betonnen trap bekleden met houten treden

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ik heb de vraag gekregen om te helpen met het bekleden van een betonnen trap met massief houten treden

hout moet nog gekozen worden en klant twijfelt tussen Rubberwoord, Beuk, Eik en evt bamboe

het is een gegoten betonnen trap met links een bezette muur en aan de rechterkant een half hoog muurtje (ook bepleisterd) dat dienst doet als leuning
trede en stootbord moeten in 90° staan zonder overstekende neus (cfr hoekprofiel waarbij beide delen even breed zijn). De bepleistering is aan beide kanten nog niet afgewerkt dus dit geeft links-rechts wat
speling bij installatie.

ik dacht om de treden en stootborden op voorhand te maken en te verlijmen in de vorm van een hoekprofiel met een breedte = afstand tussen de bepleistering +1 à 2cm

nu mijn vragen (geeft aan dat ik hier totaal geen ervaring mee heb :eek:)
1. hoe kan dit best verlijmd worden? dacht aan het aanbrengen van laag-expansieschuim en hier het profiel in te duwen ?
2. is het voldoende om de trede te verlijmen op het beton? (stootbord is verlijmd met trede).
3. wat met uitzetten en krimpen?
4. is er een verschil naar houtsoort om rekening te houden met bepaalde eigenschappen/montage/... Rubberwoord, Beuk, Eik, bamboe
5. is een houtdikte van 3cm ok? of beter dunner/dikker?

alvast bedankt voor het meedenken en feedback

Wim
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Hallo,

wij hebben dit indertijd laten doen door een schrijnwerker.
Je stelt wel enkele ietwat rare vragen die me te laat lijken te komen.
De dikte van je afwerking ligt normaal gezien al vast, veel keus heb je daar niet in.
Je kent je hoogte van de afgewerkte vloer onderaan en bovenaan de trap, daartussen zou je telkens even hoge (optrede) treden moeten hebben.
Dus als je voor de trap bijvoorbeeld 17 treden hebt om 2.75m te overbruggen heb je 16.12cm optrede.
Nu komt het er dus op aan om die afgewerkte trap eens uit te tekenen op de muur en overal het verschil te meten met de (ruwer afgewerkte) betonnen trap die je moet bekleden.

Ik veronderstel dat je beton niet 'perfect' afgewerkt is en je dus telkens een variabel aantal mm moet verhogen om eenzelfde optrede te bekomen.
Onze schrijnwerker heeft dat gedaan met multiplex en stelschroeven + spietjes en PUR schuim. hij plaatste de multiplex waterpas op de beoogde eindhoogte - 3CM voor de massieve eik die erop kwam. Plaatste op enkele plekken spieën (stabiliteit) en boorde een gat door de multiplex tot in de trap waar hij een stelschroef in plaatste. Die liet hem toe de spieën nog wat op te spannen en dan, als alles vlak en op hoogte stond, schuimde hij de boel op tussen beton en multiplex.
Daarop werd dan later de trede verlijmd, de aantrede zat er 'gewoon' tussengelijmd (enkel aan de buitenhoeken, de reste paste 'mes en groef' in elkaar.
Bij ons is het een Z-trap (dus geen 90%) maar komt denk ik op hetzelfde neer.

Je zit aan onze trap wel telkens in de 'binnenhoeken' (waar aan en optrede in elkaar overgaan dat er kleine spleetjes gekomen zijn, niets écht erg maar de treden zijn inderdaad iets gekrompen.

Succes, maar ik denk dat je nog een hele hoop meetwerk hebt en hopelijk is de betontrap gesteld met genoeg marge.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ Kristiaan,

Ben je zeker dat die trede verlijmd zit op de ondertrede? Waarmee? Parketlijm? Over de ganse oppervlakte of enkel voorste paar cm?
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
@ Kristiaan,

Ben je zeker dat die trede verlijmd zit op de ondertrede? Waarmee? Parketlijm? Over de ganse oppervlakte of enkel voorste paar cm?

Ik had die indruk.
Ik heb ze niet echt bezig gezien, maar heb wel 's avonds een half beklede trap gezien waar de volgende dag aan is verder gewerkt.
Veel van wat hierboven staat zijn inderdaad veronderstellingen (nu ik het nalees komt dat helemaal niet zo over, mijn excuses daarvoor).
Maar multiplex en schuim&spieen heb ik gezien, en dat schuim controleer je niet zomaar dus veronderstel ik wel dat er zoiets als stelschroeven geplaatst zijn.
De stukken die klaarlagen (en nog moesten afgekort worden op juiste lengte) waren wel al in L gelijmd.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik had die indruk.
Ik heb ze niet echt bezig gezien, maar heb wel 's avonds een half beklede trap gezien waar de volgende dag aan is verder gewerkt.
Veel van wat hierboven staat zijn inderdaad veronderstellingen (nu ik het nalees komt dat helemaal niet zo over, mijn excuses daarvoor).
Maar multiplex en schuim&spieen heb ik gezien, en dat schuim controleer je niet zomaar dus veronderstel ik wel dat er zoiets als stelschroeven geplaatst zijn.
De stukken die klaarlagen (en nog moesten afgekort worden op juiste lengte) waren wel al in L gelijmd.

Die ondertrede zal zo wel bevestigd zijn. Vroeg me eerder af hoe de trede hierop bevestigd is: 3 cm dik eiken met een breedte van rond de 20 cm moet kunnen werken t.o.v. de ondertrede: parketlijm? Geeft dit voldoende flex en tegelijk voldoende stevige bevestiging voor traptrede? Gewone houtlijm waarbij slechts gedeelte verlijmd is?
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Gewoon Fix-all hightech gebruiken , eerst aftekenen op de muur indien nodig uitvullen, uitvulsel eveneens verlijmen en hierop uw tredes verlijmen, komt nooit meer los. Ik gebruikte de zwarte kokers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.