houten schuur op stalen I profiel of in H profiel

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Er is nog een mogelijkheid, je kunt in de IPE een houten balk maken paar gaatjes in de flens houtdraadboutje om hem vast te zetten. Dan kun je daarna met balkschoenen de andere balken ertussen plaatsen. Dit maakt het geheel "stijf" en het schilt in hoogte.

Succes.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wat kosten die palen ongeveer? zijn die goedkoper van een regulier systeem.
er zitten punten aan die palen voor het genereren van druk draagvermogen lijkt me dat niet wenselijk


ik zou ook staal verwachten onder de gevels waar je je dakbalklaag op laat rusten
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
de schroefpalen van 5 tot 7 meter komen op ongeveer 400 incl plaatsen, wel prijzig maar ook erg stabiel, ze komen op de eerste zandlaag volgens de sondering er wordt geschroefd tot een bepaald weerstandsniveau.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Afhankelijk van de verbinding tussen het hout en de H-balken, als je de krachten niet direct het lijf in brengt, introduceer je de krachten vooral in de flens ipv het lijf.
mijn voorkeur zou uitgaan naar I profielen vanwege gewichtsbesparing (zie mijn eerdere bericht) aangezien er ook geen zijdelingse kracht op komt, en de houten balken erop (of erin met een verbinding op het lijf)
Als ik je goed begrijp is er alleen kracht naar beneden en hoef ik me geen zorgen te maken over instabiliteit van de IPE profielen ondanks dat er maar een "smalle" basis is.

9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95IPE_3.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
IPE profielen zijn inderdaad een stuk minder stabiel die zijn gevoelig voor kip (dat is het wegknikken van de op druk belaste flens)
Maar ik neem aan dat ze zijn berekend voor je dus zullen ze beide voldoen.

zelf zou ik voor een betonnen balkje gaan.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
*UPDATE*

de schroefpalen zitten erin en de HEA 140 balken worden gegalvaniseerd en zijn onderweg.

Vrinden, voor de bouw van de schuur, ja ik weet het slecht bouwseizoen nu...en dan begin ik pas over anderhalve week....ben op zoek naar een randsealer die verwerkt kan worden bij een paar graden boven nul...veel warmer is het niet meer over een paar weken.

Ik bouw in een hoek van 2 garages, waar ik niet tegenaan mag/kan bouwen dus wordt er iets van 10 centimeter vanaf en de houtskelet constructie krijgt aan de buitenkant 12mm betonplex wat ik extra wil beschermen door de rand te sealen.

Helaas kan ik de wanden en vloer niet binnen maken, wordt te zwaar en is te groot, dus ben ik afhankelijk van de buitenlucht en het bijbehorende weer.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
01D77253-3348-4103-8996-F48077C39AD4.jpg

De HEA balken liggen inmiddels vast op de schroefpalen, vervolgens uitgegraven en hout besteld en vastgezet...

0C508EA1-95A2-4077-B8AF-D5BC05FE4A0F.jpg

Straks een laagje grind, misschien minder last van ongedierte. Volgende week komt de rest van het hout en gaan we opbouwen.

https://www.bison.nl/nl/thema/rubber-seal

Al die zwarte vlakken is Rubberseal
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.