Cycloon afzuiging

sander wille

Nieuw lid
4 jan 2016
3
0
Beste houtbewerkers!

Voor mijn nieuwe atelier proper te houden zou ik een afzuigsysteem willen installeren. Cycloon afzuiging lijkt mij de beste optie in mijn geval.
Natuurlijk zijn die niet overal te verkrijgen. Alsook viel me op dat deze veel duurder zijn bij ons dan in Amerika. Vb de Laguna cflux 1 is 1200 dollar. Bij baptist is deze 1750 euro. Toch wel een serieus verschil.
Op deze Duitse website vind je een JET cycloonafzuiging terug.

( https://www.holzundlicht.de/Maschin...kraft-Staubabscheider--3231.htmll?language=de )

Lijken me allebei wel degelijke machines. De jet iets minder qua kracht.
Maar in hoever je dit merkt, geen idee.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met dergelijke afzuigsystemen.
Baptist is dichtbij en goede service in mijn opinie.
De Duitse website geen ervaring maar prijsticket ligt iets lager.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je zelf bouwt en tweedehands apparatuur gebruikt, kan het goedkoper. Maar dan heb je geen service, natuurlijk.
Mijn ervaring met een cycloon + 3 pk afzuiger met dubbel fijnstoffilter zijn in ieder geval positief. Je kunt altijd eens komen kijken, ik zit ook dichtbij Baptist...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als je nog een paar week geduld hebt kan ik vertellen hoe de Laguna mij bevalt.
ik ga morgen machines verhuizen naar mijn nieuwe werkplaats en daar komt in de loop van december de Laguna ook.
ik heb de machine goed bekeken bij baptist, en vind hem er wel heel goed uitzien.


groet john
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo, ik heb geen cycloon maar wel een fijnstoffilter en 3 pk afzuiging (Felder). Verder onderhand een paar metingen aan luchtsnelheid door een buizensysteempje en dan valt het nog niet mee om 20 a 25 m/s bj de afzuigmond te halen. Maw, let goed op voldoende afzuigcapaciteit in samenhang met de lengte van het afzuigkanaal.

Een cycloon heeft wellicht als voordeel dat de spaanders niet in een plastic zak maar in een vat kunnen vallen maar of dat nu zo'n groot verschil maakt in het gebruik heb ik niet scherp. Ik ben wel reuze tevreden met het fijnstoffilter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
voordeel cycloon tov gewone afzuiger.
De zuigkracht blijft altijd 100% omdat de filters niet vol stof komen en de stofzak niet vol raakt waardoor er geen lucht meer door kan.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
voordeel cycloon tov gewone afzuiger.
De zuigkracht blijft altijd 100% omdat de filters niet vol stof komen en de stofzak niet vol raakt waardoor er geen lucht meer door kan.

?? Dat lijkt mij een beetje overdreven gesteld.. want als je bij het fijnstoffilter het borstelmechaniek hebt draai je het heel eenvoudig schoon in seconden. (bij een stofzak gaat dat minder eenvoudig, maar dat raad ik niet aan)

Ik geloof wel dat een cycloon als voorreiniger zijn nut heeft (grove delen afvangen, fijn stof doorlaten) alleen vraag ik mij af hoe groot dat nut is tov de extra investering of plaatsruimte. Voor mij hoeft dat dus niet en het fijnstoffilter wel.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nu krijg je alle stof in je fijnfilter dus ook de grove delen.
Die perforeren de filter en dan gaat hij fijnstof lekken.
Ook geeft het een dikke koek van stof in je filter die je er niet even uitborsteld.
Dat zit nog best vast.
Met mijn cycloon haal im ongeveer 99% van alle stof uit de filter.
Alles wat daar nog in komt borstel ik zo weg.
Filter blijft zo heel en ik heb altijd 100% zuigkracht omdat het fijnstoffilter schoon blijft.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Nu krijg je alle stof in je fijnfilter dus ook de grove delen.
Die perforeren de filter en dan gaat hij fijnstof lekken.
Ook geeft het een dikke koek van stof in je filter die je er niet even uitborsteld.
Dat zit nog best vast.
Met mijn cycloon haal im ongeveer 99% van alle stof uit de filter.
Alles wat daar nog in komt borstel ik zo weg.
Filter blijft zo heel en ik heb altijd 100% zuigkracht omdat het fijnstoffilter schoon blijft.


OK, ik snap je verhaal, ik ga het komende jaar zien op welke manier ik tegen dat probleem aanloop. Groeten, Hans

PS ik vergat te vertellen dat ik de afgelopen 5 jaar een JET 1300 afzuiger had met stofzak (plm 1,5 pk) en max 1000 m/3/uur waar bij het probleem hierboven zich helemaal niet voordeed maar wel dat de zuigcapaciteit enorm terugliep als je er een paar meter slang of 100 mm buis aan monteerde. Ik investeerde dus liever in extra capaciteit (3PK)..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.