brandstempel

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
had weer een opdracht voor een brandstempel. Deze keer op de machine gefreesd die John en ik mee hadden op de open dag hout.
Heb een filmpje van het frezen gemaakt. Geen houtbewerking maar voor de cnc geinteresseerden denk ik wel leuk om te zien.

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Paste dat halfronde stukje messing niet een kwartslag gedraaid in je freesklem? Dan kan je op twee vlakke kanten opspannen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Hij zit opgespant op vlakke kanten.
Ik frees (met de conventionele freesbank) eerst 2 vlakke kantjes aan de zijkant.
Deze korte stempel had misschien wel in de lengterichting in de klem gepast maar zodra ze wat langer zijn gaat dat niet meer.

Fotootje ter verduidelijking:
brandstempel detail.JPG
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hier erg blij met mijn nieuwe stempel...
Gisteren binnen gekregen en vandaag even getest!

DSC01352.jpg

DSC01353.jpg

Stempeltje van 15mm×15mm groot.
Mooi strak logo, en een goeie tip van Pascal was om het stempel in de Kolomboormachine te zetten en deze als pers te gebruiken.
Kan er later alsnog een handvat op zetten!
Eenmaal goed verhit kun je meerdere emblemen maken omdat de warmte erg lang in het stempel blijft zitten!

Bedankt Pascal :)
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Hallo Eric,

ben blij dat je er blij mee bent.
De logos die je gedrukt hebt zien er strak uit! Temperatuur gelijk perfect.
Mooi dat het bij jou net zo goed gaat als de test hier.

Groetjes,
Pascal
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Afgelopen week de laatste hand gelegd aan een grote brandstempel.
Formaat maar liefst 16x14cm met een heel complex logo.
Totale freestijd was iets langer dan verwacht.....11 uur

De klant wilde graag een verwarmingselement, dus deze stempel is uitgerust met een 1000Watt verwarmingselement.
De temperatuur is te regelen door een losse kast waarmee het voltage ingesteld kan worden.

Zit een pen in het midden waarmee de stempel in een klem of boorkolom gezet kan worden.
En 2 stevige handvatten om mee uit de hand te kunnen brandstempelen.

Leuk project om te doen! :)

gravure (2).jpg

verwarmingselement2.jpg

compleet2.jpg

compleet1.jpg

Een paar test drukjes op verschillende soorten hout:
test1.jpg

test2.jpg

En op karton:
test3.jpg
 

ckong85

Nieuw lid
23 dec 2018
2
0
Prachtig gemaakt, dat varkentje heb je knap gewassen. Je zou bijna denken dat het beestje lasergegraveerd is. Waarom heb je eigenlijk zo'n dikke messing plaat gebruikt? Voor de stevigheid van het stempel?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
bedankt voor de complimenten allemaal. :D

Waarom heb je eigenlijk zo'n dikke messing plaat gebruikt? Voor de stevigheid van het stempel?

Het blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn om zo'n grote plaat messing te vinden. De breedte (140mm) is groter dan stafmateriaal dat ik kon vinden
dus wordt het uit een plaat gezaagd. 10mm was waarschijnlijk ook wel genoeg geweest, maar plaat in deze dikte (15mm) kon ik voor
een geschikt bedrag kopen. En natuurlijk is wat dikker wel prettiger ivm de stevigheid / stabiliteit inderdaad.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
De afgelopen tijd een aantal brandstempels voor forumleden gefreesd.

Een brandstempel voor verwarmen met een gasvlam:
Brandstempel .jpg

En ook een electrische brandstempel gemaakt. Zelf alleen even getest, maar dit werkt erg fijn.
200Watt soldeerbout is prima voor dit formaat stempel.
DSC_1306.jpg

en test drukjes:
DSC_1302.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.