Tips aankoop afkortzaag

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Beste houtbewerkers,

ik wil een nieuwe afkortzaag. Heb lang een metabo 216 mm gehad, tot die kuren kreeg. Daarna een exemplaar van de Lidl, maar daar heb ik spijt van. Laatste hoekje van de balk gaat er niet af, zaag lijkt net te kort om helemaal door het hout heen te gaan. Hoogte hout is niet hoog genoeg, niet super precies en het hout splintert vanaf het begin enorm.

Gevalletje goedkoop = .........

Nu maar iets meer uitgeven. Zit te kijken naar [h=3]Makita LS1018L[/h]maar die is met 375 nog behoorlijk duur en boven budget.
Alternatief kan zijn
- [FONT=&quot]Scheppach HM120L
[/FONT]
- [FONT=&quot]Metabo KGS 254 M
[/FONT]

ik heb veel gereedschap van makita en altijd erg tevreden. Maar die is 100 tot 200 euro duurder dan de alternatieven. Is dat het waard?


gebruik het vooral voor verbouwingen. Lijstwerk rond kozijnen. HSB wanden binnenwanden. Maar later ook voor buitenmeubels en wellicht zelfs binnenmeubels.

Groot blad, trekfunctie en laser is minimaal.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Groet, Peter
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Niet vervelend bedoeld, maar gebruik de search even. Dit onderwerp is al veelvuldig aan bod geweest en dan heb je al veel relevante info te pakken. Eventuele detail vragen kan je natuurlijk aanvullend nog stellen.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb het forum via de zoekfunctie uitgeplozen, en ben er nog niet uit. Weet inmiddels wel dat stangen en geleiding een isseu is. Stangen naar achteren is idd irritant en kost veel ruimte. Liever niet dus.

misschien dat anderen wel een inhoudelijke mening hebben die ze kwijt willen?
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Bedankt orgelvriend. Zo ziet het er idd naar uit. Heb jij ervaring met 1 van die twee DeWalt?

@sereN
Wat maakt de Ryobi een goed alternatief? Heb je hem wel eens gebruikt?
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Klinkt herkenbaar. De lidl zaag heeft ook een flinke toeter om weg te zetten. Das echt niet praktisch. En zo vaak hoef ik geen 30 cm te zagen.

De walt heeft een systeem waarbij het minder uitsteekt. Dat lijkt me een mooi compromis. Maar zitten daar ook nadelen aan? Of lever ik op ander vlak in?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heb je al een echt goed zaagblad op de lidl zaag geprobeerd??
Meestal zijn de bijgeleverde bladen niet al te best van kwaliteit.
Ik zou een geschikt zaagblad voor jou toepassing kopen.
Levert dit niet het gewenste resultaat op, dan kun je dit blad altijd nog op je nieuwe machine monteren :)
Verder is het niet helemaal doorzagen van je materiaal makkelijk op te lossen door een strookje hout van een paar mm op de achterste fence te monteren.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ik heb de DW770 een paar jaar nu en het is een zaag die goed en makkelijk afstelbaar is. Met een zaagblad van Ecotools realiseer je een zeer strakke en zuivere haakse zaagsnede. Ik gebruik hem voor precisiewerk naar tevredenheid.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Dat is nog wel een goed idee Wupsie. Al merk ik dat ik er al een beetje klaar mee ben.

Orgelvriend, is de maatvoering (dikte hout, breedte) te zagen een belemmering? Of heb je daar nooit last van met jouw werk?
Heb je nog een speciaal merk van ecotools?
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Max. 60 mm diepte/hoogte en 305 mm over de trekstangen. Ik zaag vooral eiken en dat gaat prima. Van ecotools heb ik de industriële versie. Is absoluut top.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@sereN
Wat maakt de Ryobi een goed alternatief? Heb je hem wel eens gebruikt?

Zoek op dit forum (en elders online) maar eens naar de Ryobi, hij wordt overal goed aangeschreven (voor het geld). Hier op het forum werd zelfs beweerd dat het verschil met een Kapex (prijskaartje ~x4) moeilijk waarneembaar is (door een lid dat ze beide heeft).
Ikzelf heb hem nog niet gebruikt. Stond vooraan mijn lijstje moest ik er een nieuwe kopen, maar kon opeens voordelig een 2de handse Kapex overnemen, dus die is het dan geworden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.