Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 53
    Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Tijd om het onderstel klaar te maken....

Nu ben ik zover dat ik het onderstel kan afmaken. Dat is nodig ook, om de diverse onderdelen te kunnen monteren en de werkbank verder af te werken.
    De "andere" poot (die aan de rechterzijde komt, waar de crisscross dus niet in zit) was al klaar. Zie ook de eerdere foto's. Nu alle sparingen er in zaten, kon ook de linker poot samengebouwd worden.
    Daar heb ik geen aparte foto's van gemaakt, want dat ging exact hetzelfde als bij de rechter poot.
    Nu kan ik me richten op de langsliggers...
    IMG_0489.jpg
    Sparingen afgetekend en wel. Ik dacht dat klusje te klaren met de vers aangeschafte japanse zagen: je moet tenslotte oefenen om je een bepaalde vaardigheid eigen te maken.
    Maar ja....klein werk klem je in en breng je op de juiste hoogte om te kunnen bewerken. Weer een leermoment: Hoe doe je dat met dit soort werk? Dit ligt dichter bij constructiewerk dan meubelbouw....
    Breng je je werk omhoog, of leg je je werk lager, zodat je er goed boven kunt staan....keuzes, keuzes. Japanse vakmannen doen dit soort werk op lage zaagbokken en staan er dan boven.
    Maar dat zijn mannen met ervaring. Ik ben flink aan het zoeken geweest naar een werkbare werkhoogte. Viel nog niet mee. Dan kun je zeggen: hup gewoon een (westerse) handzaag pakken en gaan. Die heb ik dus recent allemaal weggedaan vanwege: niet meer bruikbaar zijn (bot/verroest/etc. noem het maar). Deze japanse zagen zijn de scherpste zagen die ik heb, punt. Daar doen we het dan mee.
    IMG_0490.jpg
    Ander dingetje dat ik even wil laten zien: deze lange pen zit niet in het midden van de langsligger. Dit is de pen die achter de sparing voor de crisscross langs moet. Je kunt aan het zaagsneetje dat er al in zit zien dat ik nog niet richting vast ben.
    IMG_0492.jpg
    Kijk, hier krijg ik al een beetje een gevoel bij.
    IMG_0498.jpg
    Even kijken hoe dat allemaal past.....niet slecht. Hij moet in elkaar, voordat je de gaten voor de wiggen gaat maken, zodat je die op de juiste plaats kunt aftekenen. Maar ja, dan moet je wel de wiggen klaar hebben.
    Die ga ik dus eerst maken, dan kunnen we aftekenen en kan ik me gaan wagen aan de schuine wig-gaten, die door de lange pennen van de langsliggers heen moeten.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Wiggen maken en verder bouwen...

IMG_0499.jpg
    De vloer van de 'werkplaats' annex garage vrijgemaakt en het frame zo neer gezet, dat ik er rondom heen kan lopen. Weer eerst even de betreffende hoofdstukken op de video van Will bekeken (hoe zat dat ook weer met die wiggen?).
    De hele beschrijving die je meekrijgt tijdens het kijken naar de video, is ruim voorzien van opmerkingen als: "no exact measurements, just eyeball the required dimensions" ofwel in goed nederlands "ongeveer schaal een op 't oog" en de maten zijn allemaal in het kader van "pakweg" maten. Nou, daar gaan we dan vrolijk mee verder.
    IMG_0500.jpg
    Met plusminus in de buurt van.....kom je ook een heel eind. Eerst eentje om te kijken hoe dat uitpakt. Nou, dat lijkt er wel op. Die andere drie dan ook meteen maar gemaakt.
    IMG_0501.jpg
    Gemaakt uit een oud eiken parket deel. Eerst naar een dikte gebracht van 8mm. Met de lintzaag grofweg in de vorm gezaagd en met de schaaf de beide lange kanten glad en recht geschaafd. Met de beitel de ronde hoeken er af gestoken. Schuurblokje er langs. Klaar.
    Meteen de positie van de wiggaten op de lange pennen van de langsliggers afgetekend. En dan de 'leap of faith' deze lange smalle gaten in de pennen maken.
    IMG_0502.jpg
    Dat heb ik dan toch maar met een electrisch hulpmiddel gedaan....om verschillende redenen.
    1) Die pennen zijn niet zooo breed, maar relatief gezien wel hoog. Recht boren is wel een vereiste.
    2) Ik had voor deze boormachine wel een goede maat boor. Voor de booromslag waren ze of te groot, dan wel te klein. Dan moest ik teveel met een beitel aan de gang in die smalle diepe schuine gaten...
    Het latje naast de boormasjien was voor de richting. Winkelhaak of driehoek gingen op dit smalle vlak niet werken. De gaten heb ik van beide kanten aangeboord, daarna met een smalle beitel schoongemaakt.
    Dat heb ik niet verder gefotografeerd, is ook niet zo boeiend........
    Maar dit wel!!! Nadat ik alles de eerste keer had geproefpast, de boel weer uit elkaar gehaald en meteen de lange pennen afgerond en kantjes gebroken, dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.
    IMG_0503.jpg
    De eerste keer het werkblad er op gelegd, om te kijken hoe een en ander uitkwam. De breedte was ongeveer gelijk aan de breedte die Will ook gebruikt, pakweg 320 mm.De goot die er dan nog achter moet komen wordt dan 280 mm breed.
    Dat is wel erg breed....
    Ik vond ook de beuken kopse kanten en de lange zijkant een beetje saai.Daar heb ik dus eerst weer een biertje op gedronken (na de gedane arbeid natuurlijk) en bedacht wat ik hiermee kon doen. Volgende experiment:
    Of eigenlijk twee....Ik had bedacht dat ik aan de voorzijde en de twee kopse kanten, wel een donkerdere rand aan het werkblad wilde hebben. Dan weet je dat je aan de rand van je werkblad bent als je op die donkere rand aan het manoeuvreren bent. Door dat optische verschilletje let je onbewust toch beter op. Tenminste, bij mij werkt dat. De eerste kleine uitdaging was: hoe ga ik dat doen? Op deze foto wat donkerder hardhout dat ik in gedachten had hiervoor.
    Met passen en meten........ Hier moest ik dus eerst bedenken hoe ik die rand aan het blad bevestig. De tweede uitdaging was ff lastiger. Het hout wat ik hiervoor beschikbaar had was niet lang genoeg voor de lange zijde.
    Wordt wederom vervolgd....

