Mafell MT55 cc accessoires

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Sinds enkele dagen de trotse eigenaar van een Mafell MT55 cc. Even wat vragen rondom accessoires:

- welke klemmen zijn geschikt voor de liniaal? In de beschrijving van de Bessey's, passen die alleen op Festool? https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/snellijmtangen/bessey-snellijmklem-160x60mm Mafelle heeft zelf deze: https://www.gereedschappro.nl/handg...uks-voor-het-vastklemmen-van-de-liniaal/27665 Die zien er wel gelikt uit. Zeker omdat ze ook als "spreider" bruikbaar zijn. Iemand ervaring met deze Mafell klemmen?

- Mafell verstekaanslag: https://www.gereedschappro.nl/geleiderail/verstekaanslag-f-wa/158 Wat koop ik dan helemaal? Op de foto lijkt het een speciale liniaal te zijn, maar volgens de beschrijving moet die op een liniaal gekoppeld worden. Of is het een hele korte liniaal? Heeft iemand deze en hoe bevalt die? Is die ook bruikbaar als afkort liniaal?

Welke bouten of schroeven passen onder in de rail? De sleuf lijkt nog een stuk dunner dan die van Festool.

In dit topic https://www.woodworking.nl/showthread.php?16120-Parallel-aanslag-invalzaag worden wat parallel aanslagen beschreven. Mafell mist een t-slot aan de bovenzijde. Is daar een oplossing voor? Van Mafell zelf kan ik niets vinden.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Waarom zou je je liniaal klemmen?! die gaat nergens naartoe met de zaag erop.
Op tafel/MFT kun je 'm tegen benchdogs aan leggen. Werkt goed.

Wat betreft de accessoires: Niet verstek EN met het opzetstukje voor invulzagen tegelijk proberen te zagen. Dan zaag je een stukje van je liniaal af.
Echt waar, zelf gezien.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles m.b.t. de liniaal zoals de klemmen, koppelstukken en verstekaanslag is ook te krijgen als Bosch Blauw...... identiek (behalve kleur en opdruk natuurlijk) en een heel stuk goedkoper op bijvoorbeeld Amazon.de, of ergens anders.
Ik heb de Mafell versie omdat ik die bij de zaag kreeg maar heb verder de koppelstukken en liniaal van Bosch. Het ding is zo'n 50cm lang en moet je aan een andere liniaal koppelen om 'm echt te kunnen gebruiken voor grotere stukken, kort spul gaat zonder extra liniaal. Je zet je liniaal op een hoek tegen je materiaal aan en kunt dan zonder te meten die hoek zagen, en het is herhaalbaar. Gebruik 'm niet vaak maar het is af en toe handig ook voor de gewone 90graden. Voor €100 zou ik twijfelen, voor €60 is het al een heel stuk makkelijker.

https://www.amazon.de/Bosch-Profess...d=1542138860&sr=8-2&keywords=bosch+guide+rail
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Accessoires van Bosch is wel een heel goede tip. De eenhandspanklemmen zijn wel anders (veel minder functioneel). Maar Bosch heeft wel goedkope schroefklemmen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb de eenhands klemmen van bosch dit omdat de sleuf zeer klein is en de klemmen Can bessey die ik voor de oude rail had niet passen werken perfect en voor de lange rail van 3 meter op glad oppervlak echt wel handig.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Inmiddels de eerste meters gezaagd. Over accessoires wordt nog nagedacht (eerst maat eens zo ervaring op doen), maar wat ik node mis, is een aansluitstuk voor mijnstofzuiger. Die stofzuiger is een oude huisstofzuiger (stofzakloos). De slang is een standaard slang, gelijk aan Miele. Het koppelstuk van de slang kon ik met heel veel moeite over de Mafell krijgen, maar dat schoot zo los. Nu heb ik het uiteinde van de slag gezaag, en toen bleek dat de diameters ongeveer gelijk zijn. Voor nu even met ducttape opgelost.

Wie weet wat handig is? Is de maat het zelfde als Festool? Het gaat met name om de aansluiting op de Mafell.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Het koppelstuk van de slang kon ik met heel veel moeite over de Mafell krijgen, maar dat schoot zo los. Nu heb ik het uiteinde van de slag gezaag, en toen bleek dat de diameters ongeveer gelijk zijn. Voor nu even met ducttape opgelost.

