Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Kwaliteitsverschil MDF

Ik zie hier berichten over kwaliteitsverschil tussen de verschillende soorten spaanplaat en ook de verschillende soorten MDF. Met name het verschil in persing wordt genoemd.
    Nu heb ik van de week voor de verandering maar eens MDF gehaald bij een groothandel in bouwmateriaal i.p.v. bij de bouwmarkt. Ik schrok van de prijs (bijna 2x zoveel als bij de Gamma), en bovendien werd er niet op maat gezaagd
    Dat laatste is lastig gebleken en ik ga de volgende keer zeker een adres zoeken met een paneelzaag
    Maar los daarvan.
    Is het kwaliteitsverschil echt zodanig dat het de investering waard is. En waar merkt de eindgebruiker het kwaliteitsverschil in?
    (Ik gebruik het MDF voor mijn vakkenkast project waar ook een draadje voor is)

gandel

Re: Kwaliteitsverschil MDF

bij grotere persing zuigt de kopse kanten van het hout minder verf op.
    Draagkrachtiger (als boekenplank wordt de doorbuiging minder)
    Beter in verstek te zagen zonder dat de randen breken of kneusen.

Gewicht is zwaarder.

Je hebt ook nog HDF.

Ze hebben voordelen.
    Maar met de berwerking gaat het net iets zwaarder.
    Je merkt het bij zagen en frezen.
    Gaat er nets iets moeilijker erdoorheen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen.
    Er zit veel meer troep in en dit is de pest voor je gereedschap

Een tijdje geleden haalde ik mdf bij de Multimate omdat ik even snel een halve m2 moest hebben. tot mijn verbazing bleef die veel beter tijdens het frezen, geen splinters of happen aan het einde. Het was gewoon harder, maar tijdens het afwerken merkte ik wel dat dit voor m'n freesjes en beitels wel veeleisender was

Ik heb er net even de documentatie van een houtleverancier bij gepakt.

Er staan al meer dan 14 soorten mdf in, varierend in gewicht van 500 tot 830 kg/m3 en verschillende eigenschappen zoals vochtwerend (v313 groen), brandvertragend (rode plaat) met grondeerfolie, gemelamineerd enz.

Er zit echt heel veel verschil in, voor de diversen toepassingen.

En om het plaatje nog wat ondoorzichtiger te maken, Formaldehyde!!! de lijm die alles samenhoud bij o.a. Mdf. En dus krijg je ook af te rekenen met formaldehyde-emissie, daar word je er niet vrolijk van.
    Gelukkig bestaat er ook Formaldehyde arme Mdf plaat, en Formaldehyde vrije Mdf plaat, de Medite Ecologique.

Een absoluut topmerk van Mdf plaat is Medite, met de Medite Plus als één van hun topproducten, hier kan je al eens een schroef indraaien die komt er gegarandeerd niet meer uit.
    Zoals ze ook een Mdf plaat fabriceren voor buitengebruik :shock: de Medite Exterior!

Voor elk wat wils dus, de Medite Ecologique gebruiken we regelmatig voor de opbouw van tentoonstellingen in de Musea, de platen zijn wat duurder, maar zijn excellent af te werken, en heel belangrijk voor ons, we hebben geen last van formaldehyde-emissie.

Mvg,

André

Ik meen gelezen te hebben, dat bouwmarkt mdf aan striktere emissienormen van formaldehyde moet voldoen dan de platen die de vakmensen kopen bij de groothandels. Met andere woorden, in de profi mdf zit veel meer ongezonde rommel.

Er zit zeker veel verschil in mdf, om een indruk te krijgen;http://www.baars-bloemhoff.nl/dragers/
    Wij gebruiken vaak verschillende soorten mdf en dan merk je dat er zeker veel verschil in zit.
    Gebruik bij veel freeswerk altijd hm mesjes, mdf is slecht voor de standtijd van je frezen en zagen.

Er zijn inderdaad vele kwaliteiten en soorten, van evenzovele producenten en leveranciers.

Zelf heb ik jaren met medite MDF gewerkt, en nu komt zelfs deze rommel de werkplaats niet meer in. Als standaard MDF heb ik tegenwoordig het V313 (groen/vochtwerend). kopkanten schuren met korel 120, en zo over te schilderen/spuiten. Je ziet dan ook echt geen verschil met de vlakke kant of de kopkant. Het schuren zelf gaat ook veel sneller dan bij een medite plaat.

Tot slot houden schroeven in de kopkanten ook veel beter. Ik gebruik veelal schroeven met de maat 3 x 40 met een tork-kopje, en kan deze zonder voorboren/verzinken verwerken zonder dat de dikte kanten scheuren, of de dat de plaat opbold op de plek van de schroeven.

Kortom, een mooi product, dat me veel tijd bespaard!

Inmiddels 4 jaar verder, er kan dus een hoop veranderd zijn.
    Eerdaags moet mijn werkbank vorm gaan krijgen en die wordt afgewerkt met 2 laten MDF, dat was de vorige bank ook en dat was goed bevallen

Nu lees in dit draadje dat groene MDF beter/prettiger werkt, is dit ook harder ?
    Medite levert ook een exterieur plaat, is dat hetzelfde als vochtwerende plaat of toch anders

Hoe weet je of een plaat harder of minder hard is (kwaliteit vs. bouwmarkt zegmaar) ik bedoel dat je het bij bedrijf X haalt wil natuurlijk niet zeggen dat je een betere plaat krijgt, hoe kom je daar dan achter ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Hoe weet je of een plaat harder of minder hard is (kwaliteit vs. bouwmarkt zegmaar) ik bedoel dat je het bij bedrijf X haalt wil natuurlijk niet zeggen dat je een betere plaat krijgt, hoe kom je daar dan achter ?
    Technische fiche opvragen bij de handelaar.

Forum Rechten