Begin van CNC en de zoektocht

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt die naam wel? Ik kan op het web enkel een Poolse Audi-club vinden…

Verder: Op YouTube is Savvas Papasavva bezig met het (her)bouwen van een CNC. Zijn besturingskast zou je kunnen interesseren…

Aanvulling: Omdat Savvas twee kanalen heeft, bij deze de playlist met de besturingskast-video's:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL2BAg3oCto_RZTiFZaYA8PHUU-14FUi18


Nee die naam klopt niet, het is Audiomanics, oftewel Kees Soeters
Als Kees het maakt is het zeker goed, ga je het spul bij hem ophalen ? hij nog wel wat andere leuke dingen staan (laser bijv.)
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Inderdaad een klein typfoutje gemaakt in de naam. Misschien komt dit wel doordat ik zelf een audiomaniac ben.

Ga het spul niet ophalen. Hij stopt het in een doosje en laat het bij mij bezorgen. De afstand is jammer genoeg een klein beetje te ver. 425 km oftewel een kleine 5 uur rijden enkele rit.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Goed dat je het plaatwerk op maat laat maken, dat scheelt je echt veel tijd.
voor wat betreft de voedingspanningen schreef je volgens mij iets wat niet klopt.
je schreef dat de drivers op 24 volt draaien en de motoren op 48.
bij stappenmotordrivers sluit je een voeding aan voor de motoren, op die spanning werkt de driver ook je hoeft daar dus geen aparte 24 volt voeding bij.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
De keuze voor het plaatwerk op maat te laten maken was in principe gemakkelijk gemaakt. Als je nog geen cnc hebt dan heb je onnauwkeurigheden en die wil ik zoveel mogelijk vermijden.

Wat betreft de drivers heb je absoluut gelijk. Hier heb ik voldoende met de 48 volt. Geen idee waar ik dit heb gehaald. Nog druk bezig met een elektrisch schema uit te tekenen. Alle elementen moeten hierop vermeld staan en iedere kabel wil ik ook vermeld zien. Het is een beetje een uitdaging. Gelukkig is er een handleiding door iemand gemaakt betreffende de open source frees. Ben echt tevreden met mijn keuze voor deze frees.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Waneer komen de eerste foto's :)

CNCZONE Route.jpg

Op aanvraag hierbij de eerste foto van de frees en hoe hij er zal uitzien. Heb deze foto even van het cnc-zone forum geplukt. Het heeft al een eerste impressie.
Van zodra de eerste bestellingen binnen komen zal ik natuurlijk de unboxing met jullie delen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik blijf dit volgen! Zie net dat je van Diksmuide bent, dat is wel heel dichtbij en handig als ik uiteindelijk ook een beslissing neem :p
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb in de basis ongeveer dezelfde machine gemaakt als op het plaatje. Alleen de 2 lange zijbalke heb ik zwevend gemaakt boven het bed. Zo kan ik grotere stukken hout (zelfs plaat 244x122) op de machine kwijt.
:D

En het bevalt me best
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Super cool :p ziet er netjes uit

Ik ben ook aangenaam verrast met de kwaliteit. Zelf had ik dit zeker niet op zo'n korte termijn kunnen fabriceren. Ik heb absoluut geen spijt dat ik dit onderdeel heb uitgegeven.

Volgende pakketjes zijn momenteel nog onderweg:
- profielen
- profielverbindingen
- lineaire geleidingen incl wagentjes
- kogelspindels incl toebehoren

In principe zou ik met deze onderdelen het mechanische gedeelte moeten kunnen opbouwen. Of althans dat hoop ik toch.
Ik zal ergens wel nog onderdelen vergeten zijn, maar dan kan ik deze bestellen.

De planning die ik voor mezelf heb opgemaakt is de volgende:
- De mechanische bouw wil ik vanaf dat de profielen zijn ontvangen starten. Het doel is dit klaar te hebben tegen het kerstverlof (ongeveer een maand)
- terwijl ik dit bouw wil ik ook graag alle elektrische onderdelen verzamelen
- De elektronica had ik graag tijdens het kerstverlof gestart. Ik hoop hier zo ver mogelijk mee te komen, maar helemaal klaar zijn wordt moeilijk vrees ik.

Daarna volgt natuurlijk nog de connectie met de pc en de programmatie van de software.

Wat de elektronica betreft wil ik dit langzaam doen en alles eerst doormeten. Waarschijnlijk ook een paar testopstellingen maken.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Ziet er echt netjes uit. Respect dat je hem zelf gaat maken! kan me voorstellen dat het nu wel heel erg gaat kriebelen...
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ziet er echt netjes uit. Respect dat je hem zelf gaat maken! kan me voorstellen dat het nu wel heel erg gaat kriebelen...

De platen heb ik gewoon gekocht en zijn ontworpen door Kees van cnczone evenals de rest van de machine. Ik moet voor een groot deel maar assembleren. Maar voor mij is dit ook een uitdaging. Vooral omdat een stap voor stap handleiding niet echt beschikbaar is. Dit weekend de verdere unboxing van enkele leveringen en de montage van enkele subassemblages. Jammer genoeg zijn de profielen nog niet binnen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Vandaag even aan het spelen met sensoren. Meerbepaald een proximity sensor.

Hoe werkt een normaal open contact?
De stroom wordt doorgelaten door de sensor indien hij niets voelt. Indien hij de nabijheid voelt van iets (hier mijn schroevendraaier) heeft hij contact en laat hij de stroom door.
Om het wat visueler te maken heb ik er een even een ledstrip aan bevestigd.

IMG_0338.jpg

Altijd leuk als een testopstelling werkt.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Vandaag een heuglijke dag. De profielen zijn binnen. Dan kon ik toch niet anders of al even een eerste opstelling te maken niet.

IMG_0341.jpg


Dit heeft je al een idee over de grootte waarmee we te maken hebben.
En wat zijn die profielen loeizwaar.
Hopelijk kan ik zondag al een beetje verder met de profielen bewerken en al de eerste onderdelen in elkaar vijzen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.