Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 53
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Pel is de ongekroonde koning van de gedraaide foto's op dit forum :-)
    Ik neem aan dat de betonnen vloer op de foto onder moet?

Groet Pel.
    IMG_0447.jpg

IMG_0441.jpg
    Pel; Hout wirktj.

Qua werkbanken is er zo enorm veel mogelijk. Waar de ene iets mobiels zoekt heeft de andere liever een loodzwaar geheel dat daar altijd kan blijven staan. Dit model was mij niet eerder opgevallen, ziet er zeer bruikbaar uit.
    Ben benieuwd naar het vervolg.

Leuk project. Weer eens iets anders tussen alle roubo's, een werkbank is toch ook iets persoonlijks.

Zou over dat stuk douglas nog eens nadenken, het is door de kern gezaagd, maar niet precies in het midden, kans dat die recht blijft is zeer klein. Voor een werkbank waar je zo veel moeite in gaat steken, zou ik toch met stabiel hout werken.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    @ Pel,
    Ja, ziet er beter uit met de betonnen vloer er onder. Dank voor de tips over het plaatsen van foto's en/of andere afbeeldingen. Ik zal daar eens beter op letten. Een mens leert nu eenmaal alleen door het maken van fouten. En geloof me.....ik heb al een hoop geleerd.
    @ ErikvanVoorst,
    Laten we blij zijn dat smaken verschillen. Dat zorgt voor diversiteit en verschillen. Vind ik leuk. Ieder heeft zo zijn voorkeuren: niets mis mee. Ik vind een Nicholson Bench ook fantastisch (tsja, schuine poten...heb ik iets mee).
    @ trilliwilli,
    Ik heb dit hout alleen voor de 2 poten gebruikt die breder moesten zijn. Met dit douglashout ben ik spaarzaam omgegaan. Zoals de engelsen zeggen: bear with me...

