Kwaliteitsverschil MDF

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Zwaarder cq sterker is niet perse beter.
Het gaat er meer om dat je de plaat voor de juiste toepassing gebruikt.
bij de vakhandel heb je meer kans dat je een goed advies krijgt zodat je nog een keer terug komt.
(houd in je achterhoofd dat de prijs van de plaat niet niet het zelfde is als de marge van de verkoper hij kan aan de goedkopere soort best meer verdienen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe zwaarder de plaat des te sterker, indeling is per gewichtsklasse

Dat is alleen waar als de dikte ook gelijk is, ook hier zit nogal eens wat verschil in

De vraag is dus, hoe weet je nou of je een hardere plaat hebt of dat je een plaat hebt die bij wijze van spreke uit elkaar valt bij het bewerken
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals ik het nu zie is er weinig vergelijking mogelijk wat betreft de schaarste aan informatie die over het algemeen aangeboden wordt. Vaak moet je dit nog navragen.

Meest belangrijk zijn de E klasse waarbij een lage E klasse aanduid dat deze minder formaldehyde bevat. Beste is dus een E0 plaat.

Beste? In welk opzicht? Oh, minder formaldehyde-uitstoot. Da's bij MDF toch al niet zo'n issue - zeker niet in vergelijking met klassiek spaanplaat. Groot nadeel is wel dat de UF lijmen met minder formaldehyde ook gewoon minder sterk/duurzaam (in de _klassieke_ zin van het woord) zijn. Een laag-formaldehyde MDF is dus zeker niet de _beste_ MDF, hooguit de MDF met de minste uitstoot.

Er zijn idd grote verschillen in MDF (nog afgezien van de verschillen tussen MDF en 'HDF' en alles wat daar tussen ligt), maar zoals je zegt, slecht aan expliciete info te komen, zeker via bouwmarkten. Als je echt hoogwaardige MDF nodig hebt zul je naar een vakhandel moeten (zijn die er op MDF gebied - ja, maar veelal wel voornamelijk op professionele afnemers gericht), of beter nog, bij een producent specificaties opvragen, kiezen, en vervolgens vragen wie die specifieke platen levert...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Beste? In welk opzicht? Oh, minder formaldehyde-uitstoot. Da's bij MDF toch al niet zo'n issue - zeker niet in vergelijking met klassiek spaanplaat. Groot nadeel is wel dat de UF lijmen met minder formaldehyde ook gewoon minder sterk/duurzaam (in de _klassieke_ zin van het woord) zijn. Een laag-formaldehyde MDF is dus zeker niet de _beste_ MDF, hooguit de MDF met de minste uitstoot.

Er zijn idd grote verschillen in MDF (nog afgezien van de verschillen tussen MDF en 'HDF' en alles wat daar tussen ligt), maar zoals je zegt, slecht aan expliciete info te komen, zeker via bouwmarkten. Als je echt hoogwaardige MDF nodig hebt zul je naar een vakhandel moeten (zijn die er op MDF gebied - ja, maar veelal wel voornamelijk op professionele afnemers gericht), of beter nog, bij een producent specificaties opvragen, kiezen, en vervolgens vragen wie die specifieke platen levert...


Duidelijk maar dan zijn we weer terug bij af want om nou telkens bij een producent de gegevens op te vragen :(
Misschien interessant of er vanuit benadering van het forum iets mogelijk is dat een x fabrikant dit kan toelichten en in jip en janneke taal zodat ook de gebruiker die geen laboratorium achtergrond heeft weet waar hij/zij aan toe is ?!

Dat zou ook voordelig kunnen zijn voor een fabrikant als bijv. Medite
Want de gebruiker die nu nog voor een paar euro naar prakzis of gramma gaat zal dan wellicht wel kiezen voor een beter product

EDIT: daad bij het woord gevoegd, Medite een mail gestuurd, eens kijken of daar wat nuttigs uit komt
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Zonder dat ik mijzelf heel fanatiek in deze discussie wil mengen... Er is ontzettend veel verschil in MDF. Ik heb hier dagelijks mee te maken (calculator interieurbouwer).

Als ik in een aanvraag MDF tegenkom, ga ik eerst kijken wat de toepassing ervan is. Ten tweede kijk ik naar de beschikbare en benodigde afmetingen, het ene merk levert bijv. 244x122, een andere heeft 280x207 als standaard maat. Moet het MDF geplakt worden met HPL (meestal 305x130cm) kom ik vaak uit bij een leverancier van Fibrabel, die leveren 305x131cm in verschillende diktes (andere merken hebben vaak alleen 18mm dik in die maat). Moet het gespoten worden kies ik voor een MDF met grondeerfolie. Veel merken leveren dit, maar er zit ook tussen deze folies weer veel verschil. Een goede is Topan, die heeft een dikke grondeerfolie, zonder dat de basis van het MDF er als een soort bruine wolk doorheen komt zetten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hier als voorbeeld een bruto prijslijst (excl. BTW) van een van onze leveranciers. Deze zet de persing er vaak bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.