Begin van CNC en de zoektocht

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat betreft de high z had ik al gedacht om een subframe te maken. Maar blijkbaar zijn er nog andere defecten aan deze machine zoals de ronde geleidingen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@Toxic. Bedankt voor het voorstel om bij jou te komen frezen. Welke machine heb jij en waarom heb je deze gekozen?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Denk dat het idd voordeliger is om zelf te bouwen. en dan ook nog een steviger geheel te verkrijgen.
Op cnczone word zeer regelmatig gebruikt materiaal aangeboden.
Stond verleden week nog een post op met van die profielen waarmee in de regel de basis opgebouwd word,
Werd iets meer dan de helft van nieuwprijs voor gevraagd, Ook liniare geleidingen kom je vaak genoeg tyegen, soms gebruikt maar ook wel gewoon nieuw restpartij. KO spindels zijn ook wel te vinden, Het is even zoeken maar daar is al wel herel veel geld te besparen. Elektronica zou ik wel gewoon nieuw kopen dat ontwikkeld toch nog best wel snel, en dan kan je een op elkaar afgestemde set aankopen. Een paar delen zou je moeten ( laten ) maken. Kom ik alweer op cnc zone, daar word best wel veel werk uitbesteed .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Toxic. Bedankt voor het voorstel om bij jou te komen frezen. Welke machine heb jij en waarom heb je deze gekozen?


Ik heb een zelfbouw machine die ik van iemand anders heb overgenomen maar voor een groot deel is gebouwd zoals ik hem zou bouwen
Dus hoge zijkanten en een platte brug ipv een platte tafel met hoge brug, hoge zijkanten geeft een stijvere tafel

Ik ga mijn machine rustig aan upgraden, een nieuwe besturingskaart heb ik al gekocht, volgende stap is andere motoren (closed loop)

Zelf ben ik ook nog beginner, je mag rustig eens komen kijken/snuffelen aan de machine
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Alles staat of valt bij de basis waar je op gaat bouwen, Veel portaal frezen worden opgebouwd uit profiel .
Stel dat je een oud machine bed zou kunnen vinden in de maat van wat je wilt hebben , dan heb je wel iets heel moois om vanaf te gaan bouwen.
Alleen het vervoeren van zo,n ding is op zijn minst een uitdaging te noemen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hier ben ik het niet direct mee eens, een loodzwaar gietijzer bed zorgt niet in zijn eentje voor een stijve machine.
alle verbindindingen moeten zo zijn geengineerd dat er zo wijnig mogelijk torsie in komt.
veel machines worden opgebouwd uit systeem profiel omdat die zo makkelijk zijn om mee te werken, maar het blijft altijd een compromis.
hoge zijkanten kan ook een voordeel zijn, maar als je op ander vlakken investeert in stijfheid is dat ook overbodig.
kijk maar naar het ontwerp van de datron m8 qube dit is 1 van de beste cnc portaal frezen die er te krijgen is.
maar het fantastische ontwerp van deze machine heeft wel een prijs!
kijk naar wat je wil en wat je daarbij nodig bent.
en als je er niet uit komt mag je zeker bij verschillende mensen op dit forum wel es langs komen om verschillende machines te testen en wat te proberen om te zien of het überhaupt wel iets voor je is en aan jouw verwachting voldoet zodat je niet een groot bedrag hoeft uit te geven om daar achter te komen.

En voor wat betreft zelfbouw, dit KAN een manier zijn om minder geld kwijt te zijn.
mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik meer geld kwijt ben maar wel voor betere machines.
Tenzij jij weet dat een shapeoko de max is wat jij nodig bent, ga jij waarschijnlijk geen shapeoko nabouwen voor een lagere prijs maar een betere machine voor het zelfde geld of meer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En voor wat betreft zelfbouw, dit KAN een manier zijn om minder geld kwijt te zijn.

