upgrade microfilter

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Iedereen kent het wel, de afzuigunits met stoffen zakken, dat in begin goed lijken te gaan maar na een tijdje kom je er al snel achter dat er heel veel zichtbare, en nog erger onzichtbare, fijnstof door de zakken komt. Na veel opzoekwerk kom je er dan achter dat de stoffen zakken tot 30 micron filteren. Veel efficienter is dan een microfilter. Ik wil nu een microfilter aanschaffen, maar bij mijn zoektocht kom ik heel veel verschillende modellen tegen, met uiterlijk zo goed als geen verschil (de meesten lijken wel precies allemaal dezelfde chinezen te zijn??). Met de specificaties dat erbij staan kom je ook al niet veel verder, meestal zijn dit enkel ruwe afmetingen en als er dan al gegevens qua micron filtratie of m² oppervlakte materiaal staan dan is het nog maar gokken tot op hoeveel % er gefilterd wordt volgens een bepaalde micron niveau en hoe eerlijk deze gegevens allemaal zijn.


Volgende modellen ben ik allemaal al tegengekomen, maar weet iemand wat de grote verschillen ertussen zijn? Als je de prijs bekijkt, dan vermoed ik dat er qua filtratie toch wel een verschil moet zijn, of zou dit vooral branding zijn dat je dan betaalt?


Filterdiahoogte µm prijs
HBM model 25261120
Holzmann ABS FF25062,51180-230
Bernardo FP 250594195-270
Hans schreiner/Axminster/AWEDE FM300B48 (binnen) - 50 (buiten)6811,96175-200
Wynn 35A274NANO200$
Axminster/Donaldson TX6280
(specs sheet)
300
Grizzly H57831270

Alfarimini filters
alfarimini_filters.jpg


Prijs kwaliteit zou ik denken dat de Wynn de bovenhand heeft. Spijtig genoeg is deze volgens mij niet beschikbaar in europa. ik vind het wel straf dat deze tot 0,5 micron zou filteren voor "maar" 188$ ter vergelijking met de overige filters.
Ik weet dat vele forumleden een HBM model 2 filter hebben en dat deze hen allemaal wel bevalt. Maar stel dat de holzmann, bernardo of de FM300B effectief beter filteren en een groter filteroppervlak hebben, dan lijkt de meerprijs het wel waard te zijn om naar die filters te kijken.


Dan heb je ook nog de alfarimini filters. Deze zijn een pak duurder (buiten budget natuurlijk). Zijn deze dan zoveel beter, ze hebben natuurlijk wel een groter filteroppervlak.


Als iemand meer/juistere info of ervaringen heeft over verschillende type filters, dan mogen deze gerust meegedeeld worden.


ps: een stofmasker zal ik altijd wel blijven gebruiken aangezien de extra fijne deeltjes toch nog het gevaarlijkst zijn voor onze longen
 

Rube

Actieve deelnemer
12 okt 2017
117
4
Amersfoort
Ik ben ook zeer benieuwd naar de reacties op dit topic! Heb zelf naast jouw lijst ook de jet vortex in gedachten.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alles is beter dan de stofzak, daar vliegt alle fijnstof namelijk dwars doorheen.
De zogenaamde fijnfilters houden helaas slechts deeltjes vanaf 1 micron tegen, dat is wel behoorlijk beter maar eigenlijk nog niet voldoende.
Het 'Wynn' filter ken ik zo niet, ze geven MERV 15 aan, wat onvoldoende is. Alfarimini is redelijk:99,5 % 0,2 tot 2 micron.
Er is veel ( Chinese) rommel op de markt, waarbij ik niet wil zeggen dat door jou genoemde filter daar vandaan komen.
Ik vertrouw alleen gecertificeerde ( volgens ISO 16890, EN 779 of ASHRAE 52.2 norm) filters.
Ik heb dagelijks te maken met filter ontwikkeling, testen ( volgens ISO) en onderzoek.
Een mooi topic wat aansluit op de fijnstofproblematiek in onze werkplaatsen.
Ik zal me de komende tijd ook eens verdiepen in het filteren van de uitblaaslucht van de afzuigers.
Ik werk aan een fijnstoffilter ( met beschermend voorfilter) oplossing van dezelfde filterklasse als in de luchtreiniger die ik ontwikkeld heb.
Zo kan de lucht veilig gerecirculeerd worden.
Maar voorop staat persoonlijke adembescherming, een mondkapje alleen is echt onvoldoende.