Wie weet wat handig is? Is de maat het zelfde als Festool? Het gaat met name om de aansluiting op de Mafell.

ik heb een vergelijkbaar probleem (aansluiting tussen starmix zuiger en makita freesj opgelost met een 3d printshop en een aanpasbaar ontwerp van thingiverse.com: van beide kanten de gewenste diameter (naar keuze binnen- of buiten-) opgeven, en hoe lang het tapse verloopstuk moet zijn. Met dat bestand (en meer... als je toch bezig gaat) naar een 3d printshop en voila... een aansluitstuk op maat.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

Ik gebruik 'm met een festool mid. Zuigmond heeft een diameter van 27mm (dacht ik) en is flexibel zodat je 'm eroverheen kunt schuiven.
Komt zelden los.

Huis-tuin-keuken stofzuiger is niet echt geschikt (handvat, hard plastic, korte slang).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het handvat is er al af. Slang is wel kort inderdaad. Ik ga de gok maar wagen met iets voor festool.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Bij de Lidl een bouwzuiger gekocht waar alles bij zat. Ook een verloopslang naar flexibel 27 mm. Alleen die slang kost van Kärcher 30 euro. Heel de zuiger van de Lidl koste 70 euro en werkt perfect
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. De buitenzijde van de Mafell is 41 mm. De binnenzijde is 35 mm. Dit is blijkbaar een standaard aansluiting. In geval van bv Festool, schuif de slang over de machine, of schuif je de slangaansluiting in het gat?
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Heb even bij m'n Festool TS55 gekeken; aansluiting voor afzuiging aldaar is binnendiameter 35mm en buitendiameter ±39,5mm. M'n starmix stofzuiger heeft een aansluiting met buitendiameter van 34 oplopend tot 37mm. Die schuift dus in de festool en zit dan klemvast.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik gebruik de Maffel M55cc met een starmixer stofzuiger, met een Festool aansluit mof, (de standaard 27 mm uitvoering) deze past gewoon in de aansluiting van de invalzaag. dit werkt probleemloos.

De standaard 27 mm slang die bij de Festool stofzuigers zit is dezelfde en past er ook gewoon goed IN.

Die 27 mm is de maat van de slang en niet van de aansluit mof.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Alles m.b.t. de liniaal zoals de klemmen, koppelstukken en verstekaanslag is ook te krijgen als Bosch Blauw...... identiek (behalve kleur en opdruk natuurlijk) en een heel stuk goedkoper op bijvoorbeeld Amazon.de, of ergens anders.

Klopt volledig. Ik ben bij Mafell op bezoek geweest, en daar zag ik ze naar buiten gaan, de Bosch linealen :)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Gisteren maar even een mailtje gestuurd naar Gereedschappro omtrent het stofzuiger koppelstuk. Binnen een uur een mailtje terug met een advies. Die besteld en vandaag binnen. Deze is het geworden: https://www.gereedschappro.nl/overi...8-mm-beste-stofzuig-adapter-op-de-markt/20174

Gaat met enige moeite in het gat van de Mafell. En de andere kant draai je op de slang.

Wat betreft fijnstof, het zal niet erger zijn dan pak hem beet alle bouwzuigers van minder dan 200- euro. Het is even een makkelijke, snelle en goedkope oplossing. Ik heb ook nog een grote Jet afzuiger staan. Gisteren even met ducttape daar een slangverloop van 100 naar 35 mm geknutseld. Die zuigkracht viel ook nog niet tegen. Ik kon spaanders van een cm of 5 zonder meer opzuigen. De volgende stap wordt een iets beter hulpstuk en een lange slang op deze zuiger.

Iemand ervaring met zwembadslang? Is namelijk een stuk goedkoper en doet min of meer het zelfde.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Iemand ervaring met zwembadslang? Is namelijk een stuk goedkoper en doet min of meer het zelfde.

Ik gebruik al een aantal jaar zwembadslang op mijn starmix zuiger. Ik had 7 meter slang nodig, en dat was voordeliger dan andere slangen. Ik moest alleen de koppeling van de slang van de starmix iets aanpassen omdat de "schroefdraad" op de slang iets anders was, maar voor de rest geen probleem. Bevalt me prima.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Om mijn festool slang echt goed op de mafell te krijgen klik ik de bescherming open (om de zaag te wisselen). Stop de slang er in. Een bescherming weer dicht. Super vast. Beter dan festool zelf.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Maar dan mis je het gebogen draaistuk.

Ondertussen één en ander gezaagd ten behoeve van een MFT-achtige werktafel. In ieder geval gemerkt dat je toch wel klemmen nodig hebt. De rails van Mafell vind ik nog niet top. Ze zijn smaller dan de zaag, dus je rails tegen benchdogs aanleggen gaat het niet worden. Daarbij is het slot erg smal, dus t-track spul past ook niet.

Als de tafel gereed is, is het eerst volgende een festool-achtig opklap systeem voor de liniaal, zodat ik zonder veel moeite en zonder dat de liniaal of het werkstuk verplaatst kan zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.