Tenzij jij weet dat een shapeoko de max is wat jij nodig bent, ga jij waarschijnlijk geen shapeoko nabouwen voor een lagere prijs maar een betere machine voor het zelfde geld of meer.


Mooi gezegd John
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Niets is zo leuk dan je machine zelf te bouwen, maar dat is mijn persoonlijke mening.....

Maar als je snel(ler) "up and running" wilt zijn, zal kopen wellicht de uitkomst zijn. Het komt er volgens mij op neer wat je eigen gevoel zegt, wat je budget is, wat je mogelijkheden zijn om iets te fabriceren, maar bovendien: wat je doel met de machine is.

Ik neem aan dat je het strikt bij houtbewerken wilt houden (je spreekt over inlays), dus die 0.01 mm nauwkeurigheid is niet de eerste vereiste (of toch wel .....?). Beetje vaart op de machine is ook lekker, dus redelijk hoge versnelling en snelheid wil je waarschijnlijk wel hebben (echt? voor je hobby? of wordt het je werk?). Hoge snelheid in hout zeker haalbaar, maar als je machine net lekker kleine lettertjes staat te frezen met heel veel korte X-Y bewegingen: Blijft de machine dan ook op z'n plek? of is de kans groot dat het totale gevaarte er vandoor gaat omdat je te weinig massa hebt. Toch maar wat trager dan, of beetje gewicht eraan hangen?

Afmeting is ook belangrijk: Past die plaat die je wilt frezen er wel tussen? Of moet de plaat misschien onder de geleiding door? O jee, dan heb je een niet- of minder ondersteunde as. Dat gaat zakken vanwege te weinig stijfheid... maar hoe stijf moet stijf dan zijn? Welke grenzen in tolerantie worden gesteld? mag het ding 1 mm uitwijken? 0.1 mm? 0.01 mm? En is een zakking in y-richting erger dan verplaatsing in X- en/of Y-richting?

Moraal van het verhaal:Er zijn honderden vragen te stellen voordat je machine er staat als je zelf gaat (laten) bouwen. Al deze vragen worden vanzelf voor je beantwoord als je "gewoon" iets koopt :eek:

Wat ik in ieder geval iedere zelfbouwer wil meegeven: Volg je eigen gevoel, durf buiten de doos te denken en maak de fouten die gewoon gemaakt moeten worden.

Zo heeft mijn eigen machine een bed van beton (gewoon dat spul wat in de fundering gaat) en toch heb ik met die machine een hele leuke voordeur kunnen maken.....

groet,
Ronald
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Omdat de zoektocht toch niet zo gemakkelijk is hierbij al even mijn bevindingen:
- Een bestaande machine heeft altijd gebreken
- Een bestaande machine is soms moeilijker om te bouwen of te verbeteren
- Bij een productie-cnc wordt er altijd beknibbeld op materialen
- Een bestaande machine is plug & play (je steekt de stekker in en je bent klaar

Een zelfbouw-machine lijkt the way to go, maar onervarenheid speelt hierbij bij mij een factor.

Nu bezig met het volledige draadje te lezen betreffende de opensource portaalfrees. Hierin wordt enorm diep ingegaan op alle componenten van de machine en worden duidelijke diagrammen en foto's getoond.

Door de vele uitleg hier begin ik stilaan overtuigd te geraken dat ik mijn verwachtingen wat moet bijstellen.

Een machine voor mijn huidig budget die kan gekocht worden en zal volstaan aan wat ik er van verwacht lijkt niet haalbaar.

Zoals ik het nu zien zal ik gaan voor de opensouce portaalfrees in de afmetingen zoals die staat beschreven op CNC-zone. Echter wil ik me eerst nog wat inlezen in dit onderwerp en bekijken waar ik alle onderdelen kan verkrijgen. Kort gezegd wil ik zoals ik het nu zie beginnen te bouwen ergens rond de jaarwisseling. Een opdracht die moeilijk lijkt maar waarin ik altijd maar meer en meer vertrouwen in lijk te hebben. Het enige onderdeel die nog wat moeilijk lijkt zijn bepaalde onderdelen die op maat dienen worden gemaakt, al heb ik er vertrouwen in dat ik hiervoor wel de nodige hulp zal vinden.

