Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: brandstempel

Kun je mij vertellen welke soldeerbout je hiervoor hebt gebruikt?
    Lijkt mij een erg fijn model om dit toe te kunnen passen.
    "Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°."

We hebben hier de 200 Watt Toolcraft KB-200 van Conrad toegepast.

Groet John

Junior Member
    Ingeschreven
    Sep 2018
    Prachtig om te zien!

Ik heb ooit een brandstempel laten maken, die van aluminium was. Is een messing brandstempel erg anders?

Hoi Meron,

Hoe bevalt jouw Aluminium stempel? koelt deze niet te snel af?
    Messing verspaand mooier en geleid de warmte beter maar is aanzienlijk duurder, dus aluminium zou een mooi alternatief zijn.

Groet John

@john: ik gebruik hem maar incidenteel en dan voor maar een enkele afdruk. Daarvoor voldoet hij prima.

Dat is goed om te horen, ik denk dat we maar es moeten expirimenteren met Alu.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JOHN LAMERS Bekijk Berichten
    Dat is goed om te horen, ik denk dat we maar es moeten expirimenteren met Alu.
    OVerigens nog een aanvulling. De stempel is wel een behoorlijk dik blok. Waarschijnlijk omdat aluminium niet zo sterk is, is die dikte nodig om hem heel te houden als je er op drukt. Mede daardoor durf ik het niet aan hem in een soldeerbout te stoppen. Ik verwarm hem dan ook boven het gasfornuis.

Messing is ook niet zo sterk, maar een wat dikker blok helpt wel om genoeg warmtecapaciteit te hebben, hij mag namelijk tijdens het aandrukken tegen het hout niet zo ver afkoelen dat ie niks meer doet.
    Ten aanzien van het verspanen van aluminium, puur aluminium is inderdaad geen pretje, dan moet je behoorlijk hoge snijsnelheden hanteren om te voorkomen dat het gaat smeren (en met zo'n klein freesje kom je daar niet aan). Maar er zijn specifieke legeringen voor verspanen en die werken veel prettiger.
    Overigens zijn die brandstempels wel heel gaaf, die wil ik ook nog wel eens 1 laten maken, mooi gedaan en een fraaie manier om je werk te signeren.

Kan alleen maar zeggen, Vakman :-)

Forum Rechten