Goed, we gaan verder.
    Over hout: Voor het werkblad en de langs verbinders gebruik ik beuken. En 't zal niet....ook via MP verkregen.
    IMG_0448 (1).jpg
    Dit is 1 van de beuken balken (gelamineerd, 2 balken tegen elkaar aan. 90 x 85 mm, 2,7 m lang). Daar heb ik er 10 van, waarvan een paar al zijn voorbestemd voor een volgend project.
    Goed, genoeg geleuterd. We gaan verder:
    IMG_0450.jpg
    De dwarsverbinders voor de poten haaks en op maat geschaafd, en ruw op lengte afgekort: De beuken topliggers boven op de stapel, daaronder de middenliggers de teak onderligger staat (nog niet op lengte afgekort) er tegen aan.
    IMG_E0453.jpg
    Kijk, een nest "jonge pootjes". Op dikte, breedte, afgeschuind waar nodig. van links naar rechts: de twee voorpoten met verbrede bovenkant, de twee achterpoten. De poten kon ik niet meteen gaan samenstellen. Eerst moesten daar natuurlijk alle verbindingen in voorbereid worden, maar ik moest ook de constructie voor de legvise in de (linker) poot voorbereiden. Dat werd best wel even puzzelen, waarover later meer. Omdat daar nog wel het nodige denkwerk bij kwam kijken, ben ik eerst begonnen met het samenstellen van het werkblad, uit die mooie gelakte beuken balken van de bovenste foto. Die balken komen denk ik, gezien de lengte, uit een winkelinterieur. Ze leken op het zicht best strak en recht, maar dat viel in de realiteit tegen. Op de vlakbank de zijkanten zo vlak mogelijk geschaafd. Let wel: op een Metabo HC260....en dat met balken van 270 cm lang. Geloof me: ik heb wat geleerd. Bijvoorbeeld dat rolbokken wel heel erg handig zijn. Die zijn dan ook aangeschaft.....na dit leermoment. Dit pakken we dus een volgende keer iets anders aan. Na het schaven van de zijkanten, de balken op lengte afgekort: een werkbank van 270 cm lang is me net ff te veel.
    Waarom voornamelijk de zijkanten geschaafd? de balken waren op de hoeken rond. Dat zal op het werkvlak naden geven en dat wil ik niet: een werkvlak moet wel enigszins vlak zijn.
    Aldus geschiedde.
    IMG_E0458.jpg
    Hoppetee, de stoute schoenen aan en lijmen. Tussen de balken lammelo's aangebracht om de boel in lijn te houden en gaan. Volgens Bert (mijn leermeester tijdens de opleiding afgelopen jaar) kun je nooit genoeg klemmen hebben, als je gaat lijmen, maar ik heb er niet zoveel, dus ik moest wat improviseren....Mijn eerste echt grote lijmklus, pfoehhh. Let even op het onderstel waar ik op werk.....U begrijpt dat het tijd werd voor een echte werkbank.
    IMG_0459.jpg
    Een combinatie van snelspanners en "echte" klemmen...het moet er maar mee gaan. Met dit als resultaat: een beuken werkvlak van 340 mm breed, 2100 mm lang (iets overlengte) en 85 mm dik. Niet te tillen....Maar we willen dan ook een beetje massa.
    Begint zowaar ergens op te lijken, toch?
    IMG_0460.jpg
    Oei! Weer iets geleerd, zie het plaatje hieronder:
    IMG_0461.jpg
    Op een uiteinde, in het midden toch een spleetje van een 35 cm lang en op zijn breedst een 3-4 mm over de volle dikte van het blad. De rest is dicht en strak. Omdat dit wel een ding is wat straks wat te verduren gaat krijgen, wil ik daar wel iets aan gaan doen. Heb eerst overwogen om een stukje breder uit te zagen en er dan een passend vulstuk van beuken in te lijmen, maar da's een hoop werk. En vereist nauwkeurig werken....valt af (te weinig zelfvertrouwen op dit moment). En als het resultaat niet netjes is, sta ik daar wel een tijd tegenaan te kijken. Als de temperatuur het toelaat (we zitten nu in de winter, dus is de werkplaats koud) ga ik deze spleet met epoxy dicht maken. Dat geeft een sterke verbinding en is naderhand netjes af te werken. Maar goed dat is voor later.
    Wordt vervolgd.
    Laatst gewijzigd door EdP; 14-11-18 om 18:55. Reden: tijdens plaatsen uit het forum geklapt. Moest opnieuw plaatsen.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dit is de eerste foto in het bericht van vandaag. Die is helaas weggevallen (denk ik). Tijdens het schrijven van de update vandaag, werd ik tot 2 keer toe van de website gegooid en moest opnieuw inloggen.
    Zoals gezegd: wordt vervolgd
    Update: Ik heb de foto's in het bovenstaande bericht opnieuw geladen en meteen opgeslagen, waardoor ze nu wel zichtbaar zijn. De pdf was een probeersel. Die verwijder ik zodra ik gelezen heb hoe dat moet.
    Al doende leert men....
    Laatst gewijzigd door EdP; 14-11-18 om 18:59. Reden: foto's hersteld.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    We gaan verder....tijdens het samenstellen van het werkblad, de video van Will in stukjes en beetjes bekeken en uitgedacht hoe ik de sparingen in de poten ging maken. De poot links voor is het meest complex: daar komen de meeste gaten in, en ik moet ook rekening houden met de sparing voor de crisscross. Eerst de sparingen voor de dwarsverbinders afgetekend en begonnen met aanbrengen.
    IMG_0462 (1).jpgEerst de sparing voor de bovenste dwarsligger......

Vervolgens het gat voor de pen/gat verbinding op het midden. Eerst uitgeboord, en dan met de beitel netjes afgewerkt.
    IMG_0464 (1).jpg

Dan de sparing voor de langsverbinder afgetekend. Nog niet gemaakt. Ik wilde eerst kijken hoe een en ander uitkwam.
    IMG_0469 (1).jpg
    Want deze poot is gelijk een gatenkaas....
    Hier eerst de achterkant.
    IMG_0470 (1).jpgEven bedenken dat boven het gat voor de pen/gat verbinding, nog een gaatje van rond 65 mm komt, voor de spindel van de legvise.
    En hier de voorkant.......met de sparing voor de crisscross....
    IMG_0468 (1).jpgEven voor de goede orde: ja, de dwarverbinders waren al voorbereid (bij zwaluwstaarten toch immers eerst de staarten en dan de nesten....toch?).
    Dan maken we even een sprongetje in de tijd...Ik heb dan als laatste de gaten voor de langsverbinders gemaakt, die achter de sparing voorde crisscross langs moest. Het spindelgat moest er als laatste in. Dat kun je pas goed aftekenen, als de crisscross gemonteerd is (volgens de instructie van Benchcrafted). Dus heb ik toen de poten samengesteld. Ik had immers alle onderdelen daarvoor klaar liggen.
    IMG_0471 (1).jpgVoila, het onderstel begint zijn vorm te krijgen.
    Laatst gewijzigd door EdP; 15-11-18 om 17:58.

Een uitstekend foto verslag! Ook fijn dat je fout laat zien, zodat we er allemaal van kunnen leren.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

We gaan verder....

