nieuw restauratie-object

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
575_druk1_1.jpg

Mijn nieuwe restauratie-object.

Een forceerbank van L Schuler uit Göppingen.
Centerhoogte 300 mm, totale lengte 2000 mm, buitengewoon zwaar (het bed is 290 mm breed en 30 mm dik) en dik (de as gaat van 50 mm achteraan tot 80 mm vooraan).

Er moet wel het e.e.a. aan gebeuren:

- het meedraaiende center in de pinole moet los, en dan eens zien of dat een nette MK-konus is of niet. Dan iets maken zodat hulpstukken beter verwisseld kunnen worden (een holle pinole of twee gleuven voor een uitdrijver in de pinole). Het center klopt niet echt met forceerwerk (heeft een scherpe punt) dus het moet al een keer verwisseld zijn
- de as heeft voor geen schroefdraad, maar een konische neus. De drieklauw zit vast met een trekstang door de as heen. Daar moet iets anders voor komen, en als ik de as toch opnieuw laat draaien, dan gelijk de riemenschijven helemaal naar achteren, en over naar een modernere multiriem, en een fijn handwiel in het midden. Iets van een verdeelschijf lijkt me ook wel nuttig.
- door de riemenschijven naar achteren te verplaatsen kan gelijk de motor een stuk opschuiven, die zit nu te ver naar voren naar mijn smaak. De motor is zeker niet origineel, ik vraag me ook af of de ophanging zo wel origineel is.
- de leunspaan heeft 38 mm, maar ik heb er nog diverse met 40 mm, dus dat gat moet iets geruimd worden
- er moet een frequentieregelaar met bedienkastje op de motor komen, maar die heb ik nog wel op voorraad. Die oude schakelaar kan er dan wel af.
- als die lange hendel van de losse kop erg onhandig is, wordt die nog ingekort. De losse kop is typisch voor een forceerbank: met het wiel wordt de binnenste pinole 'op lengte' ingesteld, met de hendel kun je de buitenste voor productiewerk snel los en weer vast zetten.

Op marktplaats was iemand met de naam Jansen aan het bieden (Toxiq?) maar helaas, langsgaan had in dit geval meer zin dan bieden (en Wychen valt in mijn adherentiegebied, zeg maar).
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Behoorlijk bonk ijzer Jurriaan, ben benieuwd hoe hij gaat worden, maar wat is dat ding laag of verkijk ik me daar op?

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee, ik ga niet forceren. De bank is daar trouwens ook niet meer zonder meer geschikt voor, een forceerbank heeft een vlakke leunspaan met een aantal verticale gaten, waarin pennen gezet worden om het gereedsdchap tegen af te steunen. Het lijkt er voor mij op dat ze dat gedeelte van de leunspaan afgefreesd hebben., er zijn geen gaten meer te zien maar hij is voor een houtdraaileunspaan wel érg dik. Verder is de meedraaiende center voor forceren stomp (anders prik je een gat in je plaat staal) en deze is scherp.

Dus ik gan hem ombouwen tot houtdraaibank, Nieuwe as, ander concept lagering, ik vind vooral de optiek van de vast kop wel mooi, open, vloeiend en toch massief.
Die ga ik dus behouden, een handwiel in het midden van de as en de poelies naar achteren. Dan ben ik gelijk die veel te ver naar voren uitstekende motor kwijt.

De as zit op 110 cm boven de vloer. Dat is een stuk lager dan bij mijn Jonsered (130 cm) maar die is voor veel mensen te hoog. Ik twijfel nog. Alleen machinevoeten blijft aan de lage kant. Maar een dwarsbalk met machinevoeten is al snel te hoog.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie een berichtje van AHK over een electromotor voor dit beestje, maar kan niet antwoorden, omdat AHK's postvak vol zit...

Intussen heb ik een electromotor gevonden, van het Hollandse kwaliteitsmerk Rotor (dat vind ik dan wel weer leuk).

710 rpm, 1.5 kW, 60 kilo. Wat? 60 kilo voor een 2 pk motortje? Ja, toevallig is het een ATEX uitvoering, dus stofdicht, bestand tegen de tuinslang en explosieveilig.