Groet,

Kor
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ik heb via Kor een filterset gekocht om zelf een uitstroomfilter voor mijn afzuiger te bouwen. Deze vergelijkbaar met die uit het fijnstof filter. Ik heb een globaal ontwerp maar ik ga het pas in de praktijk brengen als ik alle componenten heb. Helaas is er vorige maand iets mis gegaan met de bestelling van de cycloon. Hierdoor moet ik wat langer wachten. Ik zal binnen kort ook eens een topic openen waarin ik het een en ander zal delen.
 

lajansen64

Nieuw lid
21 dec 2010
1
0
Leiden
Verhelderend! Ik heb overmatig stof door a - een vuile stofzak op mijn afzuigunit en b: omdat de unit een verdieping hoger staat. En dus heb ik besloten om de unit weer naar beneden te halen en er een Holzmann microfilter (dank voor alle links aan lefte!) op te zetten. Lost dat alles op? Nee! Maar het is denk ik wel een verbetering. En optimale oplossingen (zuiver-lucht-afzuiging of zelf een ingenieuze oplossing bouwen) kan een meubelmaker zich niet permitteren. Alas!
Maar toch, het forum heeft mij een stap vooruit gebracht, heldere info is soms moeilijk te vinden.
Ik heb het filter in België gekocht bij Alphametal.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Felder heeft het volgende voor 296 Euro incl BTW

Patronenstoffiltersysteem, Polyestervlies


Speciale stofzak voor een groot stof*aandeel van de afzuiglucht
Hoogte: 1200 mm
Filteroppervlak 13,1 m²
Stofklasse M (categorie C)
Voor FELDER® standaard afzuigsysteem AF 22, 16, 14

Diameter: 480 mm


Ik heb dit op mijn AF 16 en het werkt prima.

Gropeten, Hans


 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hans,

Op zich een hele verbetering ten opzichte van het werken met een stofzak, maar nog steeds spuit het fijnstof je werkplaats in.
Bovengenoemde filtertypen houden slecht deeltjes>1 micron tegen, tenminste als de filters doen wat gezegd wordt.
Hoe weet je dat het prima werkt? fijnstof zie je namelijk niet.
En dat ik juist het verraderlijke.

Groet, Kor
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo Kor,Ik ben uiteraard overvraagd of dat micro filter patroon doet wat Felder belooft (dat is een job voor de toezichtouder) maar ik begrijp dat dit filter in principe (in Nederland) geschikt is voor houtbewerking. Zie citaten hieronder. Als ik het verkeerd begrijp hoor ik het graag. Voor mij is het prima omdat er een enorme stap vooruit is gemaakt en ik nu geen merkbare hinder meer heb van houtstof.

Ik ben mij ervan bewust dai dit niet per se een goede oplossing is voor mensen met houtstofallergie, maar daar heb ik nu geen last van.

Naast dit filter heb ik nog een fijnstof filter van RP in de werkplaats hangen die hopelijk het rond-dwarrelende fijnstof vangt.


citaat 1

Stofklasse M - Medium

Maximale doorlatingsgraad < 0,1%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³
Deze stofklasse komt overeen met:

  • hout (zelfs eik),
  • verf,
  • kwartz
  • gips


Citaat 2

Voor een indeling in één van de genoemde klassen geldt dat een stofzuiger aan zowel de eisen m.b.t. de minimale capaciteit voor die klasse moet voldoen als aan de eis dat het minimale TNO uurlabel behorende bij die klasse is behaald. Alle stofzuigers met een label A, B of C zijn ook geschikt voor bewerkingen in hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.