oscillerend excenterschuurmachine

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Hallo,

Ben opzoek naar een excentrische schuurmachine, nu zie ik enkele machines (ik denk de duurdere) dat ze oscilleren, ik opzoeken, kende dat begrip nog niet ;)
Nu ik weet hoe of wat, is dit een voordeel voor het schuren van grote vlakke stukken, want dit vind ik helaas niet ?

Welke merken zijn okay? de walt, Metabo, Makita, bosch ?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb een excentrische schuurmachine van Makita, heerlijk ding. Wat zijn de voordelen? Ik vind hem heel ergonomisch en fijn in de hand liggen. De schuurpads zijn erg makkelijk te vervangen en je kunt grote oppervlaktes goed schuren zonder dat je een lamme arm krijgt. Net als bij alle andere schuurmachines moet je wel op letten dat je de juiste korrelgrootte pakt voor wat je wil doen. Ongeschuurde planken kun je met een relatief grove korrel doen. Des te dichter je bij het eindstadium van je project komt des te hoger het aantal korrels je in je schuurpapier nodig hebt. Waar je bij een excentrische schuurmachine rekening mee moet houden dat je de machine niet op het hout drukt maar de machine het werk laat doen, je hebt anders kans dat je ronde schuurgroefjes op je werkstuk krijgt. Bij bandschuurmachines kun je dan weer happen/chips uit het oppervlakte slaan. Nadeel van een excentrische schuurmachine in dat je niet in de hoeken komt mja daar zijn dan weer andere mogelijkheden voor.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb de BO5031 125mm is die. Het grote voordeel aan deze machine is dat er verschillende snelheden kunnen worden ingesteld. Volgens mij koste hij €115 ex btw. Mijn buurman heeft de iets goedkopere variant (zonder verschillende snelheden) maar hij vindt dat toch een gemis.

Behalve hout heb ik op de hele woning de wanden opgeschuurd. Je kunt hem dus voor meerdere dingen inzetten. Ik ben er helemaal weg van in ieder geval. Wat ik wel mee moet geven is dat het voor iedereen verschilt. Belangrijkste is dat je hem niet op het werkstuk drukt anders zie je de schuurbeweging in je werkstuk. Mocht het fout gaan dan kun je die uiteraard gewoon wegschuren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb de BO5031 125mm is die. Het grote voordeel aan deze machine is dat er verschillende snelheden kunnen worden ingesteld. Volgens mij koste hij €115 ex btw. Mijn buurman heeft de iets goedkopere variant (zonder verschillende snelheden) maar hij vindt dat toch een gemis.

Behalve hout heb ik op de hele woning de wanden opgeschuurd. Je kunt hem dus voor meerdere dingen inzetten. Ik ben er helemaal weg van in ieder geval. Wat ik wel mee moet geven is dat het voor iedereen verschilt. Belangrijkste is dat je hem niet op het werkstuk drukt anders zie je de schuurbeweging in je werkstuk. Mocht het fout gaan dan kun je die uiteraard gewoon wegschuren.

Ik heb mijn makita bo5031 net verkocht en een festool ets 125 gekocht.
Wat een verademing.
Makita trilt en stuift als een gek.
Als je eenmaal festool geprobeerdt hebt weet je wat je mist.
Nul stof, geen iritante trilling, een stuk stiller.
En papier gaat veel langer mee.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Zoals ik al zei: ieder zijn eigen voorkeur. Voor mij was de doorslag dat ik bijna alles van Makita heb. Festool is voor mij als puur hobbyist toch wat aan de dure kant (€250 ex btw versus €115). V.w.b. de stof ben ik het deels met je eens. Ik heb een bouwstofzuiger en als ik die aan de machine koppel heb je er minder last van. Mja dat is met alles. Zonder een vorm van afzuiging produceerd iedere machine veel stof. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook lig te kwijlen als ik de machines van festool zie mja, de portemonnee moet het wel aankunnen. Als de topicstarter het op professioneel gebied gaat gebruiken dan zou ik zeggen: investeer wat meer. Op hobbygebied denk ik dat de makita variant meer als voldoende is.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
zojuist de makita BO6030 gekocht, idd ook variabel en in deze zit een soort van gewicht om trillingen mee op te heffen, ben benieuwd, reviews zijn goed, had ook andere op het oog maar toch een iets duurdere gekocht met meer watt

festool rotex bijv is voor mij te duur, zakelijk wellicht interessant voor een ander maar particulier en hobbiest, tja, keuzes, bouwstofzuiger er op en meters maken!
waarom had ik dit topic aangemaakt ?! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.