintzaag keuze

Ben1945

Nieuw lid
30 okt 2008
1
0
Ik wil een lintzaag kopen, waarbij mijn gedachten uitgaan naar een Scheppach Basato 3 vario. Wie heeft ervaring met deze machine en zoja welke ? Wie heeft er ervaring met een ander merk en type lintzaag en zoja welke ? Alvast bedankt voor de reactie. Ben1945
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ben,

Welkom op het Forum! Ik werk met een twedehands Meber lintzaag, heb hem zelf opgeknapt, degelijke zaag met 44cm wielen. Enige probleem wat ik er mee heb is dat de zaagtafel niet helemaal vlak is. Ik heb wel eens naar een alternatief gekeken en kom dan op de Hammer N4400. Prijs zit rond de 1.500 euro incl. Deze machine kwam in testen bij Fine Woodworking en Furniture en Cabinetmaking erg goed voor de dag met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Fons
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ben-
koop geen nieuwe lintzaag er zijn mooie oudere zat en vaak voor een goede prijs te koop.marktplaats is een prima plek om te kijken.
oude lintzagen hebben een gietijzeren frame ipl van plaat en zijn daardoor wel veel zwaarder ,maar hebben ook veel minder last van trillingen.wat je bij een lintzaag niet wil zijn trillingen!
er staat bvb een mooie beuving zaag op marktplaats (machinehandel in silvolde).

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Hoi Anette,

wat vind je van een meter 400? de ouder type? zijn dat ook goede machines of als je voor dit merk ga dan liever de 320

groet robert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb laatst mijn Inca verkocht en een Elektra Beckum BAS450 gekocht, ik ben er zeer content mee
Heel even nog gekeken naar de scheppach Basato 4, maar toch voor de EB gegaan
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok Toxic,

maar vanwaar de keuze van een inca naar eb?

ik lees zo veel dat de nieuwere machines lang niet zo stabiel zijn dan de ouderen?

groet robert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De EB is ook al een oudje en de keuze is veel meer zaaghoogte
De machine die ik nu heb is ongeveer 2 meter hoog en heeft een zaaghoogte van max 35 cm (uit mijn hoofd)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De Meber 400 is een uitstekende Lintzaag, ik heb er jaren een gehad en die beviel me uitstekend. Later aan de kant gedaan voor een grotere Felder. De Electra Beckum lintzagen vind ik tweedehands over het algemeen te hoog van prijs. Mijn Meber had een zaaghoogte van 20 cm. Ik heb volgens mij ooit een topic gemaakt over de revisie van de wielen, maar die kan ik niet meer terugvinden, mogelijk omdat mijn oude account verloren is gegaan:(

Fons
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok Fons, bedankt voor je goede uitleg en positieve ervaring,, en ja ben het met je eens dat een EB zaag erg aan de prijs is,, en twijfel ook aan de stabiele eigenschappen van de huidige zagen,, maar uiteraard nieuw hoef zeker niet minder te zijn..

PS: wim,, ik kwam dit bericht tegen op deze forum en ja hij was van 2008 zelf niet eens op gelet,, maar zo zie je maar top Forum voor iedereen die iets met hout en machines wil delen,, en jou vraag wat is een Meber? oeiiii hahah nou zoek die maar eens op,, dan praten we weer verder...

mensen top om idee uit te wisselen

robert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar ben ik het niet mee eens, misschien biedt een meber wel meer kwaliteit, maar zo een hoogstaand stukje techniek is een lintzaag nu ook weer niet
Als hij doet wat hij moet doen ben ik toch meer blij met de extra centimeters, kijk voor de gein eens wat een Meber kost meteen zaaghoogte van 35cm, dan is een EB niet zo duur;-)
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
helemaal met je eens,, het gaat er idd om dat hij moet doen wat hij moet doen,, en t gaat zeker niet om een bepaald merk,, zeker niet,, maar het is juist leuk om van gedachte te wisselen, en de verschillen te bekijken,, en ben het met je eens dat je niet alleen naar hoogte moet kijken maar ook in combinatie met de prijs..

en natuurlijk ook wat ga je er mee doen,, als je alleen maar vlak materiaal zaag, dan heb je helemaal geen hoogte nodig.

en klopt zeker dat een meber duur wordt als je de hoogte in wil ;)

maar wil een lintzaag aanschaffen, maar vind het een lastige keuze welke hoogte moet ik??? en dan van welk merk..

mijn idee gaat uit naar 15 a 20 cm of zo iets.. dus jij zal dan voor een EB gaan weet niet wat die prijzen doen,, ik denk een meber 400 zal zo rond de 200 a 350€ liggen schat ik in
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb met een andere forummer van gedachte gewisseld voordat ik mijn EB kocht, hij vond het een onding, te lastig in te stellen (na een lintwissel) maar hij gebruikte hem proffesioneel en dan is tijd, geld !

Ik niet....ik heb tijd zat (en soms een hoop geduld) dus voor die prijs een prima ding
heb er vd week nat hout op gezaagd (geschulpt) maximale hoogte en hij liep er prima doorheen

Mijn EB was wel wat duurder dan 350 euro
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok goed te horen waarom je voor deze EB bent gegaan,,, en idd als je voor je werk het gaat gebruiken kijk je er een beetje anders naar dan hobby matig idd..
En uiteraard maakt het uit of je m nieuw of 2 dehands koopt..
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
En ach, vergeet ook niet eens te kijken naar de Makita lintzagen.
Ik dacht iets van 17cm hoog (kunnen) zagen maar tel er maar gerust een paar cm.vanaf (trouwens bij alle lintzagen)
Maar mocht je onderdelen nodig hebben blijkt Makita ook na jaren je nog altijd te kunnen voorzien.
Zeker iets om 'mee te nemen'
Succes met je keuze!
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Flyer
doel je hiermee op de lb1200f?
Ik ben erg benieuwd naar ervaring met deze machine
Ben ook opzoek naar een lintzaagmachine, ben nu in ein hel (blauwe ook nog)
Wil je draadje niet kapen conectra!

hiervoor al wat pm 's gedeeld met twee leden over deze machine , deze waren positef

Menno
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
die makita is niet echt een goede zaag.
ik heb veel info en reviews gelezen maar hij heeft veel speling en trilt sterk.
ook vrij weinig vermogen.
mijn advies is om een ander merk te zoeken
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
En wat vind jij 3dmazter een goed merk dan?

uiteraard hoor ik mensen die Ferm een Prima merk vinden hahahahahahahahahah o sorry maar het is erg lastig om de juiste keuze te maken.

wil toch wel tot zeker 20cm kunnen zagen dus een machine met een maar watt heb je niks aan.

en ben het met je eens dat wil je goed kom je al snel in de wat (duurdere) merken

groet robert
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
wat ik goed vind...
tja.
ik ben zelf nog steeds van plan een hbm350 te kopen
mede door de goede reviews.
en ook om de prijs.
de hbm is beter dan de makita zeker omdat de makita maar 900 watt is.
als ik het geld er voor had kocht ik ook gewoon een hammer oid.
maar die makita ben ik niet van overtuigt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.