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Je had die wiggen toch veel beter op de zijkant door de pen laten gaan, nu heb je in de dunne pen ook nog een gat wat de pen alleen maar vezwakt. Hoeveel mm heb je nog over naast het gat?

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 19-11-18 om 20:42.
    Pel; Hout wirktj.

Daar kwam ik tijdens mijn Morovian bouw na 1 pen achter... Ik heb nu 1 dikke pen met dunne wandjes, en 3 dunne pennen met dikke wanden. :P

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Je zou het kunnen oplossen als je het niet vertrouwd, door er een passend stuk in te lijmen, en de wig daarna op de zijkant er door te laten gaan. Maar je blijft het wel zien dat er een timmermannetje in is gezet. Als de pennen dikker waren geweest dan was dit geen probleem, maar je zou m.i. aan beide kanten toch een mm of 6 over moeten houden.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 20-11-18 om 11:36.
    Pel; Hout wirktj.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    @ Pel: daar heb ik serieus over nagedacht. Ik heb zelfs overwogen (heel even maar) om de wiggen als een U vorm uit te voeren en deze dan omgekeerd over de pennen heen te schuiven. Uiteindelijk toch maar besloten om bij het origineel te blijven en de wiggen uit te voeren in de vorm die je ook in de eerste foto's (aan het begin van deze draad ziet. maar de horizontale uitvoering die je voorstelt ga ik zeker eens een keer proberen: gaat op de lijst van volgende experimenten.

@ Houtvos: daar was ik dus in eerste instantie een beetje bang voor. Maar ja, wie niet waagt....Ik moet zeggen dat het resultaat me achteraf reuze meevalt. Zo op het oog heb ik 4 pennen die allemaal evenveel vlees langs de wiggen hebben (een pakweg 5-6 mm aan elke kant).

Dank voor jullie reactie.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

We zijn er nog niet, dus we gaan vrolijk verder...

IMG_0504.jpg
    Hier waren we gebleven: het werkblad voorzien van een donkere rand. Ik had geloof ik al verteld dat de balk die ik voor de lange zijde wilde gebruiken, niet lang genoeg was.
    Hout verbreden heb ik al een aantal keren bij de hand gehad, hout verlengen nog niet. Daar moest ik even op studeren...dus. De verbindingen hoeven niet sterk te zijn: ik lijm immers langshout tegen langshout. Maar ik wilde wel een beetje leuke verbinding daarvoor maken. Koud tegen elkaar zetten was dus geen optie. Toen vond ik ergens een plaatje van een scarf joint. Die wordt bij gebinten constructies wel gebruikt om kolommen te verlengen. Nog nooooooit gedaan, dus eerst maar eens op een proefstuk geprobeerd of ik zulks passend kon krijgen.
    IMG_0506.jpg
    Dus zagen, poetsen, tandvlees weghalen, passen......jammer. Dit vereist wel enige oefening: ik kreeg de verbinding niet netjes passend, dus: viel af als optie.
    Toen dacht ik: waarom geen lip las? Is weliswaar ook min of meer rech-toe-rech-an, maar is wel meer in lijn met mijn vaardigheden. Het resultaat moet er immers wel een beetje goed uit zien.
    IMG_0507.jpg
    Zo dus.
    Mooi. Het deel aan deze lange zijde is dus volledig verlijmd. De rand op de kopse zijden, zijn met zwalustaarten aan dit langsdeel bevestigd.
    IMG_0516.jpg
    Deze met een hele grote zwaluwstaart. De verbinding wel gelijmd. Het wiggetje was nodig om een toch wel opvallende kier weg te werken....weer een leermomentje.
    IMG_0515.jpg
    Niet tegen het kopse deel van het werkblad gelijmd, maar geschroefd, de schroeven in iets geslobte gaten, om eventuele werking op te vangen.
    Ik was nu qua creatief met kurk op deze werkbank al een klein beetje van de gebaande paden weg, kreeg ik nog een briljant idee. Ik was toch lekker met de cirkelzaag en afkortzaag bezig geweest:
    IMG_0509.jpg
    Hield ik dit in m'n handen.....wordt vervolgd.

Wordt een prachtige werkbank, maar ook duim omhoog voor uitgebreide beschrijving en foto's! Echt leuk om te lezen en te volgen.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Wordt een prachtige werkbank, maar ook duim omhoog voor uitgebreide beschrijving en foto's! Echt leuk om te lezen en te volgen.

jaap
    Kandidaat voor het ereschavot
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dank u heren.
    Leuk om te horen dat het verhaal lekker leest. Ga ik proberen vast te houden.

Forum Rechten