Even een kort zijsprongetje.
    Ik heb in het begin van deze draad verteld over de hardware die ik gebruik.
    Even een plaatje van de "wagon (of tail) vice" van HNT Gordon.
    IMG_E0449.jpg
    Terry is een schavenmaker, down under in Australië, die hele mooie dingen maakt. http://hntgordon.com.au/products/tail-vice
    De versie die ik ga toepassen is de vice met een slag van 150 mm. Ik kwam op het idee, nadat ik een video op YouTube had gezien waarin Tom Fidgen (van de unplugged Woodshop in Toronto) zo'n ding in een werkbank bouwt.
    Ik was gelijk verliefd....
    Hier komen nog meer foto's van hoor, maar ik wilde deze vice even apart onder de aandacht brengen. Op de foto hier heb ik de verpakking net open: het briefje met de installatie instructies ligt er onder.

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Zo, sukje hardware voorgesteld...verder bouwen....

Voordat ik de poot waar de spindel door moet kan afwerken, moet ik de crisscross monteren. Dan moet ik ook de klem - de zg. "chop" zelf klaar hebben (waar het contra deel van de crisscross in komt). Hier gaan we dus stevig afwijken van de werkvolgorde die gevolgd wordt door Will Meyers: dan is de bouw van de grote klem met bevestiging in het frame van de werkbank zo'n beetje het laatste onderdeel.

Allee, we hebben nog beuken
    IMG_0472.jpg
    Moeten we wel een beetje samenstellen om tot een breedte van ca. 200 mm te komen. Smaller is niet praktisch....dus hop: kalibreren, op lengte afkorten en lijmen.....Ik heb niet alle stappen vastgelegd, maar nadat de lijm was uitgehard, de sparingen op de zijkanten aan de onderzijde van de "chop" gezaagd met de decoupeerzaag i.v.m. controle! hij is 70 mm dik, 200 mm breed en hier (nog niet op lengte) ca. 800 mm lang. Dat was me te looiig om op de lintzaag te doen.
    De onderkant wel al afgeschuind. Ik heb 'm even laten poseren in de stand, waarmee hij straks tegen de poot komt te staan.
    IMG_0477.jpg
    't geeft een idee.....best wel fotogeniek, toch?

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

YouTube kan ook wel eens een foute keuze zijn....

Waar waren we ook weer gebleven.....
    Ah ja, monteren van de crisscross. Goed, gaan we mee verder. De twee geleideplaten die in de sparingen moeten komen gepast en de gaten voor de borgschroef voorgepriemd.
    IMG_0479.jpg
    De sparingen voor de scharnierpunten zaten er strak en haaks in. Maar ik was wat onzeker. Ik had alleen de geschreven instructie van Benchcrafted. Toen ben ik op YouTube gaan zoeken naar "monteren crisscross retro"...
    Foute beslissing.
    Ik kwam een video tegen van een spaanse (of mexicaanse) meubelmaker die de crisscross retro in een Roubo werkbank aan het bouwen was.
    Die legde dus na montage van de crisscross de chop op de poot, horizontaal op zaagbokken, om de speling te controleren tussen chop en poot.
    Mooi, dacht ik.....dat deed ik dus ook.
    IMG_0487.jpg
    Bij deze foto kijk je dus naar de voet (zie de sparing voor de onderste dwarsligger - die met de zwaluwstaart). Je ziet een spleetje van ongeveer 8-10 mm.
    Onze spaanse/mexicaanse vriend ziet hetzelfde en gaat de geleideplaten dieper in de sparingen van de crisscross leggen, zodat de bovenkant van de geleider gelijk komt te liggen met de bodem van de sparing.
    IMG_0480.jpg
    We hebben het hier over bijna 5 mm dik RVS.....
    Met als resultaat:
    IMG_0486.jpg
    Ja, na het verzinken van de geleideplaten ook bij mij het spleetje weg. Ikke blij......dus goede beslissing......nou nee.
    De crisscross is zo ontworpen dat de chop (de klembalk) ietsje voorover hangt: aan de bovenzijde sluit ie netjes aan op het werkvlak, onderaan heb je dan een kleine spleet. Zo klemt ie altijd optimaal daar waar ie goed moet klemmen: aan de bovenzijde.
    Via Pinterest kwam ik vandaag een video tegen van Benchcrafted zelf, waarin stap voor stap het monteren van een crisscross retro in een bestaande werkbank wordt getoond: de geleideplaten liggen gewoon op de bodem van de sparing: niks verdiept wegwerken.
    De moraal van dit verhaal: gewoon de instructie van de fabrikant volgen en je niet laten afleiden door andere informatie. Ik heb dit ondertussen gecorrigeerd middels een vulplaatje achter de geleideplaten.

Forum Rechten