Ik ga hem in delta aansluiten op een 400V frequentieregelaar, waarbij ik die vertel dat motorvermogen, ampere en toerental bij 87 Hz gelijk zijn aan wortel 3 maal de getallen op het motortypeplaatje bij 240V / 50 Hz.
Voordeel van die manier van aansluiten is dat je na 50 Hz een stijgend koppel houdt, omdat het voltage dan nog stijgt. Verder komen er kogellagers binnen, staat de draaibank inmiddels op dwarsbalken met machinevoeten en blijkt de frequentieregelaar die ik nog op de plank had liggen (Siemens Micromaster 4 kW) het nog te doen.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zal dit topic eens even afmaken:

schuler1.jpg

De as, nog bij de draaier. Op zo'n mooi stuk staal kun je toch verliefd worden, ondanks de gekke 42CrMo4-QT naam? Schroefdraad M45, net als mijn andere, diameter van het langste stuk 55 mm, doorboord met ik meen 15 mm.

schuler2.jpg

De lagerkappen aan de achterkant zijn niet belast, dus die heb ik zelf uit trespa gedraaid (van 25 mm dik). Trespa draait prima, geeft alleen wel troep.

schuler3.jpgschuler4.jpg

Een trespa afdekking (de lagers zijn afgedicht, dus het komt niet verschikkelijk nauw met het gat.
Daarnaast de montage van het hoofdlager op de as (aan de voorkant dus). Een speciale SKF borgmoer, die je met een inbusboutje vast kan zetten.

schuler5.jpg

Even passen.

schuler6.jpg

En zo zit het er definitief in. Ik vind de verhoudingen prima kloppen. Rechts in de dikke flens vooraan zie je ook het gat van de spindelblokkering, daarmee kan de as op 4 punten geblokkeerd worden.

schuler7.jpg
Voor de overbrenging heb ik gekozen voor een riem met 8 ribben, profiel PK. Dat blijkt een maat te zijn die ook in Amerikaanse auto's voorkomt. PK is iets grover dan het standaard PJ profiel, zodat de riem iets smaller kan zijn, en toch veel kracht kan overbrengen. Ik heb de 1.5 kW motor boven de 20 Hz nog niet in moeilijkheden gekregen. Twee overbrengingen zijn voldoende, omdat de motor in driehoek volgens het 87 Hz systeem is aangesloten, en dus koppel/vermogen opbouwt tot 87 Hz bij 400V. Zie bv. Uitleg 87Hz principe bij elektromotoren en frequentieregelaars voor meer uitleg daarover. Hierdoor gaat de motor tot zo'n 2.8 kW uiteindelijk.

schuler8.jpg

Een ding wat ze bij tractoren gebruiken om de hef af te stellen (ik geloof een hefstang) zorg voor de correcte spanning op de riem.

Het draaien hiermee is, als het bij de centerhoogte past, een droom. De draaibank loopt erg rustig en stil, eigenlijk mooier dan de Jonsered. Die heeft andere voordelen (centerhoogte, aangebouwde kraan, plaats voor het raam).
Nadelen zijn er ook, daar kan ik eerlijk over zijn: het bed heeft iets te lijden gehad, en zou voor een perfect resultaat eigenlijk opnieuw geslepen moeten worden. De losse kop heet wel los, maar weegt 80 kg ofzo, en je moet er dus altijd even goed voor gaan staan om daar aan te schuiven. Verder zitten er 2 pinoles in de losse kop, een buitenste van 60 mm doorsnede met een snelverstelling zoals gebruikelijk voor forceerbanken, en daarin een binnenste van 40 mm doorsnede met MK3. Die binnenste zit als je hem wat verder naar buiten draait niet optimaal passend meer in de buitenste, dat kan wat meebewegen.

Voor wie meer wil weten over dit merk forceerbanken heb ik een mooie antieke folder (uit 1923) ingescand:

https://houtenschalen.nl/pics_div/katalog_schuler.pdf

Er blijkt ook een model met 400 mm centerhoogte te bestaan. De jacht is geopend!
 

Bijlagen

  • schuler1.jpg
    schuler1.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Athanor en EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tsja, goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig 😇
Maar alle gekheid op een stokje, mooi bankje Jurriaan!
Ik neem aan dat hij nu gebruiksklaar is:cool:
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Mooi project, met al dat zware ijzerwerk moest ik aan de draaibank denken welke mijn vader gebruikte in de jaren 80 en 90 in zijn houtdraaierij.

Dit filmpje van een zelfde type machine vond ik op youtube:

Heb ik nog heel wat uurtjes achter gestaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.