Indien jullie dit willen kan ik hier in dit draadje beschrijven hoe ik de machine bouw, welke onderdelen ik heb gebruikt en waar ik deze heb gekocht en voor welke prijs.

Alvast bedankt aan iedereen die mij heeft geholpen om deze keuze te maken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onderdelen zoals profiel kan je op maat bestellen, ook op CNC zone zijn hier wel draadjes over, de ene leverancier is nauwkeuriger dan de andere

Even je bevindingen onderuit halen (gewoon omdat het kan :))


- Een bestaande machine heeft altijd gebreken
Hoezo ? er zijn prima bestaande (zelfbouw) machines die geen gebreken hebben maar de eigenaar groter wil, zo heb ik mijn machine ook gekocht


- Een bestaande machine is soms moeilijker om te bouwen of te verbeteren
Kan maar hoeft niet, als je de materie snapt/kent dan weet je waar je op moet letten
VOORBEELD: een veel gebruikte manier van de Z as is dat de geleiding op de brug zitten en de karren op de Z-as
Maar veel beter is andersom, hier word de Z-as veel stijver van
Dit is makkelijk aan te passen en kan vaak zelfs zonder het kopen van nieuwe materialen


- Bij een productie-cnc wordt er altijd beknibbeld op materialen
Helemaal waar, maarja ergens moet er nog wat verdiend worden.
Als je het zelf kan heb je die verdiensten om extra uit te geven aan kwaliteit


- Een bestaande machine is plug & play (je steekt de stekker in en je bent klaar
Was dat maar waar, ik heb toch al verschillende keren gelezen dat zo een machine (ali en ebay) niet plug and play waren en moest men de boel al snel ombouwen naar een andere besturing

Leuk dat je gaat bouwen
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dat is een super goed voorstel, ik hoop dat er meer mensen op dit forum zitten die geïnspireerd raken door jouw en het uiteindelijk ook aandurven om zelf te gaan bouwen.
voor wat betreft hulp met maatwerk onderdelen komt dat zeker goed, er zijn altijd mensen die je willen helpen, wellicht kunnen Pascal en ik wat voor jouw betekenen.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult hebben als je de opensource machine eenmaal klaar hebt.
success met bouwen, en ik kijk uit naar het verslag.

gr. John
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Zoals ik al schreef vergeet de 2e hand markt niet. profielen, KO spindels Reststukken tooling plate, lineaire geleidingen en wagentjes.
Het is volop te vinden, en het scheelt gewoon een heleboel euro,s
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Onderdelen zoals profiel kan je op maat bestellen,ook op CNC zone zijn hier wel draadjes over, de ene leverancier is nauwkeurigerdan de andere


Profielen op maat bestellen zal me alleszins helpen om nauwkeurigheid tebehalen.


Hoezo ? er zijn prima bestaande(zelfbouw) machines die geen gebreken hebben maar de eigenaar groter wil, zoheb ik mijn machine ook gekocht

Helemaal mee eens dat er goede machines zijn te vinden tweedehands. Hetprobleem is alleen hoe vind ik de juiste machine die alles heeft wat ik wil enwil ik wachten tot er zo’n machine beschikbaar wordt? Jammer genoeg wil ik daarniet op wachten.


Zoals ik al schreef vergeet de2e hand markt niet. profielen, KO spindels Reststukken tooling plate, lineairegeleidingen en wagentjes.
Het is volop te vinden, en het scheelt gewoon een heleboeleuro,s

Het klopt dat er onderdelen tweedehands te vinden zijn, echter doordat ik veleonderdelen voor de eerste keer zie, kan ik moeilijk vaststellen of de staat vandeze nog in orde zijn of niet. Dus voor kritieke stukken zou ik deze nieuwaanschaffen. Als kritieke stukken beschouw ik momenteel de steppermotoren en desturingcomponenten.
Bepaalde onderdelen zal ik hergebruiken uit vorige projecten (voedingen,noodstop, zekeringen). Sommige onderdelen zoals de voedingen zullen overkillzijn. Maar beter iets hergebruiken dat je hebt liggen dan iets nieuws te kopendie op 80% capaciteit moet draaien ipv op 30%.


