Begin van CNC en de zoektocht

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Status update na ongeveer 8 à 10 uur bouwen:

0A9749B8-BFC2-4262-AD78-DD03206BBB43.jpeg

Volgende halte is stap 5 van 10, aandrijving van de X-as en Y-as. Aandrijving van de Z-as is al gereed.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met de machine.
Duurt bij mij nog wel even denk ik, verwacht levering ergens eind januari.
Ik zit zelf ook al een tijdje te kijken om de killerbee te bestellen, dan wel zonder motors zodat ik er zelf closed loop motors bij kan bestellen.
Ik heb 'm dus ook zonder motor gekocht, en de spindel uit China laten komen. Beetje risicovol, maar in ieder geval is'ie binnen. Closed loop leek me voor de spindel zelf niet van heel groot belang, wel voor de stappenmotoren. Maar hier wreekt zich wellicht mijn onkunde.

@Jogchum wat betreft het verrijdbaar maken van de machine, je kunt kijken naar wielen als deze
Dank voor de link! Ik heb er even naar gekeken, maar is toch wel aan de prijs, en niet heel handig als je elk wiel apart moet stellen. Geeft ook torsie in de tafel, zou ik denken, omdat je niet alle .wielen tegelijk kunt opkrikken.

Ik heb een andere constructie uitgetekend, waarbij alle wielen in één keer naar beneden worden gedrukt. Als je FreeCAD hebt, kan ik de tekening hier wel plaatsen.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik heb 'm dus ook zonder motor gekocht, en de spindel uit China laten komen. Beetje risicovol, maar in ieder geval is'ie binnen. Closed loop leek me voor de spindel zelf niet van heel groot belang, wel voor de stappenmotoren. Maar hier wreekt zich wellicht mijn onkunde.
Ik had het in dit geval inderdaad over de stappenmotoren, excuses voor de onduidelijkheid.
Ik heb zelf nog een nieuwe amb 1400 liggen dus die zou ik er gewoon gebruiken.

Dank voor de link! Ik heb er even naar gekeken, maar is toch wel aan de prijs, en niet heel handig als je elk wiel apart moet stellen. Geeft ook torsie in de tafel, zou ik denken, omdat je niet alle .wielen tegelijk kunt opkrikken.

Ik heb een andere constructie uitgetekend, waarbij alle wielen in één keer naar beneden worden gedrukt. Als je FreeCAD hebt, kan ik de tekening hier wel plaatsen.
Het zijn inderdaad niet de goedkoopste wielen. Ik weet niet hoeveel torsie er in de tafel komt in dit geval aangezien het hoogteverschil maar zeer minimaal hoeft te zijn natuurlijk.

Je mag altijd je design hier plaatsen kan iedereen wat aan hebben natuurlijk.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Je mag altijd je design hier plaatsen kan iedereen wat aan hebben natuurlijk.
Bijgaand de samengestelde tekening.

Ik heb de extensie moeten wijziging om het hier geplaatst te krijgen: je moet daarom die wijzigen van .txt naar FCStd, voor je het in Freecad kunt openen .

Er zijn nogal wat onderdelen, dus ik laat het eerst hierbij. Mocht er iemand daar belang bij hebben, dan plaats ik die ook graag hier natuurlijk.
 

Bijlagen

  • Tafel-CNC-assembly.txt
    168,2 KB · Weergaven: 14

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ik ga grbl gebruiken als gcode processor. Dat draait op een Aduino Uno, met daarboven een CNC Shield.

grbl kan ook het #RPM van de spindel regelen, maar ik zie op het enige CN-shield dat ik vind (b.v. hier) geen contacten voor het regelen van het #RPM. Wel spindel aan, spindel uit, spindel richting, maar niet de snelheid.

Kijk ik verkeerd, is er een ander shield wat die pennen wel heeft, of kan het überhaupt niet (dat laatste weiger ik eigenlijk te geloven...)?

Ik hoor weer graag van jullie!
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Kijk even hier. Is de oorspronkelijke github-pagina van GRBL.

Mocht je het leuk vinden om zelf een Gcode-sender te bouwen in C# is dit misschien wat voor je. (heb ik een paar jaar geleden geschreven, en gebruik ikzelf nog steeds naar tevredenheid ;)) Zit alleen geen optie voor spindlespeed in omdat ik een Kress gebruik. Is met wat programmeerwerk natuurlijk wel in te bouwen.
 
Laatst bewerkt:

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Kijk even hier. Is de oorspronkelijke github-pagina van GRBL.
Dank! Daar worden inderdaad mogelijkheden gepresenteerd om de spindelsnelheid te regelen.
Mocht je het leuk vinden om zelf een Gcode-sender te bouwen in C# is dit misschien wat voor je. (heb ik een paar jaar geleden geschreven, en gebruik ikzelf nog steeds naar tevredenheid ;)) Zit alleen geen optie voor spindlespeed in omdat ik een Kress gebruik. Is met wat programmeerwerk natuurlijk wel in te bouwen.
Dank voordit aanbod! Alleen heb ik geen ervaring in C# (wel wat in C, al is dat lang geleden). Ik zit ook niet op Windows (al zo'n 20 jaar geleden vaarwel gezegd....) maar op Linux (opensuse Tmbleweed, om precies te zijn). Dus ombouwen wordt nog best een klus, waar ik (met de bouw van de Killerbee en die vervolgens inzetten voor het betimmerenvan mijn schip) voorlopig geen tijd voor lijk te hebben....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.