IMG_0499.jpg
De vloer van de 'werkplaats' annex garage vrijgemaakt en het frame zo neer gezet, dat ik er rondom heen kan lopen. Weer eerst even de betreffende hoofdstukken op de video van Will bekeken (hoe zat dat ook weer met die wiggen?).
De hele beschrijving die je meekrijgt tijdens het kijken naar de video, is ruim voorzien van opmerkingen als: "no exact measurements, just eyeball the required dimensions" ofwel in goed nederlands "ongeveer schaal een op 't oog" en de maten zijn allemaal in het kader van "pakweg" maten. Nou, daar gaan we dan vrolijk mee verder.
IMG_0500.jpg
Met plusminus in de buurt van.....kom je ook een heel eind. Eerst eentje om te kijken hoe dat uitpakt. Nou, dat lijkt er wel op. Die andere drie dan ook meteen maar gemaakt.
IMG_0501.jpg
Gemaakt uit een oud eiken parket deel. Eerst naar een dikte gebracht van 8mm. Met de lintzaag grofweg in de vorm gezaagd en met de schaaf de beide lange kanten glad en recht geschaafd. Met de beitel de ronde hoeken er af gestoken. Schuurblokje er langs. Klaar.
Meteen de positie van de wiggaten op de lange pennen van de langsliggers afgetekend. En dan de 'leap of faith' deze lange smalle gaten in de pennen maken.
IMG_0502.jpg
Dat heb ik dan toch maar met een electrisch hulpmiddel gedaan....om verschillende redenen.
1) Die pennen zijn niet zooo breed, maar relatief gezien wel hoog. Recht boren is wel een vereiste.
2) Ik had voor deze boormachine wel een goede maat boor. Voor de booromslag waren ze of te groot, dan wel te klein. Dan moest ik teveel met een beitel aan de gang in die smalle diepe schuine gaten...
Het latje naast de boormasjien was voor de richting. Winkelhaak of driehoek gingen op dit smalle vlak niet werken. De gaten heb ik van beide kanten aangeboord, daarna met een smalle beitel schoongemaakt.
Dat heb ik niet verder gefotografeerd, is ook niet zo boeiend........
Maar dit wel!!! Nadat ik alles de eerste keer had geproefpast, de boel weer uit elkaar gehaald en meteen de lange pennen afgerond en kantjes gebroken, dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.
IMG_0503.jpg
De eerste keer het werkblad er op gelegd, om te kijken hoe een en ander uitkwam. De breedte was ongeveer gelijk aan de breedte die Will ook gebruikt, pakweg 320 mm.De goot die er dan nog achter moet komen wordt dan 280 mm breed.
Dat is wel erg breed....
Ik vond ook de beuken kopse kanten en de lange zijkant een beetje saai.Daar heb ik dus eerst weer een biertje op gedronken (na de gedane arbeid natuurlijk) en bedacht wat ik hiermee kon doen. Volgende experiment:
Of eigenlijk twee....Ik had bedacht dat ik aan de voorzijde en de twee kopse kanten, wel een donkerdere rand aan het werkblad wilde hebben. Dan weet je dat je aan de rand van je werkblad bent als je op die donkere rand aan het manoeuvreren bent. Door dat optische verschilletje let je onbewust toch beter op. Tenminste, bij mij werkt dat. De eerste kleine uitdaging was: hoe ga ik dat doen? Op deze foto wat donkerder hardhout dat ik in gedachten had hiervoor.
Met passen en meten........ Hier moest ik dus eerst bedenken hoe ik die rand aan het blad bevestig. De tweede uitdaging was ff lastiger. Het hout wat ik hiervoor beschikbaar had was niet lang genoeg voor de lange zijde.
Wordt wederom vervolgd....