Dat is een super goed voorstel, ik hoop dat er meermensen op dit forum zitten die geïnspireerd raken door jouw en het uiteindelijkook aandurven om zelf te gaan bouwen.
voor wat betreft hulp met maatwerk onderdelen komt dat zekergoed, er zijn altijd mensen die je willen helpen, wellicht kunnen Pascal en ikwat voor jouw betekenen.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult hebben als je deopensource machine eenmaal klaar hebt.
success met bouwen, en ik kijk uit naar het verslag.

gr. John

Omdat het me leuk lijkt om alles in een verslagje te gieten en omdat ik via dieweg ook een beetje voor mezelf verplicht bent om alles bij te houden, zal ikhier het gehele bouwproces posten en documenteren.


Het gehele bouwproces begint natuurlijk met het idee van de perfecte machine.Voor mij momenteel een portaalfrees.
Laten we beginnen met de elektronica. Het stuk die mij eigenlijk hetmoeilijkste lijkt. Hiermee beginnen stelt mij direct voor de nodigeuitdagingen, maar zorgt ervoor dat ik direct weet of het gaat lukken of niet.

Het hart van de machine zal een sturing worden van EdingCNC. Hierbij zou dekeuze vallen op de CPU5A4E. Hiermee kan ik vier assen aansturen (2x de X-as(lengte); de Y-as (breedte) en de Z-as (Hoogte)). De sturing wordt gevoed viaeen 5V voeding.

Als motors voor de beweging van de drie-assen en dus de verplaatsing van defrees binnen in het werkgebied van de portaalfrees zal er gekozen worden voorNEMA 23 Closed Loop Stepper System 2.0 NM van Leadshine. Voordeel hiervan isdat de steppermotor aangeeft aan de controller dat de beweging die gevraagt wordt,werkelijk wordt doorgegeven. De motoren worden gevoed door een 48V voeding.

De steppermotoren moeten natuurlijk nog verbonden worden aan de sturing. Ditgebeurd door middel van een stepperdriver. In feite kan dit gezien worden alseen relais met extra mogelijkheden. Hierbij is de keuze gevallen op deLeadshine HBS 57. Dit is de Closed Loop driver. Dit wil zeggen deterugkoppeling van de motor of de signalen goed verwerkt zijn. De driverszullen worden gevoed door een 24V voeding.

Met al deze componenten kan ik de frees al bewegen. Maar dit heeft echter ookzijn tol. Zoals het nu is heb ik al 4 verschillenden voltages in desturingskast lopen, nl. 5V; 24V; 48V en 230V. Dit zal ik moeten goed in het ooghouden en gebruik maken van de nodige kleuren zodat ik het overzicht nietverlies.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Stevig lastafeltje :)
De TS zit in Belgie, daar staat dat plaatje ook.
Had het echt niet gepost als het ding hier om de hoek had gelegen,
Dan had je al de vraag gehad of 1200x800 mm in je busje past, en had dan die 100 hoog maar even vergeten
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide

Jammer genoeg zie ik niet hoe ik deze ooit op zijn plaats kan krijgen.


Ondertussen de eerste bestellingen gedaan. De aluminium platen en de profielen.
De platen haal ik bij de designer van de machine (Audimaniacs) vandaan. Dit lijkt me net zo eerlijk, gezien ik deze toch niet zelf kan maken en ik dit gedeelte moet uitbesteden.
De profielen werden besteld bij Item Belux.

Voor de mensen die het interesseert, de teller staat momenteel op 1.587,76 EUR
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.