Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25
    In dit geval is mijn advies een hea ipv een ipe.
    Wel laten verzinken.
    sometimes you just need a bigger hammer

verzinken stond bovenaan de lijst, bedankt voor de bevestiging

HEA en dan houtenbalk "erin" ?

Erop, dat is toch ook getekend in je 3D. Bij erin haal je teveel hout weg.
    sometimes you just need a bigger hammer

De I is instabiel en daar zal je iets op moeten verzinnen. Temeer omdat je er ook nog eens balken op gaat leggen. Plus je hebt hoogteverlies.

De H is veel stabieler. En wat Menkveld al schreef... deze kan meer zijdelingse krachten opvangen. Dat is bij jou echter niet nodig. Je kan de balken erin leggen zoals je getekend hebt. In theorie zou de "onderste uiterste vezel", waar de houtenbalken dan op liggen, om kunnen buigen. Maar dat zie ik niet gebeuren. We praten hier gelukkig over een schuur, niet over een spaceshuttle.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 08-11-18 om 21:52.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Als je de h balken niet op de einden kan krijgen, omdat dan de schroefpalen in je andere schuur terecht komen, kan je net zo goed de ipe nemen, daar die goedkoper zijn. Ik weet niet of je bevestigingsplaten voor de vloerbalken hebt voorzien? Als je zorgt voor voldoende ventilatie onder je vloer, gebeurt daar weinig mee. Zo worden vele stacaravans ook opgebouwd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Als je de h balken niet op de einden kan krijgen, omdat dan de schroefpalen in je andere schuur terecht komen, kan je net zo goed de ipe nemen, daar die goedkoper zijn. Ik weet niet of je bevestigingsplaten voor de vloerbalken hebt voorzien? Als je zorgt voor voldoende ventilatie onder je vloer, gebeurt daar weinig mee. Zo worden vele stacaravans ook opgebouwd.
    je bedoelt plaatjes waarmee het hout wordt geklemd op de stalen profielen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Ik kan de bijlagen niet openen.
    Ik heb ze er opnieuw opgezet, ik heb ze nu wel gewoon zichtbaar

Zelf 18 jaar geleden ook mijn eigen schuur gebouwd. 3 x 7 meter. Beide H-balken (10 cm hoog(?)) ook elk 3x ondersteund. De h-balken ongeveer 50 cm van de zijkanten gehouden. Volgens mij had ik 120 x 44 balken (erop) gebruikt.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Vaak las je op de balken recht op staande plaatjes met een of twee gaten erin, zodat je balken aan de staalconstructie vast zitten. Dit doe je voor de balken naar de verzinkerij gaan.

Afhankelijk van de verbinding tussen het hout en de H-balken, als je de krachten niet direct het lijf in brengt, introduceer je de krachten vooral in de flens ipv het lijf.
    mijn voorkeur zou uitgaan naar I profielen vanwege gewichtsbesparing (zie mijn eerdere bericht) aangezien er ook geen zijdelingse kracht op komt, en de houten balken erop (of erin met een verbinding op het lijf)
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Forum Rechten